11-03-2022 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-One Bandit S3 Review

Sinds de splitsing van de F-One Bandit in een reguliere allround versie en een surf-versie is dit alweer de derde editie van de Bandit surf-versie, de S3. We testen de nieuwe F-One kite in dit F-One Bandit S3 review. Net als de reguliere versie heeft de F-One Bandit S3 ook de door F-One gepatenteerde Delta-C-shape die de vlieger z’n unieke vaargevoel geeft. Maar wat zijn nu de grootste verschillen tussen de twee Bandits en tussen de S2 en S3?

F-One Bandit S3 Review

Net als bij de Bandit XV heeft het designteam onder meer gewerkt aan de vormvastheid van de kite. Een vormvaste kite geeft meer stabiliteit. Technoforce dubbele ripstop-doek rekt het minst in de lengte en breedte. Met dat in het achterhoofd heeft het team het doek zo geplaatst in de panelen layout dat er een erg rigide kite is verkregen. Volgens F-One is daar geen doek voor nodig met 2×3, 3×3 of 4×4-verstevigingsdraden. Dat maakt de kite alleen maar zwaarder.

F-One Bandit S3 Review

De F-One Bandit S3 is dan ook een van de lichtste wavekites op de markt. Voor het profiel van de leading edge maakt F-One bij de F-One Bandit S3 gebruik van 24 secties (voorheen 22) en behoud deze beter z’n profiel ten opzichte van de S2, maar is de kite wel minder vormvast dan de Bandit XV met 28 secties. Bijkomend voordeel van meer secties is een ronder profiel van de leading edge. Hierdoor ontstaat er minder turbulentie op de kite en krijg je betere performance. En bij de F-One Bandit S3 maken ze gebruik van dacron in de trailing edge in plaats van het stijvere Spi-doek dat de XV heeft. Een wavekite moet namelijk soepele bochten maken en dat gaat makkelijker als de kite iets meegeeft.

De F-One Bandit S3 stuurt heel direct en soepel. De druk op- en afbouw gaat mooi lineair, ook in bochten. Daarnaast is de power makkelijk te killen. En dat is superfijn bij het golfrijden. Heb je even te veel druk dan duw je de bar van je af en hop… de druk is weg. Trek je de bar weer aan dan heb je direct weer power. De controle over de kite is groot en je kunt hem plaatsen waar je wilt. Ook foutjes worden niet direct afgestraft. De kite wacht dan netjes op je tot je weer een nieuwe stuurimpuls geeft. De F-One Bandit S3 is een wavekite waarmee je actief sturend of alleen driftend kunt golfrijden. Er zijn niet veel kites die beide goed doen.

F-One Bandit S3 Review

In vergelijking met de XV lopen de wingtips iets verder naar achteren weg (de XV is meer een C-kite). Hierdoor drift de F-One Bandit S3 uitstekend. Opvallend verder aan de F-One Bandit S3 is de goede bestuurbaarheid terwijl je de bar van je afhoudt en er minder spanning op de lijnen staat. Met iets meer spanning op de lijnen reageert de kite snel en kun je hem met een korte polsbeweging sturen. Al met al maakt het dat je je volledig kunt focussen op de golf.

F-One Bandit S3 Review

Verder is de trailing edge nieuw ontworpen en heeft deze nu twee verticale panelen. Hierdoor is er minder deformatie van de kite in bochten en tijdens windvlagen wat bijdraagt aan de stabiliteit en de lineaire bardruk. Doordat de F-One Bandit S3 vormvaster is geworden ten opzichte van z’n voorganger de S2 is de bardruk en trekkracht aan de trapeze lichtjes omhooggegaan. Hierdoor kun je beter aanvoelen waar de kite zich bevindt in de lucht. Springen met de F-One Bandit S3 gaat prima. Je krijgt niet zoveel boost en hangtime als bij de XV maar je gaat hoog genoeg en hebt veel controle. Overigens gaat het leren van kiteloops met de F-One Bandit S3 makkelijk. De kite heeft een kleine draaicirkel met niet te veel horizontale pull dus word je niet snel hard afgestraft.

F-One Bandit S3 Review

Strapless freestylers en freeriders kunnen er ook prima mee uit de voeten. De leading edge heeft een iets dikkere diameter gekregen waardoor de F-One Bandit S3 iets achter in het windvenster zit. Dit geeft betere drifteigenschappen en heeft weinig gevolgen voor de upwind-kwaliteiten. De bridle van de kite zijn nu voorzien van een dyneema coating/sleeve voor betere duurzaamheid en aangepast met één friction pully (pully zonder katrol) en één normale katrol voor meer direct gevoel. Verder is er gewerkt aan een optimalisatie van de verstevigingen en constructie waardoor de kite nog duurzamer is geworden zonder extra gewicht toe te voegen. Door gebruik van 130 grams dacron in plaats van 160 grams is het gewicht nog verder naar beneden gebracht zonder in te boeten aan duurzaamheid en sterkte. De F-One Bandit S3 is net als z’n voorgangers uitgerust met Auto-Relaunch waarbij de kite vanzelf naar een starthoek drijft bij het herstarten vanuit het water. Je hoeft daarvoor alleen de bar los te laten of van je af te doen.

De Reactor Valve is een SUP-board-ventiel waardoor je de kite makkelijk en snel kunt oppompen en laten leeglopen. Er zitten instelling op de wingtips waarmee je de bardruk en manoeuvreerbaarheid kunt aanpassen. Aan de kite zitten als aansluiting van de bar twee keer een knoop en de F-One Bandit S3 wordt gevaren met een hoge V-splitsing op de lijnen. Verkrijgbare kleuren: lichtblauw/donkerblauw, donkerblauw/oranje en donkeroranje/lichtblauw.

Dit artikel “F-One Bandit S3 Review” komt uit Access #5 van 2021. Kijk voor meer foilreviews en een overview van alle specs van alle foils of voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, reviews, leesvoer en de andere magazines kop Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.