26-09-2024 - Mountainbiken, Nieuws

e*thirteen Sidekick Hubs & Wheels: een revolutie in rijgedrag

Sidekick Hubs verbeteren fietsen door de aandrijflijn los te koppelen van de achtervering, trapslag te elimineren en de controle, grip en comfort van de rijder tijdens afdalingen te verbeteren.

Wat is de Sidekick Hub?

De Sidekick Hub van e*thirteen is een revolutionaire achternaaf voor mountainbikes, ontworpen om de prestaties van de vering te verbeteren door trapslag te elimineren en kettingvibraties te filteren. Het beschikt over een gepatenteerd freehub-mechanisme dat de aandrijflijn loskoppelt van de vering wanneer je niet trapt, waardoor een soepelere, beter gecontroleerde rit over ruw terrein mogelijk wordt. Dit innovatieve ontwerp biedt voordelen zoals verbeterde tractie, verminderde vermoeidheid en vrijwel stille werking. In tegenstelling tot andere apparaten op de markt, die trapslag pas maskeren nadat het al is opgetreden, elimineert Sidekick het probleem volledig bij de bron.

“Ik geloof sterk dat systemen zoals de Sidekick Hub de volgende grote innovatie in mountainbiken zijn. Net zoals het was met de dropper post, als je het eenmaal hebt geprobeerd, wil je niet meer zonder.” – Reynaldo Ilagan (VP Product Development YT Industries)

Hoe werkt de Sidekick Hub?

Een gepatenteerd freehub-mechanisme koppelt de aandrijflijn los van het achterwiel tijdens het uitrollen, en een instelbare “engagement deadband” filtert trapslag en kettingvibraties voordat deze de pedalen bereiken, waardoor alle pedaalfeedback van de vering wordt geïsoleerd.

Tijdens het uitrollen houdt een veer de palen van de Sidekick Hub losgekoppeld. Zodra je begint te trappen, tilt een mechanisme, dat we de “pawl pusher” noemen, de palen in positie, zodat ze in het ratelmechanisme kunnen grijpen. De “pawl pusher” heeft drie instellingen, waarmee de rijder de hoeveelheid dode slag en de mate van anti-trapslag kan afstellen.


“Met de nieuwe Sidekick-naaf voelt mijn fiets eigenlijk hetzelfde als toen ik in Leogang won zonder ketting. Super stil, geen trapslag, super soepel… het voelt nu gewoon altijd zo.” – Aaron Gwin (Gwin Racing)

Kenmerken

  • Een getimede pusher in de freehub zorgt ervoor dat de palen zich terugtrekken uit het ratelmechanisme
  • Gereedschapsvrij instelbare deadband (12°, 15° en 18°)
  • Vaste schroefdop voor gereedschapsvrij schoonmaken en onderhoud
  • Vervangbaar ratelmechanisme voor volledige servicebaarheid
  • Stalen as voor stijfheid en betrouwbaarheid

De Sidekick Revolutie

Rijderscomfort & Snelheid

  • Helpt rijders een neutrale positie te behouden tijdens afdalingen
  • Rijders met platte pedalen ervaren minder trapslag, wat zorgt voor een stabieler gevoel, meer comfort en controle
  • Elimineert aandrijflijn-geratel en kettingvibratie tijdens afdalingen
  • Maakt soepelere en stillere schakelingen mogelijk
  • Fluisterstil tijdens het vrijlopen
  • Minder weerstand betekent een hogere vrijloopsnelheid

Veringprestaties

  • Elimineert trapslag in vrijwel alle situaties, wat zorgt voor een “kettingloos” gevoel tijdens afdalingen
  • Geen aanpassing nodig aan de compressie- en rebound-afstelling van de achterdemper
  • Vereenvoudigt de veringafstelling door vrije veringsbeweging toe te laten (geen trapslag!)
  • Meer actieve vering tijdens het remmen
  • Tot wel 50% meer tijd doorbrengen in de middenfase (sweet spot) van de veerweg van het achterwiel, wat het gevoel geeft van meer beschikbare veerweg

Achterwiel- en schokdemperdata, verzameld met behulp van een BYB Telemetry-systeem met een bemonsteringsfrequentie van 1000 Hz/sec, benadrukken de voordelen van de Sidekick-naaf. Het is duidelijk te zien dat met Sidekick het achterste deel van de fiets actiever is, vooral in het grotere middenbereik van de schokdemper. Gemiddeld wordt er 7% meer tijd doorgebracht in het veerweg-bereik van 11%-70%, met een cumulatieve toename van 44% in die veerwegen.

