09-12-2020 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-One Bandit S2 – Review

Vorig jaar is de F-One Bandit opgesplitst in een Bandit 2020 en Bandit S. De 2020 is daarbij meer de big air/loop-kite en de S meer wave/strapless freestyle. In het vorige nummer behandelden we de 2021, de opvolger van de 2020. Dit nummer is het de beurt aan de F-One Bandit S2, de opvolger van de S.

De verbeteringen

Voor 2021 heeft F-One de Bandit S2 verder verbeterd. Zo hebben ze gewerkt aan de aerodynamica van het profiel voor een betere stroomlijn van de kite. Hierdoor vliegt de F-One Bandit S2 snel en soepel door de lucht. In de trailing edge loopt nu verticaal een strook doek en een strook 130 grams dacron. De shape van die trailing edge loopt nu meer in een boog naar de middelste strut toe waardoor die meer in een punt loopt. Dit alles zorgt voor meer spanning op de trailing edge waardoor het minder trilt.

Trillingen vaart onrustig. De F-One Bandit S2 heeft daar geen last van en is erg stabiel. Daarnaast is de middelste strut iets korter geworden en de wingtips breder zodat de outline rechthoekiger is geworden. Dit geeft een directere handeling. In de wingstips zit minder dacron in voor een lager gewicht. Er is een segment van de leading edge bij de wingtip weggehaald voor een betere aerodynamica. In de leading edge is juist een extra segment toegevoegd om zo een nog rondere C-shape vorm te krijgen voor een vormvaste kite. Verder zitten er horizontale versterkingen in de trailing edge om flapperen tegen te gaan.

Voorspelbaar gevoel

De F-One Bandit S2 heeft een erg lichte bardruk; dat is lekker voor golfrijden en foilen. Vaak reageren kites met een lichte bardruk niet snel op stuurimpulsen, maar de F-One Bandit S2 wel. Zelfs met weinig spanning op de lijnen blijft de kite goed bestuurbaar. Dit is ook superfijn bij het golfrijden: het helpt de kite makkelijk met één hand vanuit de pols besturen. Hierdoor hou je makkelijker je balans en dat geeft meer vrijheid op de golf.

Daarnaast is de bardruk heel lineair; dat geeft een voorspelbaar gevoel. De F-One Bandit S2 stuurt heel precies, waardoor je de kite kunt plaatsen waar je wilt. En de F-One Bandit S2 is op ook elke positie goed te depoweren waardoor je in controle blijft. Dit is met name fijn bij onshore condities waarbij je de kite door de powerzone heen stuurt. Hij trekt je niet snel over je board heen. Deze controle is ook fijn bij springen en tricks. Het is geen hoogvlieger, maar de ‘easy handling’ geeft je vertrouwen om nieuwe tricks te proberen.

F-One Bandit S2 - Review

Goede upwind-kwaliteiten

Door de nieuwe verticale panel-layout heeft de trailing edge minder drag en vliegt meer naar voren in het windvenster. Dit geeft een lage laterale trekkracht en goede upwind-kwaliteiten. Hierdoor is varen met de F-One Bandit S2 niet vermoeiend, zelfs niet in overpowerede omstandigheden. Dan blijft de kite makkelijk controleerbaar en verwerktie vlagen soepel zonder nerveus te worden. De F-One Bandit S2 is wel een kite die actief gevaren wil worden, maar door zijn snelle reactievermogen en lage bardruk is dat geen straf. Het gebruikte doek is nog steeds het betrouwbare Teijin Technoforce D2. Verstevigd met twee draden voor een laag gewicht, minimale rek, hoge duurzaamheid en goede scheurbestendigheid. Door gebruik van het lichtere 130 grams dacron is het totale gewicht van de F-One Bandit S2 omlaag gebracht zonder in te boeten aan duurzaamheid of sterkte.

F-One Bandit S2 - Review

Auto Relaunch-systeem

Handig blijft het Auto Relaunch-systeem van de F-One Bandit S2 waarbij je de bar kunt loslaten bij het herstarten. Deze kite zal door de puntige Delta-shape een kant opvallen en vanzelf naar een hoek van het windvenster drijven zodat je kunt herstarten.

De achterlijnen worden door middel van een V-splitsing achterop de wingtip van de kite bevestigd. De theorie is dat de krachten bij het aantrekken van de bar meer op de voorste lijn van de V-splitsing komen. Hierdoor neemt de bardruk toe, reageert de kite minder direct en neemt de bardruk progressiever toe. Duw je de bar van je af dan komen er meer krachten op de achterste lijn van de V-splitsing met als gevolg dat er meer spanning staat op de trailing edge. Hierdoor flappert het minder, herstart de kite beter met de bar van je af bij de autorelaunch en reageert de kite gedepowered directer op stuurbewegingen met minder bardruk.

Je kunt deze V-spitsing nog instellen op de achterste lijn van de V-splitsing door gebruik van twee knopen. Gebruik knoop 1 en de achterste lijn wordt korter. De kite reageert dan directer met de bar van je af met minder bardruk. Gebruik knoop 2 en de achterste lijn van de V-splitsing wordt langer en het tegenovergestelde gebeurt.

Reactor Valve ventiel

Het ventiel van de F-One Bandit S2 is de Reactor Valve. Dit is hetzelfde ventiel dat ook op opblaasbare SUP’s wordt gebruikt. Er passen alleen slangen met een SUPadapter op maar F-One levert bij de kite een verloopstuk. Het ventiel ligt mooi vlak op de leading edge en wordt netjes afgedicht met een kapje. Let wel op dat, net zoals bij andere grote open ventielen, er geen zand of andere troep in waait. Oppompen gaat door de grote opening supersnel. Laten leeglopen gaat door de rode knop in te drukken in het ventiel.

F-One Bandit S2 - Review

Eigenschappen van de F-One Bandit S2:

F-One Bandit S2 - Review

Maten, bereik & prijs van de F-One Bandit S2:

F-One Bandit S2 - Review

Voor meer informatie over deze kite kun je naar de website van F-One gaan. Wil je meer kite reviews lezen, of producten zoeken en vergelijken? klik dan hier en ga naar onze product pagina.

Deze review van de ‘F-One Bandit S2‘ komt uit Access #4 van 2020. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!