23-02-2022 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

De Ridley Kanzo Fast – getest

Racefiets of gravelbike

Is het nou een racefiets of een gravelbike? Als je de Ridley Kanzo Fast voor het eerst ziet moet je goed kijken; de banden verraden pas dat we hier toch echt te maken hebben met een gravelbike. En niet zomaar één: de Kanzo Fast heeft zijn aerodynamische looks zeker mee en is misschien wel de snelste gravelbike van het moment. Maar heb je hier wel wat aan op een gravelpad? En hoe zit het met comfort? Merlijn Spenkelink neemt de proef op de som.

Aerodynamisch gravelen met de Ridley Kanzo Fast

De Ridley Kanzo Fast is een prachtige verschijning in matzwart. Door alle aerodynamische vormen heeft de fiets wel wat weg van een stealthvliegtuig, maar toch kan je hier niet ongezien op rondrijden. Deze snelle gravelbike trekt heel wat aandacht en dat is gezien zijn looks niet onterecht. Het frame is een mooi lijnenspel van aerodynamische vormen, de zitbuis sluit bijna naadloos aan op het achterwiel en de voorvork loopt perfect over in het frame. Op dat frame is geen ruimte voor een voorderailleur, hierdoor is er meer ruimte voor brede banden en is de liggende achtervork iets korter. Een volledig geïntegreerd stuur zie je normaal alleen op aero-racefietsen, maar het misstaat absoluut niet op deze gravelracer.

Ridley Kanzo Fast

Hydraulisch

Als je iets langer naar de fiets kijkt is er nog iets anders wat in het oog springt: de groepset. Deze Rotor 1×13 is een exotische groepset die je niet vaak ziet, maar die wel perfect op een gravelbike past. Het unieke aan deze groep is namelijk dat alles hydraulisch werkt. Er zit geen enkele kabel meer in en het schakelen tussen de dertien kransjes gaat puur op oliedruk. Het betreft een hermetisch gesloten systeem, dus is er van vervuiling en teruglopende schakelprestaties geen sprake, hoe slecht de omstandigheden ook zijn. Met dertien kransjes heb je in combinatie met een enkel voorblad meer dan genoeg keuze. De shifters zien er ook mooi afgewerkt uit, en het schakelen werkt hetzelfde als bij SRAM: hard indrukken is een tandje lichter, zacht indrukken is zwaarder.

Ook de mooie hoge wielen vallen op. Spinergy is een merk dat bij velen nog wel een belletje zal doen rinkelen; door de 4-spaaks Rev-X wielen uit de jaren negentig heeft het merk een soort cultstatus. Spinergy bestaat nog steeds en maakt strakke carbon wielen zoals deze FCC47, die de Ridley Kanzo Fast goed staan. De velgen zijn natuurlijk tubeless-ready, en zitten vast aan mooi vormgegeven naven, die Spinergy ook zelf maakt en waar een heerlijk klinkende freehub in zit. Ook de aerodynamische PBO-spaken zijn drie keer zo sterk als staal en nemen dertig procent meer trillingen weg, aldus Spinergy.

Ridley Kanzo Fast

Verder is de afmontage ook in orde. De Vittoria Terreno Mix-banden met een donkergrijze wang maken het geheel mooi af, en de Rotor Aldhu Carbon crankset is daarnaast voorzien van een powermeter en een ovaal kettingblad. Ook het remmen gaat meer dan prima met de exemplaren van het Duitse merk Magura.

Buitenspelen

Ondanks de dikke banden voelt de Kanzo Fast direct al rap aan bij de eerste meters op het asfalt. Dat het een snelle fiets is blijkt niet gelogen, we merken meteen dat elke trap raak is en dat de Ridley Kanzo Fast graag vooruit wil. Leg hier een setje wielen onder met wegbandjes en je hebt meteen een aero-wegfiets!

Eenmaal op de eerste stroken gravel blijkt nogmaals dat dit een fiets is om echt gas te geven. Moeiteloos schakel je een tandje bij en trap je wat harder door dan je normaal zou doen. Het is heerlijk om met deze fiets volle bak over gravel te rammen. Ook met het comfort zit het goed, het is natuurlijk geen mountainbike, maar de meeste trillingen worden toch goed opgevangen. Het stuur steelt hier wel de show, in de drops wordt er bijzonder veel road buzz weggefilterd. De met dempend schuim gevulde Spinergy velgen zouden hier ook een rol kunnen spelen.

Ridley Kanzo Fast

Rijcomfort

De Rotor 1×13-groep komt offroad prima tot z’n recht. Ook zijn de shifters erg comfortabel en liggen goed in de hand, terwijl je er tegelijkertijd ook veel grip op hebt. Het schakelen is qua feedback anders dan je gewend bent, doordat het hydraulisch is en de ‘kliks’ niet in de shifter maar in de derailleur zitten. Na een half uurtje heb je dit al niet meer door. Het grootste nadeel is dat je slechts één kransje tegelijkertijd omhoog of omlaag kan schakelen, maar je kunt op de derailleur ook instellen om dit per 2, 3 of 4 tegelijk te doen. 

Ook als het technisch wordt houdt de Ridley Kanzo Fast zich goed. Door z’n wat hogere gewicht is het niet de allersnelste als het gaat om korte klimmetjes of demarreren, maar langzaam voelt ie geen moment aan. De Vittoria-banden hebben een mooi snellopend veldrit-profiel, zodat je ook in de modder nog aardig wat grip hebt, en op hoge snelheid maken ze in combinatie met de hoge velgen van Spinergy een mooi zoemend geluid.

Ridley Kanzo Fast

Dat de Ridley Kanzo Fast een gravelracer in de letterlijke zin van het woord is, wisten we stiekem al. Maar hij maakt z’n naam wat ons betreft meer dan waar. Als je een fiets zoekt om tot het gaatje te gaan op gravelstroken of zelfs om gravelwedstrijden mee te rijden, dan mag deze bovenaan het lijstje. Ga je voor ultieme modderbestendigheid dan is de hydraulische Rotor-groep een bijzondere toevoeging. Tip: de Spinergy FCC47 is een road-wielset, maar er is ook een specifieke gravel lijn.

Componenten

  • Frame: Ridley Kanzo Fast
  • Voorvork: Ridley Kanzo Fast
  • Shifters: Rotor 1×13
  • Remmen: Rotor-Magura
  • Stuur: Kanzo Fast Aero
  • Stuurpen: Integrated
  • Zadel: Selle Italia
  • Zadelpen: D-shaped Ridley Kanzo Fast Aero
  • Wielen: Spinergy FCC47 carbon
  • Banden: Vittoria Terreno Mix 38c
  • Crankset: Rotor Aldhu
  • Achterderailleur: Rotor 1×13 Cassette Rotor 11-46
  • Gewicht: 8,2 kg
  • Prijs frameset: € 2.880,-
  • Rotor-groepset: € 2.499,-
  • Spinergy: FCC47 € 1.599,-
Ridley Kanzo Fast

Voor meer informatie over Ridley klik hier en voor alle informatie over de componenten van Rotor klik hier.

Tekst en foto’s MERLIJN SPENKELINK


Dit artikel komt uit Wielrenblad #5 en is nog steeds te bestellen in onze webshop. Voor de webshop klik hier. Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van