“Met data-acquisitie kon ik de effecten van de Sidekick-naaf testen en kwantificeren. Het is duidelijk te zien dat het achterste deel van de fiets actiever is, vooral in het grotere middenbereik van de schokdemper. In onze tests zagen we een cumulatieve toename van 44% in de tijd besteed aan het 11%-70% veerwegbereik bij DH-fietsen. De resultaten kunnen variëren afhankelijk van het ontwerp van de fiets. Het was ook indrukwekkend om 20% minder crankbeweging te zien in vergelijking met de standaardnaaf, wat betekent dat de cranks en pedalen stabieler zijn en minder acceleraties ervaren.” – Nick Lester (Downamics Data Acquisition – Muc-Off Young Guns)

Het Sidekick Hub Voordeel

Onzichtbare Vering Saboteur
Er is een misvatting dat de effecten van trapslag altijd merkbaar zijn voor de rijder. Trapslag en de bijbehorende effecten verslechteren de veringsprestaties aanzienlijk, zelfs wanneer rijders het niet bewust voelen. Sidekick is de eerste en enige oplossing die de aandrijflijn isoleert van de vering tijdens het vrijlopen. Dit elimineert trapslag in vrijwel alle rijsituaties, dempt ketting- en vrijloopgeratel, en biedt een fluisterstille freehub-ratel.

De Superieure Veringoplossing
Andere oplossingen die op de crankspider zijn gebaseerd, proberen trapslag te elimineren, maar koppelen de aandrijflijn niet los van de framesuspensie. Hoewel ze helpen bij het dempen van trapslagkrachten, moeten trapslag en kettingvibratie nog steeds optreden voordat het apparaat functioneert. Sidekick is superieur omdat het deze krachten elimineert door de aandrijflijn los te koppelen van de beweging van de vering.

Overmatige Betrokkenheid
Hoewel snellere engagement vaak als een voordeel wordt gepromoot, verbetert het de veringsprestaties niet. Stel dat je vrijloopt met 25 km/u; een naaf met een engagement van 1 graad kan meer dan 1000 keer per seconde ingrijpen, wat leidt tot aanzienlijke trapslag en slechte veringsprestaties. Een naaf met een engagement van 18 graden kan in hetzelfde scenario meer dan 60 keer per seconde ingrijpen, wat nog steeds een grote kans op trapslag geeft.

Wat kun je verwachten van de Sidekick Hub?

Verbeterde Veringsprestaties en Tractie
Met trapslag en kettingvibraties geïsoleerd van de vering, functioneren je fiets en achterdemper zoals bedoeld: soepel en voorspelbaar op elk terrein, bij elke snelheid, zelfs tijdens hevig remmen. Efficiënte en voorspelbare vering betekent betere tractie en meer controle, wat vertrouwen geeft om harder te duwen en sneller te rijden! Sidekick is even goed thuis op lange-travel Enduro- en DH-fietsen, kortere-travel Trail- of All-Mountain-fietsen, en Class 1 e-bikes.

2024 UCI MTB DH World Cup, Fort William, Scotland

“De voordelen van het gebruik van Sidekick zijn insane. Het geeft ons dat kettingloze gevoel en laat de fiets zijn linkage goed gebruiken, terwijl je altijd kracht kunt zetten, wat behoorlijk indrukwekkend is.” – Rónán Dunne (Mondraker Factory Racing)

Gratis Snelheid
De freehub-palen zijn tijdens het uitrollen losgekoppeld, wat de weerstand minimaliseert. Met een efficiëntere werking van de vering en de afwezigheid van weerstand van de freehub-palen is er een merkbare toename in snelheid op zowel gladde als ruwe terreinen.

