De nieuwe Performance Line CX van Bosch eBike Systems
De Performance Line CX van Bosch eBike Systems is een motorsysteem dat we steeds vaker terugzien op elektrische toer- en stadsfietsen, en zelfs op longtails. Heb je een fiets die hiermee is uitgerust, dan weet je dat het goed zit qua presta- ties en kwaliteit. De motor staat hoog in aanzien. Toch was die status voor Bosch’ designafdeling geen reden om achterover te leunen, men zag ruimte voor verbete- ring. De Duitse leverancier van elektrische motoren kwam eind september met een update van het gehele systeem. Wat mogen we verwachten van deze vernieuwde versie? En wat maakt een update van een systeem gericht op mountainbiken zo interessant voor de ‘gewone’ elektrische fiets?

Om dat duidelijk te maken gaan we eerst even dieper in op die mountainbikescene. Hier bespeurde je tot enkele jaren geleden enige scepsis omtrent een elektrisch aangedreven mtb. Zo was er een goed decennium terug ook enige verwarring te bespeuren in Up/Down, het mountainbikemagazine van dezelfde uitgeverij als van Electrified. Voor veel fanatieke mountainbikers voelde dat motortje immers als valsspelen. In datzelfde magazine zagen we de afgelopen jaren echter steeds vaker reviews voor bijkomen van elektrische mountainbikes. De mtb-community lijkt de modellen inmiddels te hebben omarmd.
Het mag voorbij zijn gegaan aan de gemiddelde Nederlander met een elektrische fiets, maar in het buitenland zijn mountainbikes met motorondersteuning behoorlijk populair. Downhillen – weinig subtiel verwoord: het naar beneden denderen in bergachtig terrein – is een discipline die al jaren populair is binnen het mountainbiken. Als downhiller wil je niet uitgeput boven komen na een klim, je wilt fris en scherp aan die afdaling beginnen. Je begrijpt, trapondersteuning is dan welkom. Of denk eens aan lange dagtrips en meerdaagse tochten door de bergen waarbij je ineens geconfronteerd wordt met een schier onmogelijk begaanbaar pad. Ook dan is trapondersteuning meer dan welkom.
Al klinkt het in eerste instantie wat tegenstrijdig, bij sportief en avontuurlijk ingestelde mensen is een elektrische mountainbike inmiddels behoorlijk populair – en voor een reden.
Een optimale mountainbikebeleving op een elektrische variant vraagt om een krachtige, nauwkeurig afgestelde motor. Maar dan heb je ook wat. Deuren (of eigenlijk paden) worden geopend die altijd onbereikbaar waren op een – zoals dat tegenwoordig heet – analoge bike, een ouderwetse mountainbike.

Filosofie
Een belangrijke rol in de ontwikkelingen van de elektrische mountainbike is weggelegd voor Bosch eBike Systems. Tien jaar geleden verscheen het bedrijf met hun Uphill Flow, een filosofie speciaal gericht op elektrische mtb’s. Een van de drijvende krachten achter de Uphill Flow was (en is) Claus Fleischer, de CEO van Bosch eBike Systems, zelf een liefhebber van mountainbiken. “Innovatie komt voort uit inspiratie en inspiratie komt voort uit nieuwsgierigheid”, legt Fleischer uit over het feit dat productontwikkeling en -innovatie diepgeworteld zijn bij het bedrijf. De weg naar de in Bosch’ ogen perfecte motor en het bijbehorende systeem is tien jaar geleden ingezet en in die tussentijd zijn grote stappen gemaakt. “De perfecte motor moet je zo organisch, zo harmonieus en intuïtief ondersteunen dat je er tijdens het fietsen op de trail niet over nadenkt”, aldus Fleischer. “Pas dan doet de perfecte Uphill Flow zich voor.”
“Met een koppel van 85 newtonmeter, een maximaal vermogen van 600 watt en tot 340 procent ondersteuning levert de nieuwe Performance Line CX (BDU384Y) de ideale verhouding tussen kracht, dynamiek, efficiëntie en actieradius”, vertelt Fleischer over het nieuwe ondersteuningssysteem. Subtiel wegrijden op steile trails of krachtig, perfect gecontroleerd uit de bocht komen, dat zijn volgens de motorleverancier enkele van de opvallende features. “Met zijn nauwkeurige, gevoelige reactiegedrag laat onze nieuwe drive-unit sportieve eBikers een unieke rijdynamiek ervaren voor de perfecte eMTB-ervaring.”
Nu zit je waarschijnlijk nog steeds met de vraag: wat moet je als niet-mountainbiker met een elektrisch systeem voor in de bergen? Is een dergelijke motor niet wat te veel van het goede? Bosch Performance Line CX 2025 mag dan zijn ontwikkeld voor ‘de elektrische mountainbike’, je treft – zoals in de inleiding vermeld – de lijn op allerlei elektrische fietsen. Modellen die gemaakt zijn voor prestaties op wat voor manier dan ook. Want een motor die geschikt is voor gebruik in bergachtig terrein is geschikt voor velerlei andere toepassingen. Van toertochten tot fietsen met zware vracht. En daarmee klinkt die aandacht voor de nieuwe Bosch Performance Line CX 2025 een stuk logischer.

