23-03-2022 - Nieuws, Wielrenblad

De werelds eerste Alloy super fiets – Allez Sprint

De geheel nieuwe Allez Sprint

Allez Sprint

Carbon copy

We hebben elke innovatie en elk inzicht bij het ontwikkelen van de Tarmac SL7 opnieuw opgebouwd uit legering met onze Smartweld-technologie om de nieuwe Allez Sprint te creëren. Of je nu op jacht bent naar een nationale titel of je vrienden 15 minuten in een “gemakkelijke” zondagse rit aanvalt, we zullen niet beledigd zijn als je de Allez verwart met een Tarmac SL7. Sommigen noemen het misschien een carbon kopie, we noemen het ‘s werelds eerste Alloy superfiets.

Een droom, een VW en een stalen fiets

In 1974 verkocht Mike Sinyard zijn VW Bus en maakte een reis naar Italië, waar hij thuiskwam met de beste Europese componenten en waar de lange en glorieuze geschiedenis van Specialized begon. In 1981 breidde Specialized uit van componenten om hun eerste lijn fietsen uit te brengen. De stalen Allez. Naast de Sequoia en Stump-jumper eiste de Allez al snel zijn plaats op als een vooraanstaande Amerikaanse racefiets.

Allez Evolves

De Allez omarmde legering in 1994 en bleef genieten van zijn rechtmatige plaats in de handen van zowel nieuwkomers als gevorderde racers. Maar aan alle goede dingen komt een einde. In de jaren 2000 deed de wijze Allez een stap opzij en de jonge en onbezonnen carbon Tarmac nam zijn plaats in als Specialized’s belangrijkste racer, die de wereld liet zien hoe snel een fiets echt kon zijn. Door verjaardagen, eerste aankopen en garageverkopen voedde de Allez een nieuwe generatie rijders en hielp hen uit te groeien tot professionals, lifters en kampioen. Dit deed hij met zijn stevige constructie, toegankelijkheid en ongelooflijke prestaties.

Allez Sprint

Allez voor het nieuwe millennium

De Allez werd in 2013 naar een hoger niveau getild met de ontstaansgeschiedenis van Smartweld om de S-Works Allez Limited te creëren. Niet lang daarna in 2015 werd de Allez Sprint geboren. Met zijn aerodynamische buisvormen, racegeometrie en verfklussen die in het MoMA thuishoorden, explodeerde het op de scène van de crit en fixie. Toegankelijk, flitsend, stijf, brutaal snel en vrijwel onbreekbaar, de Allez Sprint bewees dat hij net zo snel was als alles op de markt toen Johnny Brown solo de overwinning trof op zijn Allez Sprint voor een veld van carbon fietsen op 2018 US Pro Road Champs.

2022 De Allez Sprint is terug, beter dan ooit

De nieuwe Allez Sprint is aerodynamischer, efficiënter, comfortabeler en een stuk sneller. 41 seconden sneller over 40km dan de Allez Sprint die Peter Sagan reed in De Tour Down Under. Eén seconde voor elk jaar dat het in productie is geweest. Het verhaal van de Allez is er een van innovatie. Het is een verhaal van geduld en het koesteren van de volgende generatie voor generaties. Een werkpaard dat zich de afgelopen 41 jaar heeft ingezet voor de groei en ontwikkeling van het Amerikaanse wielrennen. Sinds de release is het nooit meer uit de productie genomen. Het is sneller dan welke lichtmetalen fiets dan ook ooit gemaakt. Het is ‘s werelds eerste lichtmetalen supermotor, het is de Allez Sprint.

Allez Sprint

41 seconden sneller

De Allez Sprint is de snelste lichtmetalen racefiets in de geschiedenis, dankzij alle tijd die zijn broer, de Tarmac SL7, heeft doorstaan. Dit is meest complexe lichtmetalen balhoofdbuis die we ooit hebben gemaakt, geïntegreerde kabels en buisvormen geleend van de Tarmac SL7 maken het 41 seconden sneller dan 40 km dan de vorige Allez Sprint Disc.

De balhoofdbuis wordt uit één stuk legering gesneden en vervolgens mechanisch gevormd om een meer aerodynamische balhoofdbuisvorm te creëren. Met een consistente buiswanddikte en uniforme boven- en onderlagers ontstaat er een interne kabelgeleiding.

In plaats van de nieuwe Allez Sprint af te zetten tegen andere lichtmetalen fietsen, zullen we hem tegenover de carbonfietsen van de toekomst zetten. Eenvoud in het ontwerp, zorgde voor een goede consistentie in bouwkwaliteit, structurele integriteit en, belangrijker nog, snelheid. De balhoofdbuis op de Allez Sprint benadrukt de grensoverschrijdende onthechte aandacht voor detail die nodig was om ‘s werelds eerste aluminium supermotor te creëren. Sommigen zouden het obsessie kunnen noemen, en ze zouden gelijk hebben. De duivel zit in de details, maar de overwinning ook.