“De nieuwe Sidekick-naaf voelt als valsspelen. We hebben de testen gedaan. Het verschil in wrijving zonder palenweerstand en hoe veel sneller het is, geeft ons een enorme tijdsvoordeel ten opzichte van de rest.” – Joe Breeden (Intense Factory Team)

Meer Comfort & Minder Vermoeidheid
Terwijl je fiets efficiënter werkt om hobbels en schokken te absorberen, hoeven je benen en lichaam minder hard te werken, wat de controle en het comfort verhoogt en de vermoeidheid vermindert. Dit betekent langere, aangenamere ritten, vertrouwen om hard te rijden op de langste parcoursen, en een verbeterde lichaamshouding.


“Het is de beste update die ik ooit aan mijn fietsen heb gedaan. Met de Sidekick Hub voel ik minder vermoeidheid in mijn benen, vooral in mijn voeten. Het is comfortabeler en ook mijn zicht is verbeterd omdat ik minder schokken van de trails krijg.” – Rémy Métailler (Freeride Legend)

Verminderde Vibratie en Kettinggeluid
Met de kettingspanning die gefilterd wordt binnen de deadband van de Sidekick freehub, kun je minder vibratie verwachten die naar je voeten wordt overgebracht, wat zorgt voor een stillere, comfortabelere rit.


“We voelen echt dat we een geweldige prestatievoordeel hebben met de Sidekick-naaf. Trapslag is verminderd (niet dat onze fiets daar veel last van heeft), wat een kalm gevoel door de pedalen geeft en kettinggeluid aanzienlijk vermindert.” – Jon Stout (Intense Factory Racing Hoofdmonteur)

Bijna Stille Werking
Met de freehub-palen losgekoppeld van de aandrijflijn tijdens het uitrollen en bijna geen kettinggeluid, zijn de Sidekick-wielen fluisterstil, wat zorgt voor een meer meeslepende rijervaring, waarbij de enige geluiden die je hoort de banden op het pad zijn.


“Met de Sidekick-naaf is mijn fiets veel stiller. Ik kan het geluid van mijn banden op de grond horen, wat super bevredigend is. Ik hou van dat geluid! Het is ook fijn om te weten of er problemen met mijn fiets zijn. Ik voel me veiliger wetende dat alles werkt zoals het hoort.” – Lou Ferguson (Intense Factory Racing)

Instelbare Deadband
De instelbare pawl-pusher maakt het eenvoudig om de deadband in de Sidekick-naaf in te stellen op 12°, 15° of 18°, voor maatwerk naar persoonlijke voorkeur, fietsmechanica en het terrein dat je rijdt.



“Na een lange dag met testen op een nat parcours met veel remhobbels, was mijn favoriete instelling de normale kettingring met de nieuwe Sidekick-naaf ingesteld op 18° deadband. Het maakt het ook gemakkelijker om meer volledige runs te doen zonder dat je benen te moe worden, dus een win-win.” – Kye A’Hern (UR Team)

Wat is Trapslag?

Trapslag ontstaat wanneer de beweging van de vering spanning op de ketting uitoefent, wat ongewenste beweging van de pedalen veroorzaakt en de prestaties van de vering compromitteert. Dit kan ervoor zorgen dat de vering onvoorspelbaar reageert, afhankelijk van de versnelling, het terrein en de snelheid, en het kan de afstelling van de schok bemoeilijken. De rijder voelt deze spanning ook als feedback via de pedalen, wat het comfort en de controle vermindert.



“Trapslag is altijd een probleem geweest als het gaat om veringontwerp. We moesten een compromis sluiten tussen tractie en snelheid in het kinematische concept. Sidekick zal nu zoveel meer potentieel en mogelijkheden bieden!” – Fabien Barel (Canyon CLLTV)


Wil je meer van dit soort artikelen lezen en altijd up-to-date blijven? Abonneer je dan op UP/DOWN Mountainbike Magazine! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom mountainbiken? Volg ons op Instagram en Facebook. Ontdek hier meer interessante blogs vol inspiratie en tips! Daarnaast hebben we een productguide met meer dan 200 mountainbikes, waarbij je mountainbikes kunt vergelijken op basis van jouw criteria. Klik hier om een kijkje te nemen!

 van