Sensoren
Wat kunnen we vertellen over deze nieuwe Bosch Performance Line CX 2025? Niet geheel onverwacht, nog nauwkeuriger en dynamischer dan zijn voorganger is hij afgestemd op verschillende rijmanoeuvres en pedaalinput. De vraag is hoe ze bij Bosch eBike Systems een toch al prima systeem hebben weten te verbeteren. Het antwoord ligt in de sensortechnologie, die op nieuwe wijze is geïnterpreteerd. Het komt erop neer dat het gehele systeem is uitgerust met vele hoogwaardige sensoren die nauwkeurig de pedaalinput meten, meer dan duizend keer per seconde. Aan wat voor sensoren moet je dan denken? Het zijn er veel, waaronder een trapfrequentiesensor met hoge resolutie en nauwkeurige koppelmetingstechnologie. Traagheidssensoren (IMU) meten de acceleratie en rotatiesnelheden ‘in zes dimensies’ en herkennen hellings- en kantelhoeken en trillingen. Zo weet het systeem hoe steil de klim is en of je je op een bospad of een wortelrijke trail bevindt.
Het resultaat is een drive-unit die zeer accuraat reageert op veranderingen in acceleratie, het door de berijder opgewekt vermogen en de huidige snelheid. Dankzij de nieuw geïnterpreteerde sensorsignalen geeft het systeem altijd het juiste motorvermogen – nauwkeurig, gecontroleerd en onmiddellijk. Of wanneer je een lange tocht maakt zacht, gereserveerd en betrouwbaar, aldus de motorbouwer.

Nieuwe features
Sinds zijn introductie in 2015 heeft de Performance Line CX een aantal ontwikkelingen doorgemaakt. Het verhaal van de nieuwste versie stopt niet bij de sensoren. Ook bijvoorbeeld het gewicht is met circa honderd gram verminderd ten opzichte van zijn voorganger. Het betekent allerminst dat de drive-unit niet robuust is. De magnesium behuizing van de drive-unit is bestand tegen de zwaarste omstandigheden. Een zwarte poedercoating beschermt tegen steenslag, beschadiging en corrosie. Omstandigheden die je aantreft wanneer je fietst in offroad en bergachtig terrein.
Wat eveneens het vermelden waard is, dat is het geluid. Als fietser wil je een motor die stil is en natuurlijk aanvoelt. Zeker op tochten door de natuur en op de trails is dit fijn. En daar heeft Bosch iets op bedacht. Bij de Bosch Performance Line CX 2025 wordt de externe aandrijving (ketting, kettingblad en cassette) in een afdaling losgekoppeld van de interne aandrijving (vrijloop, transmissie en motor). Kortom, minder geluid op de trail.
Die laatste versie van de Bosch Performance Line CX 2025 is uitgerust met een aantal nieuwe functies. Zo beschikt het systeem over de Hill Start Assist. Voor dagelijks gebruik in het vlakke Nederland zal dit niet voor iedereen relevant zijn, maar deze functie biedt de mogelijkheid om weer eenvoudig weg te rijden wanneer je stilstaat op een steile klim. Denk bijvoorbeeld ook aan het opstappen halverwege een brug of viaduct. Dankzij – daar zijn ze weer – sensoren weet het systeem hoe steil de helling is en wordt ondersteuning op maat geboden.
Eveneens nieuw is de functie Loopondersteuning. Nu is iets dergelijks al op veel huidige elektrische fietsen te vinden, het verschil is dat de nieuwe Performance Line drive-unit de ondersteuning bij het duwen aanpast aan de loopsnelheid. Wel zo fijn als je met een zwaarbepakte fiets door een drukke winkelstraat wandelt.

Ecosysteem
Het Bosch Performance Line CX 2025-systeem bestaat niet alleen uit de motor. Ze noemen het zelf een ecosysteem, bestaande uit componenten die optimaal op elkaar zijn afgestemd:
Performance Line CX-motor, PowerTube-accu, Purion-display en ABS Pro-remsysteem.
Laten we beginnen met het laatste component en we gaan hiervoor weer even terug naar de bergen. Op de trail willen veeleisende mountainbikers zich meer concentreren op hun rijlijn en minder op het remmen, zo meldt Bosch eBike Systems. Nu had het bedrijf al een ABS-remsysteem dat je assisteerde bij plotse remacties. Op het nieuwe ABS Pro-systeem zijn de remprestaties volgens het Duitse merk nog verder verbeterd. De ABS Pro grijpt vooral in tijdens de eerste remfase, dit om remproblemen te minimaliseren. Tijdens deze fase zorgt het sys- teem voor stabiliteit, waarna de interventie meteen merkbaar afneemtten gunste van maximale remprestatie. Kortom, het voorkomt wegbreken, je blijft in een stabiele en veilige positie. De ABS Pro is geschikt voor remsystemen als de Magura MT7, eveneens van Duitse makelij, en de DH-R EVO van TRP. Mocht je hiermee niet bekend zijn, dit zijn kwalitatief goede schijfremsystemen die extreme downhill-afdalingen aankunnen. Maar ook plotse remacties in druk verkeer terwijl je fiets zwaarbeladen is.
Opvallend detail, de ABS Pro kun je instellen op twee verschillende standen: ABS Trail Pro voor veeleisende mountainbikers en ABS Race voor enduroracers.