Ontworpen voor pure acceleratie

Acceleratie De Allez Sprint verspilt je energie niet. We kennen allemaal het gevoel van fietsen dat vertraagd aanvoelt, alsof er een stel buizen aan elkaar geplakt zijn maar niet samenwerken. Geoptimaliseerde krachtoverbrenging betekent dat uw fiets in perfecte harmonie is met uw lichaam. Wanneer je ellebogen tegen elkaar bonzen en vecht voor een positie ten noorden van 1000 watt, hoef je alleen maar het vermogen te verlagen.

De trapas en onderbuis uit één stuk zijn hydrogevormd uit een enkel stuk legering op de nieuwe Allez Sprint. Dit verwijdert twee laspunten van de vorige Allez. Met slechts drie lassen aan de trapas (zitbuis en achtervork), leveren de trapas en onderbuis uit één stuk van de Allez Sprint de efficiëntie van legering. Net als de nieuwe balhoofdbuis zijn de trapas en onderbuis uit één stuk zorgvuldig ontworpen om het ontwerp te vereenvoudigen en voor betere kwaliteit. Of je nu je vrienden aanvalt of sprint voor de grootste overwinning uit je carrière, de Allez Sprint is in harmonie met elke beweging.

Race-Day Geïnspireerde Handling

De snelste zijn is een geruststellend gevoel, maar comfort kan een vies woord zijn onder de snelste. We hebben allemaal te veel tijd besteed aan het proppen van onze voeten in kleine schoenen. Maar hoe voelt het om aan het begin in de rij te staan, wetende dat je conditie ongeëvenaard is, je fiets sneller is dan de alle andere en je elk hoekje en gaatje van de route kent? Comfortabel. Zo voelt het om te weten dat je een Allez Sprint hebt.

We hebben de aerodynamica en de krachtoverbrenging verbeterd zonder afbreuk te doen aan de conformiteit dankzij de Tarmac SL7 zadelpen en vork, verlaagde achtervork en 32 mm bandenspeling. De zadelpen en vork die zoveel van de Tarmac SL7-rijkwaliteit leveren, gaan voor je de strijd aan op de Allez Sprint, net als de beproefde geometrie en 32 mm bandenspeling van de Taramc. We hebben zelfs talloze uren gestoken in het ontwikkelen van nieuwe in- en uitstaphoeken voor de intern geleide kabels voor soepeler schakelen en onze eerste verwijderbare voorderailleurhanger op een lichtmetalen fiets. Berijd je hart en straf je benen, wetende dat je fiets met je mee werkt, niet tegen je.

Allez Sprint

De toekomst van legering

Om legering naar een hoger niveau te tillen, konden we niet gebonden zijn aan hoe eerdere fietsen worden gemaakt. Smartweld fietsen zien er anders uit, dus ze zullen anders presteren. De Allez Sprint is de snelste lichtmetalen fiets ter wereld, dankzij zijn baanbrekende balhoofdbuis en trapas uit één stuk. Dit is allemaal mogelijk gemaakt door D’Aluisio Smartweld. We hebben Smartweld naar een nieuwe hoogten geduwd met de Allez Sprint balhoofdbuis. Dit is gelukt door de lassen naar achteren te verplaatsen, weg van de traditionele laspunten op de buisknooppunten. Het verplaatsen van de lassen verwijderde overbodige materiaal van de balhoofdbuis, bevorderde een uniform resultaat op alle fietsen die we bouwden en minimaliseerde de belasting van gebieden met hoge stress van de fiets. Zodat elke rijder dezelfde verbluffende rijkwaliteit voelt voor een leven lang rijden.

Allez Sprint

Het gebeurt niet van de ene op de andere dag

We zijn een paar jaar geleden niet begonnen met het bouwen van de nieuwe Allez Sprint. We zijn 41 jaar geleden begonnen. 41 jaar aan bloed, zweet, tranen heeft Tarmac besteed aan het maken van de Allez Sprint, de toekomst van legering. De Allez heeft altijd één baas gehad – de rijder – en definieert zichzelf rond de behoeften van toekomstige rijders. Toen Amerikaanse fietsers begin jaren ’80 een Europese kwaliteitswegmachine nodig hadden, was de Allez geboren. En in 2022, tussen een zee van carbon superfietsen, neemt de nieuwe Allez Sprint de mantel in als de snelste lichtmetalen fiets ter wereld.

Zie de website van Specialized voor meer informatie over de Allez Sprint!


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wielrenblad #4 en #5 zijn te bestellen in onze webshop, zie hier de webshop. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van