03-09-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Ere Genus CC Skinwall Review

De Ere Genus was tot voor kort Ere’s snelste clincher maar nu is daar de Ere Genaus CC Skinwall, wat staat voor cotton clincher. Geen gevulkaniseerde rubberen wangen meer dus, maar echt katoen zoals we dat van tubes kennen. Ook het aantal threads per inch is aanzienlijk omhoog gegaan: van 120 naar 320 TPI. Daarmee is het gelijk aan dat van de Genus CT, de tube-uitvoering van deze band. Alledrie de banden beschikken over de Durometer 65a rubbercompound en een Armis 1 lekbeschermingslaag.

Op het oog ziet de Ere Genus CC Skinwall er met zijn skinwall wangen inderdaad uit als een tube. Het uiterlijk is sowieso piekfijn in orde, met een diepgele kleur en een stijlvol ‘naamplaatje’. Het loopvlak is voorzien van een doorlopende strook in het midden, met daarnaast kleine ronde nopjes die naar buiten toe kleiner en lager worden. Profiel op racefietsbanden zit er in veel gevallen vooral voor de looks, maar als je met je hand over dit loopvlak gaat voel je dat de band zich veelbelovend vastgrijpt. Het gewicht is met 245 gram voor een 28 millimeter band in orde maar niet indrukwekkend.

Monteren gaat snel, de zeer soepele wangen helpen daar zeker bij. Wat opvalt is dat het loopvlak stugger aanvoelt dan we zouden verwachten bij zo’n snelle band. Navraag bij Ere’s Piet van der Velde leert dat het de Armis 1 lekbeschermingslaag die hier debet aan is. Tijdens het rijden wordt die indruk bevestigd: de Genus CC rolt soepel maar niet zo boterzacht als je van een 320 TPI zou verwachten. Groot voordeel: hij gaat ook niet zo snel lek als de meeste wedstrijdbanden. Uitblinken doet de Ere Genus CC Skinwall zeker qua grip, de combinatie van de rubbercompound met het grippy profiel zorgt dat de band aan de weg plakt. De Genus CC lijkt een mooie optie voor renners die de snelheid en looks van katoenen wangen graag combineren met een flink stuk betrouwbaarheid. O, en veel grip, niet te vergeten.

€ 65,-
ereresearch.com

De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!