Display
Reeds genoemd als onderdeel van het ecosysteem is het nieuwe Purion 400-display. Met een minimalistische uitstraling en optimaal beschermd in de stuurdriehoek, biedt het 1,6 inch display een goed overzicht van de essentiële data, zoals snelheid, actieradius, vermogen of totale afstand. Uiteraard vind je hier de verschillende rijstanden (van Eco tot Turbo). Deze kun je overigens ook selecteren en aanpassen via de eBike Flow-app.
Meerdere batterijen
Ben je iemand die meerdaagse tochten met veel hoogtemeters ambieert, dan is een batterij met grote capaciteit wenselijk. De PowerTube 800 maakt eveneens deel uit van het eco- systeem. Met ongeveer 205 wattuur per kilogram heeft deze accu de hoogste energiedichtheid in het assortiment. Daarnaast is er de PowerTube 600, die identieke afmetingen heeft. Beide batterijen beschikken over accucellen met een geoptimaliseerde energiedichtheid en een nieuw ontwikkelde aluminium behuizing. Interessant – en dan met name met het oog op fietsdesign – is dat de nieuwe Powe Tubes geschikt zijn voor een zogeheten Dual Battery ontwerp, wat betekent dat je meerdere batterijen aan elkaar kunt koppelen. Zo kun je twee PowerTubes 800 gebruiken (met een to- tale capaciteit van 1.600 wattuur) om de meest uitdagende etappes met veel hoogtemeters zonder tussentijds opladen te bedwingen. En mocht dat nog niet genoeg zijn: er is tevens de PowerMore 250, een range extender ter grootte van een bidon. Subtiel detail (maar het valt toch op) is dat de accu verkrijgbaar is zonder zwarte kleurcoating, zoals eigenlijk gebruikelijk bij accu’s voor elektrische fietsen. Naar verluidt is dit gedaan om een meer duurzame accu te realiseren. In dat kader is tevens gebruikgemaakt van gerecyclede kunststof, is de hoeveelheid aan materiaal verminderd en is de nadruk komen te liggen op onderdelen die zijn geproduceerd met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.
Er zijn nog meer nieuwe features in het Uphill flow-ecosysteem van Bosch eBike Systems. Zoals de e-Shift-oplossing met TRP, de eerste automatische derailleur in het smart systeem. Ze hebben bij Bosch in elk geval hun best gedaan om het systeem aan alle kanten te updaten.

Korte test
We kregen zelf de gelegenheid om even een korte testrit te maken met een fiets die was uitgerust met de 2025-versie van de Performance Line CX. Het viel meteen op, de bike reageerde heel direct. Op alles eigenlijk. Of je nu over hobbels reed, door een dikke laag grind fietste, een steile afdaling nam of – na enige oefening – vanuit stilstand een helling op ging, de bike deed wat je van hem verlangde. Net als de remmen. Ook die reageerden krachtig en direct. Maar altijd voelde je controle. Met het gevoel van een gedoseerde, natuurlijke trapbeweging. Alsof je superbenen had, om de woorden van een van de testers aan te halen. Het leek allemaal vanzelf te gaan. Natuurlijk, het hielp dat we reden op een mountainbikemodel met optimale vering, een fijn setje offroad-banden en een breed stuur. Ook dat droeg bij aan de comfortabele fietsbeleving.
Al was het een korte kennismaking, wat in elk geval duidelijk werd, is dat er met de nieuwe Performance Line CX en bijbehorend ecosysteem een flinke stap is gezet in de zoektocht naar die perfecte motor die Bosch eBike Systems voor ogen staat. De concurrentie kan aan de slag.
Zit je de volgende keer op een elektrische fiets met een nieuw Bosch Performance Line CX-systeem, dan weet je nu waar deze naam voor staat.
Wil je meer van dit soort artikelen lezen en altijd up-to-date blijven? Abonneer je dan op Electrified E-bike Magazine! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom e-bikes? Volg ons op Instagram en Facebook. Ontdek hier meer interessante blogs vol inspiratie en tips! Daarnaast hebben we een productguide met meer dan 100 e-bikes, waarbij je e-bikes kunt vergelijken op basis van jouw criteria. Klik hier om een kijkje te nemen!