29-09-2020 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-ONE Bandit 2021 – Review

Vorig jaar is de F-One Bandit opgesplitst in een Bandit 2020 en Bandit S. De 2020 is daarbij meer de big air/loop-kite en de S meer wave/strapless freestyle. Voor 2021 komt F-One met de opvolger van de 2020, simpelweg de Bandit 2021 genaamd.

Lees hier onze review over de F-One Bandit S2!

Voor 2021 hebben F-One-eigenaar en hoofdtester Raphael Salles en kitedesigner Robert Graham samen met het testteam de F-One Bandit 2021 verder verbeterd. Zo hebben ze gewerkt aan de spanning van het doek met name in de trailing edge en de wingtips. In de trailing edge loopt nu verticaal een strook doek en een strook 135 grams dacron. De shape van de trailing edge loopt meer in een boog naar de middelste strut toe. Dit zorgt voor meer spanning op de trailing edge waardoor profiel van de kite beter behouden blijft. Meer spanning geeft minder trillingen in het doek en een betere stabiliteit.

Verder zitten er horizontale versterkingen in de trailing edge om flapperen tegen te geen. In de wingtips zit minder dacron voor een lager gewicht en ze zijn qua vorm wat aangepast voor een goede vormvastheid wat de directheid verbeterd. Verder is er nog wat getuned met de bridle aanknooppunten voor een nog betere controle over de leading edge. Het profiel van de F-One Bandit 2021 blijft goed doordat de leading edge in vorm blijft en niet te veel mee geeft.

Krachtige kite met hogere bardruk en trekkracht

De F-One Bandit 2021 is een krachtige kite met een hogere bardruk en trekkracht. Dit is bewust gedaan zodat je altijd goed kunt voelen waar de kite zich bevindt. De kite heeft een groot windbereik, maar hij voelt zich het meeste thuis in het bovenste gedeelte – dan komt-ie echt tot leven. In harde wind blijft de kite zeer stabiel. De F-One Bandit 2021 is een ultieme jumpkite. Hij reageert niet ultrasnel op stuurimpulsen, maar bouwt een controleerbare druk op en dat is goed voor hoge airs. De lift is explosief en je gaat hoog de lucht in. De airtime is voor dit type kite meer dan prima. Je hebt alle tijd om je trick te doen. De kite reageert niet nerveus op stuurimpulsen en blijft voorspelbaar. Dat geeft een vertrouwd gevoel.

Ook in kiteloops voel je je veilig. Je kunt de radius prima beïnvloeden, maar het liefst draait-ie grotere cirkels met veel power. Je kunt je horizontale snelheid in de loop controleren door de bar wat aan te trekken of van je af te doen. De F-One Bandit 2021 luistert nauw op de barpositie. Paar centimeter poweren of depoweren voel je direct. En dat vaart lekker direct. De F-One Bandit 2021 vliegt wat meer vooraan in het windvenster, dus je hebt veel voorwaarts momentum en minder laterale trekkracht. Hoewel je de bar goed voelt, krijg je niet idee dat het veel energie kost om de kite te controleren.

Teijin Technoforce D2 doek

Het gebruikte doek bij de F-One Bandit 2021 is nog steeds het betrouwbare Teijin Technoforce D2. Verstevigd met twee draden voor een laag gewicht, minimale rek, hoge duurzaamheid en goede scheurbestendigheid. Nieuw is het gebruik van 130 grams dubbel ripstop dacron van Teijin. Voorheen was er alleen de keuze tussen 52 en 160 grams dacron. Op sommige plekken op de kite was 52 grams te licht en 160 te zwaar. Daarom is het nieuwe 130 grams dacron een uitkomst en is het totale gewicht van de kite omlaag gebracht zonder in te boeten aan duurzaamheid of sterkte.

F-ONE Bandit 2021 - Review

Auto Relaunch-systeem

Handig blijft het Auto Relaunch-systeem van de F-One Bandit 2021 waarbij je de bar kunt loslaten bij het herstarten. Deze kite zal door de puntige Delta-shape een kant opvallen en vanzelf naar een hoek van het windvenster drijven zodat je kunt herstarten.

De achterlijnen worden door middel van een V-splitsing achter op de wingtip van de kite bevestigd, de theorie is dat de krachten bij het aantrekken van de bar meer op de voorste lijn van de V-splitsing komen. Hierdoor reageert de kite minder direct en neemt de bardruk progressiever toe. Duw je de bar van je af dan komen er meer krachten op de achterste lijn van de V-splitsing met als gevolg dat er meer spanning staat op de trailing edge. Hierdoor flappert het minder, herstart de kite beter met de bar van je af bij de autorelaunch en reageert de kite gedepowered directer op stuurbewegingen met minder bardruk.

Je kunt deze V-spitsing nog instellen op de achterste lijn van de V-splitsing door gebruik van twee knopen. Gebruik knoop 1 en de achterste lijn wordt korter. De F-One Bandit 2021 reageert dan directer met de bar van je af met minder bardruk. Gebruik knoop 2 en de achterste lijn van de V-splitsing wordt langer en het tegenovergestelde gebeurt.

F-ONE Bandit 2021 - Review

Reactor Valve ventiel

Het ventiel van de F-One Bandit 2021 is de Reactor Valve. Dit is hetzelfde ventiel dat ook op opblaasbare SUP’s wordt gebruikt. Er passen alleen slangen met een SUP-adapter op maar F-One levert bij de kite een verloopstuk. Het ventiel ligt mooi vlak op de leading edge en wordt netjes afgedicht met een kapje. Let wel op dat, net zoals bij andere grote open ventielen, er geen zand of andere troep in waait. Oppompen gaat door de grote opening supersnel. Laten leeglopen gaat door de rode knop in te drukken in het ventiel. Bij het oppompen moet deze wel weer omhoog staan anders loopt het ventiel leeg zodra je de pomp van het ventiel afhaalt.

Verkrijgbare kleuren van de F-One Bandit 2021: mango/slate, papaya/slate en glacier/slate

Eigenschappen F-One Bandit 2021:

F-ONE Bandit 2021 - Review

Maten, bereik en prijzen van de F-One Bandit 2021:

F-ONE Bandit 2021 - Review

Voor meer informatie over deze kite kun je naar de website van F-One gaan. Wil je meer kite reviews lezen, of producten zoeken en vergelijken? klik dan hier en ga naar onze product pagina.

Deze review van de ‘F-One Bandit 2021‘ komt uit Access #3 van 2020. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!