26-08-2019 - Nieuws, Wielrenblad

De nieuwe Schwalbe Pro One

Tubeless techniek in een nieuwe dimensie: de nieuwe Pro One van Schwalbe enthousiasmeert vanaf de eerste meter met topwaarden voor snelheid, grip en veiligheid. De band biedt echter nog meer: souplesse – die lichtvoetige soepelheid die men kan voelen, maar nauwelijks kan verklaren. De volledig nieuw ontwikkelde eersteklas racefietsband is beschikbaar in de versies Tubeless, TT en Tube Type.

Tubeless

“Een tubeless band met het rijgevoel van een tubular”, zo vat Peter Krischio, Schwalbe Productmanager Race, het karakter van de nieuwe Pro One samen. De bedoeling was om een snelle, lichte en veilige band te ontwikkelen, die tegelijk een zo groot mogelijke souplesse zou bieden. Een band die de bevelen van de renner snel en nauwkeurig omzet en steeds fijngevoelige feedback geeft. Kort gezegd: een band die “leeft”. Behalve het soepele rijgevoel biedt de extra souplesse nog een belangrijk voordeel: de renner wordt minder snel moe en kan grotere prestaties leveren.

“Om deze eigenschappen te bereiken, hebben we een volledig nieuw karkas gebouwd, de compounds geoptimaliseerd en alle facetten van de productie verder gemoderniseerd. Daardoor is de nieuwe Schwalbe Pro One geen verdere ontwikkelingsfase van de voorganger, maar een volledig nieuwe oplossing”, beklemtoont Peter Krischio.

Tubeless

Souplesse karkasconstructie: De nieuwe Turn-Up-constructie integreert de Tubeless Easy technologie op de meest vooruitstrevende manier. Twee karkaslagen onder het loopvlak maken de band soepel, comfortabel en veilig, terwijl de drielaagse zijwanden meer bescherming bieden tegen insnijdingen. Het rijgevoel is vergelijkbaar met het zijdezachte gevoel van een klassieke tubular band.

V-Guard lekbescherming: De beschermlaag wordt vervaardigd uit een speciaal ontwikkelde hightech polymeervezel, die ook voor kogelvrije en steekwerende vesten wordt gebruikt. Het biedt een uitstekende bescherming tegen sneden en steken en is bovendien uiterst licht. Noch de rolweerstand noch de soepelheid van de band wordt door de V-Guard beïnvloed. De 14 mm brede V-Guard weefsel beschermt het hele loopvlak en zorgt zo voor extra bescherming tegen insnijdingen en lekrijden.

Addix Race Compound met een volledig nieuwe samenstelling: Addix Race is een multicompound vervaardigd uit de nieuwste, meest hoogwaardige polymeren. Aangezien de vulniveaus voor silica aanzienlijk verhoogd werden, diende ook het mengproces verfijnd te worden. In het midden en aan de zijwanden worden verschillende, speciaal ontwikkelde compounds gebruikt. Daardoor is er meer grip in bochten, zonder de rolweerstand en de duurzaamheid aan te tasten.

Productie: Om een gelijkmatig hoge kwaliteit te bereiken, heeft Schwalbe nogmaals sterk geïnvesteerd in zijn innovatieve machinepark en de bijscholing van zijn medewerkers. Om de productie van de banden te optimaliseren, zijn – in het bijzonder bij tubeless banden – de grootste precisie en de kleinste productietoleranties onontbeerlijk. Het volautomatische compound mengstation controleert het mengproces in real time, terwijl de nieuwe extrusiepersen voor een gelijkmatige loopvlaksterkte zorgen en daardoor doeltreffend gewichtsschommelingen vermijden. De vervaardiging van de band vereist echter nog steeds handwerk van het hoogste niveau. De ervaren vakarbeiders worden ondersteund door nieuwe, semi-automatische productiemachines.

 

De modellen van de hoogste kwaliteit: drie versies van de Pro One

De nieuwe racefietsband van de hoogste kwaliteit Pro One is beschikbaar in de varianten Pro One Tubeless Easy, Pro One Tube Type en Pro One TT Tubeless Easy. De nieuwe tubeless modellen kunnen zonder bandenlichter en compressor even gemakkelijk als een Tube Type band gemonteerd worden.

De Pro One Tubeless Easy: speciaal ontwikkeld voor gebruik zonder binnenband en biedt veruit de beste prestatie. Technische fiche: Addix Race Multi-compound, 245 g (grootte 25 mm), 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, verhoogde lekbescherming en duurzamer. De vergelijkende waarden verwijzen naar het voorgaande model.

