21-09-2021 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Duotone Evo SLS 2021 review

De Duotone Evo SLS zit al jaren in de collectie en staat bekend als een allround kite met een zeer brede inzetbaarheid. Zo kun je hem bij uitstek gebruiken voor freeride, (hooked) freestyle, wave en big air. Voor 2021 heeft is de Evo er ook in een SLS-versie, wat staat voor Strong, Light & Superior.

Duotone Evo SLS

Als je Duotone Evo SLS op een Duotone-product ziet staan betekent het dat dit het meest innovatieve, met de beste materialen en de nieuwste technologie gemaakte product is van Duotone. Zo is het dacron in de Duotone Evo SLS vervangen door Penta TX. Dit materiaal is exclusief voor Duotone. Dit nieuwe high tech-doek maakt de kite 15% (tot 560 gram) lichter dan traditioneel dacron. Het is vijf keer scheurbestendiger en rekt 50% minder: het is dus stijf en vormvast materiaal. De leading edge, de middelste strut en kleine delen van de wingtip zijn gemaakt van dit doek. Het ziet er mooi glimmend en strak uit. Daarnaast zijn de katrolloze bridle-lijnen dunner en stijver geworden. Dit alles geeft een controleerbare constante trekkracht en directe stuureigenschappen. Om het niet te direct te maken zijn de twee buitenste struts zogenaamde Flex Struts. Deze struts zijn gemaakt van een zachter materiaal waardoor ze kunnen meebewegen bij stuurimpulsen. Hierdoor stuurt de Duotone Evo SLS soepel en dynamisch. De Evo SLS is niet zomaar een Evo met een ander doek. Nieuwe materialen reageren anders dus had designer Ralf Grösel wel zestig prototypen nodig om de juiste feel te krijgen. De panel-layout en bridle-connectiepunten op de leading edge zijn anders dan bij de normale Evo.

Duotone Evo SLS

Het hoofddoek van de Duotone Evo SLS is het, exclusief door Duotone gebruikte, Trinity TX-doek. Dit doek heeft 3×2-verstevigingsdraden met speciale coating voor een optimale verhouding tussen sterkte, duurzaamheid, gewicht en flex. In de wingtip zitten twee langere latten zodat deze vormvast is. De stuurlijnen kun je aan drie verschillende punten vastmaken aan de wingtip om de bardruk en draaisnelheid te bepalen. Het Airport Valve II-ventiel is ook een exclusief Duotone-item. Bij dit ventiel kun je de bajonet-aansluiting van je pomp direct op het ventiel zetten. Er is geen adapter nodig. Voor het laten leeglopen draai je aan een schijfje binnenin het ventiel. Het geheel wordt afgedicht met een grote blauwe draaidop. Op het einde van een van de wingtips zit een extra leegloopventiel. Hierdoor kun je heel handig de kite in één keer vanaf een wingtip helemaal oprollen terwijl je tegelijk alle lucht eruit drukt. Hierna kun je hem in de nieuw ontwikkelde tas stoppen. Deze is erg handig: het ziet er misschien op het eerste gezicht klein uit maar de kite past er makkelijk in. Alleen kun je er niet makkelijk extra spullen bij stoppen. Je kunt er wel je pomp en kiteboard aan hangen en de tas heeft meerdere vakjes voor wat kleine spulletjes. Het mooie is dat de compacte ‘duffel bag’ is gemaakt van 20 tot 24 gerecyclede plastic-flessen en het hele productieproces 70% minder energie gebruikt, 86% minder water en 75% minder co2 uitstoot. 

Duotone Evo SLS

De bardruk en trekkracht zijn gemiddeld zodat je kunt voelen waar de kite zich bevindt in de lucht. Het sturen gaat erg direct en de druk op- en afbouw gaat erg lineair, voorspelbaar en soepel. Is de normale Evo prima geschikt als leskite, de SLS-versie is daarvoor te sportief. De Duotone Evo SLS is een Evo met steroïden. Doordat de kite zo vormvast is reageert-ie een tandje directer waardoor je moet weten wat je doet. De Evo SLS zit door het stijve en efficiënte profiel iets verder voorin het windvenster waardoor hoogtelopen totaal geen probleem is. Dat de vorm van de kite langgerekt is werkt hier ook aan mee. Doordat-ie meer aan de rand van het windvenster zit moet je je sprongtechniek wel wat aanpassen. Om zo hoog mogelijk te springen stuur je de kite wat verder terug dan je misschien gewend bent. De drukopbouw is erg goed te managen waardoor je met veel controle kunt edgen. Hij trekt je niet te hard van je rail af. Daarna is het bar aantrekken en hup… daar ga je. Goed hoog, en door de langgerekte vorm zweef je ook lang. De Duotone Evo SLS wil omhoog en zelfs iets tegen de wind in vliegen waardoor je niet zozeer ver vliegt maar wel lang. Dit voelt beetje gek in het begin, maar uiteindelijk maak je hoge sprongen met super veel airtime. Tijdens de vlucht is feedback van de kite uitstekend waardoor je makkelijk in controle blijft. Kiteloops gaan erg fijn en intuïtief. De radius is gemiddeld en is goed te beïnvloeden. Hij pikt je lekker op bij het einde van de loop.

Duotone Evo SLS

Doordat de Duotone Evo SLS zo licht en efficiënt is, planeer je supersnel. Maar ook in het bovenste windbereik is de kite superstabiel door z’n vormvastheid. De gewone Evo kun je met harde wind prima houden maar de SLS is vormvaster en daardoor constanter op de bar en makkelijker te controleren. Doordat de kite lichter en stijver is drift de SLS ook beter en reageert direct op stuurimpulsen, ook als er minder spanning op de lijnen staat. Door dit bovengenoemde kun je er ook prima golfrijden en foilen. Bij het foilen komt de Evo SLS het beste tot z’n recht als je hem combineert met een snelle hydrofoil omdat de kite een hoge vaarsnelheid heeft en graag hoog aan de wind vaart.

Website: www.duotonesports.com

Deze review over de ‘’Duotone Evo SLS” komt uit Access #2 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!

 van