30-07-2020 - Nieuws, Wielrenblad

De nieuwe Merida Reacto: Aerodynamics refined

Onder het motto ‘de koning is dood, lang leve de koning’ lanceert Merida de nieuwe Reacto aerobike. Voor modeljaar 2021 heeft de in 2018 geïntroduceerde derde generatie een compleet redesign proces ondergaan en is de vierde generatie Reacto er klaar voor om de plaats op de troon over te nemen van zijn voorganger. De Reacto van de derde generatie stond al bekend om zijn perfecte aerodynamische eigenschappen en het verrassende comfort. Door deze eigenschappen te behouden en te combineren met de laatste innovaties en trends komt de Reacto weer aan kop van het peloton te rijden.

Geschikt voor banden t/m 30 mm

Iedereen houdt van hard rijden. Een van de meest efficiënte manieren om snel vooruit te komen was al de Reacto van de derde generatie. Het vlaggenschip van Team Bahrain-McLaren én de keuze van veel enthousiaste rijders over de hele wereld. Met deze compleet opnieuw ontworpen vierde generatie lanceert Merida een van de meest uitgebalanceerde race machines op de markt. De nieuwe Reacto nodigt wederom uit om vol gas te gaan. Van de profs van Bahrain-McLaren tot  fanatieke recreanten, iedereen kan genieten van het doordachte overall concept met een clean design met geïntegreerde kabels en leidingen, verbeterde aerodynamica, extra comfort dankzij ruimte voor banden t/m 30 mm breed, de bekende comfortabele S-FLEX zadelpen en een aansprekend gewicht. Kortom: alles wat een moderne aerobike moet bieden.

Meer dan alleen aerodynamica

Aerodynamica was vanzelfsprekend het belangrijkste eigenschap bij de ontwikkeling van deze nieuwe aeroracer. De allround prestaties zijn hierbij echter nooit uit het oog verloren. Door niet alleen te focussen op de aerodynamica zijn de prestaties van de nieuwe Reacto op alle vlakken verbeterd en is het onder alle omstandigheden een snellere fiets geworden.

Stijfheid, een laag gewicht en comfort zijn zaken die niet altijd hand in hand gaan met aerodynamische perfectie. Met de  nieuwe Reacto is het gelukt een perfecte mix van deze eigenschappen te combineren tot een allrounder die dankzij perfecte aerodynamica in staat is top topprestaties. Door ruimte te creëren voor banden t/m 30 mm breed kunnen de aerodynamische voordelen van de Reacto nu ook worden uitgespeeld in klassiekers als Parijs-Roubaix én de slechtere wegen van het lokale traingingsrondje van de fanatieke liefhebber.

Computational Fluid Dynamics

Door gebruik te maken van Computational Fluid Dynamics (CFD), een virtuele windtunnel, is er uitgebreid getest met diverse modellen en onder meerdere windrichtingen. Hierdoor is niet alleen de aerodynamische score bij wind recht van voren optimaal, maar is door verschillende luchtstromen te scheiden de luchtweerstand bij wind schuin van voren aanzienlijk verlaagd. Dit alles heeft geresulteerd in een nieuwe voorvork die naadloos aansluit op het frame (besparing: 2 watt), een nieuw design van de cockpit (2 watt), geïntegreerde kabels en leidingen (2 watt) en een lagere aansluiting van de schuine achtervork op de zitbuis. Verdere zit Merida’s eigen DISC COOLER bij de voorste remklauw nu in lijn met de vorkpoot en valt hij bij de achterrem in de achterste driehoek en vallen de 12 mm steekassen nu weg in het frame.

Na de virtuele CFD tests is er natuurlijk ook getest in de windtunnel. De Duitse R&D engineers van Merida doen dit conform de methode van het Duitse TOUR magazine met een dummy met meebewegende benen. Het resultaat hiervan is dat de nieuwe generatie ondanks de comfort verhogende ingrepen bij 45 km/uur toch weer 1 watt efficiënter is dan zijn reeds zeer goed scorende voorganger. Hiermee is de nieuwe REACTO wederom een van de meest aerodynamische fietsen op de markt.

CF5 en CF3 frames

Van de nieuwe Reacto komen zeven variaties op de markt. De drie topmodellen Reacto 9000-E, Team-E en 8000-E zijn gebouwd rond het high-tech CF5 frame. Dit frame is identiek aan het materiaal van de profs van Bahrain-McLaren. De overige modellen zijn gebouwd rond het scherper geprijsde CF3 frame. Anders dan de voorgaande jaren is de geometrie van beide frame varianten identiek, net als de stijfheid. Door de hightech opbouw van het carbon is het CF5 frame slechts 965 gram zwaar (maat M) en komt de voorvork uit op 475 gram. Het CF5 frame met een geïntegreerde carbon cockpit van Vision is enkel geschikt voor groepsets met elektronisch schakelen, het CF3 frame is geschikt voor zowel elektronisch als mechanisch schakelen.

Modellen en prijzen:

Reacto 9000-E – € 10.499,-: CF5 frame, Sram Red eTAP AXS afmontage, Vision Metron 5D cockpit, DT Swiss ARC 1400 Dicut DB 50 wielen.
Reacto Team-E – € 9.999,-: CF5 frame, Shimano Dura Ace Di2 afmontage, Vision Metron 5D cockpit, Vision Metron 55 wielen,
Reacto 8000-E – € 5.999,-: CF5 frame, Shimano Ultegra Di2 afmontage, Vision Metron 5D cockpit, Reynolds AR58 DB wielen.
Reacto 7000-E – € 4.199,-: CF3 frame, Shimano Ultegra Di2 afmontage, DT Swiss P1800 Spline DB32 wielen.
Reacto 6000 – € 3.099,-: CF3 frame, Shimano Ultegra afmontage, Fulcrum Racing 800 DB wielen
Reacto 5000 – € 2.599,-: CF3 frame, Shimano Ultegra afmontage (Shimano RS510 crankset), Merida Expert CW wielen.
Reacto 5000 Team Replica – van € 2.599,- VOOR € 2.399,-:  CF3 frame, Shimano Ultegra afmontage (Shimano RS510 crankset), Merida Expert CW wielen. Leverbaar vanaf najaar 2020 (CF5 uitvoeringen) / begin 2021 (CF3 uitvoeringen).


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van