Tubeless

De Tube Type: de racefietsband voor iedereen die liever (nog) met een binnenband rijdt. Voornaamste technische gegevens: Addix Race Multicompound, 235 g (grootte 25 mm), 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, 30% verhoogde lekbescherming en duurzamer. Belangrijk: de Tube Type band is ontworpen voor gebruik met een binnenband en mag niet zonder binnenband gebruikt worden.

Pro One TT Tubeless Easy: als de lichtste tubeless band ter wereld is hij de referentie voor tijdrijders en triatleten. Met zijn Addix Race Single compound werd hij gebouwd op de limiet voor tijdrijden en triatlon. De 205 g lichte band (grootte 25 mm) rolt in vergelijking met de Pro One Tubeless Easy 21% lichter. Met een prototype van deze band won Patrick Lange het Ironman World Championship 2018 in Hawaï met een recordtijd. 

De allrounder: twee nieuwe Schwalbe One-modellen

Ook de allround band Schwalbe One krijgt voor het seizoen 2020 een upgrade. Deze zomer zijn al de eerste lauweren geoogst: Schwalbe stuurde hem naar de bandentests van de twee grote Europese wielermagazines TOUR (7/2019) en RoadBIKE (6/2019). Resultaten: als tweevoudige testwinnaar hield de Schwalbe One stand in vergelijking met de tubeless banden van de hoogste kwaliteit van de concurrentie!

De nieuwe One is gebaseerd op de Pro One, het topmodel tot nu toe, dat in 2018 alle relevante tests voor tubeless banden won (TOUR, RoadBIKE, RennRad). Nu wordt hij in de nieuwe versies One Tubeless Easy en Tube Type op de markt gebracht. Uitgerust met een gepatenteerde MicroSkin karkasconstructie, RaceGuard lekbescherming en het duurzame Addix Compound, zijn beide modellen echte allround alternatieven voor de respectievelijke versies van de topband Pro One.

___________________

Interview

Tubeless in plaats van Tubular

Productmanager Peter Krischio is de expert in racefietsbanden bij Schwalbe. Zijn technische knowhow, jarenlange ervaring en niet te vergeten zijn passie voor het wielrennen, karakteriseren hem.

De Schwalbe Pro One heeft in 2018 veel tests gewonnen. Waarom hebt u desondanks de nieuwe band ontwikkeld?
We wilden een nieuwe band ontwikkelen met gelijkwaardige rijeigenschappen als die van een tubular. De souplesse, het bijzondere rijgevoel dat voor profs altijd zo belangrijk is, stond centraal in ons werk. Tot nu toe kon geen enkele band dit bieden. Daarom hebben we een volledig nieuwe band ontwikkeld.

Zullen er in de toekomst meer profs op tubeless overstappen?
Ja, ik ben er van overtuigd! Jonge, innovatieve renners zoals in het succesvolle profteam Wallonie Bruxelles of het Women’s World Tour Team Canyon Sram aanvaarden in het tijdperk van schijfremmen en elektronische versnellingsystemen en een met de hand genaaide band met binnenband niet meer als state-of-the-art. Tubeless banden zijn zeer superieur in vergelijking met tubulars op het vlak van rolweerstand, grip en comfort. We hebben het hier niet over marginale verschillen, maar over een voordeel tot 20 procent! Bovendien worden de beste eigenschappen voor noodsituaties geboden. Hoe goed het systeem is, wordt duidelijk door de grote acceptatie onder professionele triatleten, voor wie elke seconde telt.

De nieuwe Pro One kan gemonteerd worden zoals een Tube Type band.

Hoe hebt u dat voor elkaar gekregen?
Onze nieuwe tubeless racefietsbanden kunnen zonder bandenlichter en compressor gemonteerd worden. Enerzijds hebben we een jarenlange ervaring met tubeless racefietsbanden en werken we nauw samen met velg- en wielfabrikanten. We testen voortdurend de montage en de compatibiliteit van onze banden op de laatste versies van hun tubeless wielen, om de productietoleranties van de componenten te optimaliseren. Anderzijds hebben we een speciale afdichtlip voor de bandhiel ontwikkeld. De afdichtlip kleeft na de montage aan de velgrand en zorgt voor een luchtdichte afsluiting van de band tegen de velg. Daardoor kunnen onze tubeless banden zonder gereedschap gemonteerd worden en is een baanpomp over het algemeen voldoende.

Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines  kijk op Ridersguide.nl. Altijd up to date en vijf keer per jaar het mooiste Wielren magazine op de mat en in je broekzak? Klik dan nu hier en wordt abonnee op Wielrenblad!

 van