Duurzame toekomst van het toerisme in Oostenrijk
Martin Kocher, Minister voor Economie en Werkgelegenheid van Oostenrijk en de Astrid Steharnig-Staudinger, CEO van Austria Werbung waren op een bliksembezoek in Den Haag. Het onderwerp: de (duurzame) toekomst van het toerisme in Oostenrijk.
Oostenrijk leent zich niet alleen in de zomer maar ook in het voorjaar en herfst uitstekend voor fietsen.
Duurzaam reizen
Het gaat goed met het Oostenrijkse toerisme. Het aantal vakantiegangers is met elf miljoen overnachtingen alweer bijna op het niveau is van vóór de coronapandemie. Wat verwacht Kocher over de toekomst van het Oostenrijkse toerisme? Het land wil vol inzetten op duurzaam reizen. Het grootste deel van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de reis zelf en niet van de hotels of skigebieden. Nu al is het grootste deel van de energie duurzaam opgewekt maar Oostenrijk wil in 2030 volledig kunnen draaien op duurzame energie hebben en in 2040 helemaal CO2-neutraal zijn. Om de reis zo duurzaam mogelijk te laten zijn wordt het reizen per trein en elektrische auto gestimuleerd. Voor de eerstgenoemde komen er snellere en betere verbindingen en voor de elektrische auto’s komen er meer laadpunten bij.
Het hele jaar door
Naast duurzamer reizen wil Oostenrijk de toeristen ook meer verspreid over het jaar ontvangen. De winter en zomer zijn al populair maar ook in het voorjaar en herfst wil dit Alpenland toeristen aantrekken. Zo wordt er veel geïnvesteerd in het faciliteren van mountainbikers, gravelbikers, wielrenners en e-bikers omdat deze sporten uitstekend in deze jaargetijden kunnen. Daarnaast wil Oostenrijk ook inzetten op culinair toerisme en city-trips zodat toeristen tussendoor een lang weekendje op bezoek komen.
Effecten van het veranderende klimaat
Door het veranderende klimaat krijgen vooral de lagergelegen skigebieden onder de duizend meter steeds minder sneeuwval. Dat betekent dat wintersporters vaker naar hoger gelegen plekken worden geleid. Niet alles kun je met kunstsneeuw oplossen. Wintersport in de toekomst zal ook hierom niet alleen maar bestaan uit skiën en snowboarden maar kun je ook andere activiteiten doen die niet zo afhankelijk zijn van sneeuw zoals een bezoek aan een klimbos, zipplinen, rail-rodelbaan en wellness bijvoorbeeld.
Het gaat steeds vaker over het hebben een actieve en gezellige wintervakantie met vrienden of familie. En in de zomer zie je meer en meer bezoekers die de hitte ontvluchten naar de bergen toe waar de nachten op hoogte koeler zijn. Deze ‘coolcations’ worden steeds populairder. Voor meer informatie over de duurzame toekomst van het toerisme in Oostenrijk kun je terecht op de website.
Van links naar rechts: Thiebout van den Bergh (marketing, PR & community manager van Austria Werbung Nederland), Astrid Steharnig-Staudinger (ceo van Austria Werbung), Martin Kocher (Minister voor Economie en Werkgelegenheid van Oostenrijk) en Michael Strasser (directeur Austria Werbung Nederland)