29-09-2020 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

F-One Breeze V3 – Review

De F-One Breeze was een paar jaar geleden een van de eerste one strut kites op de markt. Speciaal ontworpen voor lichtweer freeriden en foilen. Ondertussen is er veel kennis opgedaan over one-strut kiteshapes, constructies en materialen en is de Breeze verder verbeterd tot de F-One Breeze V3. Wij onderzochten het.

Teijin Technoforce D2 doek

Het gebruikte doek voor de F-One Breeze V3 is nog steeds het betrouwbare Teijin Technoforce D2. Verstevigd met twee draden voor een laag gewicht, minimale rek, hoge duurzaamheid en goede scheurbestendigheid. Nieuw is het gebruik van 130 grams dubbel ripstop dacron van Teijin. Voorheen was er alleen de keuze tussen 52 en 160 grams dacron. Op sommige plekken op de kite was 52 gram te licht en 160 te zwaar. Daarom is het nieuwe 130 grams-dacron een uitkomst en is het totale gewicht van de kite omlaag gebracht zonder in te boeten aan duurzaamheid of sterkte. En dat is vooral bij een lichtweer kite erg belangrijk.

F-One Breeze V3 - Review

What’s new

F-One heeft de V3 versie van de Breeze wat getuned qua profiel waar de leading edge overgaat in het achterliggende doek. Hierdoor is een beter bargevoel verkregen en is hij comfortabeler. Verder is er gewerkt aan de spanning van het doek. Het flappert nu minder en stuurt directer. De lowend van de F-One Breeze V3 is ook verbetert ten opzichte van de V2. De draaicirkel is verbetert en stuurt nu preciezer. Verder lopen de verschillende maten nu mooi in elkaar over. De kleine maten hebben een goede lowend zodat je ze bij weinig wind al kunt varen. En de grote maten reageren lekker snel op stuurimpulsen en voelen alsof ze een stuk kleiner zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Hierdoor kunnen ze zelfs als lichtweer wave-kite worden ingezet. De kite is namelijk ook super stabiel. Zelfs met erg weinig wind blijft-ie netjes in de lucht hangen.

Ook boven je hoofd blijft-ie stabiel en zweeft keurig met de wind mee, zelfs als je er onderdoor gaat. Bij het insturen van de kite geeft-ie een prettige druk en je bent in no time in plané. Je hoeft daarvoor de kite niet veel te bewegen. Zet hem in de hoek en daar ga je!

Gemiddeld tot hoge bardruk en trekkracht

Tijdens het varen vergeet je de F-One Breeze V3 al snel en kun je je lekker focussen op het rijden. De bardruk en trekkracht zijn gemiddeld tot hoog. Met name bij lichtweer voel je de kite dan nog goed aan en weet je altijd waar die zit. Neemt de wind toe dan blijft de kite in overpowerde toestand stabiel en te controleren. Zodra je in het bovenste gedeelte van het windbereik van de kite komt is het aan te bevelen om over te stappen naar een maatje kleiner. Omdat de kite zoveel power heeft kun je snel met een kleinere maat varen.

Auto Relaunch-systeem

Handig bij de F-One Breeze V3 blijft het Auto Relaunch-systeem waarbij je de bar kunt loslaten bij het herstarten. De kite zal door de puntige Delta-shape een kant opvallen en vanzelf naar een hoek van het windvenster drijven zodat je kunt herstarten. De F-One Breeze V3 kun je ook makkelijk achterwaarts starten door de naar achter gecurvede shape van de wingtips. Dit is vooral handig bij weinig wind. De eindsnelheid is niet zo hoog als bij een race-kite, maar je kan de snelheid wel goed controleren. En dat is met name fijn als je op een foil vaart.

V-splitsing

De achterlijnen worden door middel van een V-splitsing achter op de wingtip van de kite bevestigd. De theorie is dat de krachten bij het aantrekken van de bar meer op de voorste lijn van de V-splitsing komen. Hierdoor neemt de bardruk toe, reageert de kite minder direct en neemt de bardruk progressiever toe. Duw je de bar van je af dan komen er meer krachten op de achterste lijn van de V-splitsing met als gevolg dat er meer spanning staat op de trailing edge. Hierdoor flappert het minder, herstart de kite beter met de bar van je af bij de autorelaunch en reageert de kite gedepowered directer op stuurbewegingen met minder bardruk.

F-One Breeze V3 - Review

Je kunt deze V-spitsing nog instellen op de achterste lijn van de V-splitsing door gebruik van twee knopen. Gebruik knoop 1 en de achterste lijn wordt korter. De kite reageert dan directer met de bar van je af met minder bardruk. Gebruik knoop 2 en de achterste lijn van de V-splitsing wordt langer en het tegenovergestelde gebeurt. De F-One Breeze V3 kun je op dezelfde Linx-bar varen als de Bandit; je hoeft alleen de V-split op de frontlines op de laagste stand te zetten. Hierdoor reageert de kite beter op de stuuruitslag van de bar.

Reactor Valve ventiel

Het ventiel van de F-One Breeze V3 is de Reactor Valve. Dit is hetzelfde ventiel dat ook op een opblaasbare SUP wordt gebruikt. Er passen alleen slangen met een SUP-adapter op maar F-One levert bij de kite een verloopstuk. Het ventiel ligt mooi vlak op de leading edge en wordt netjes afgedicht met een kapje.

Let wel op dat er geen zand of andere troep in waait. Oppompen gaat door de grote opening supersnel. Laten leeglopen gaat door de rode knop in te drukken in het ventiel. Bij het oppompen moet deze wel weer omhoog staan anders loopt het ventiel leeg zodra je de pomp van het ventiel afhaalt. De F-One Breeze V3 heeft geen latjes in de trailing edge, maar het flapperen valt erg mee en is niet storend. Door De vier katrollen heeft de kite altijd de juiste aanstroomhoek waardoor de druk op de bar niet te hoog wordt.

De F-One Breeze V3 11, 13, 15 en 17 kun je allemaal varen vanaf 8 knopen, je kiest de maat meer op je gewicht. Ben je licht ga je voor de 11 ben je zwaar ga je voor de 17.

De F-One Breeze F-One Breeze V3 is verkrijgbare in de kleuren: mango/slate en slate/blue lagoon

Eigenschappen van de F-One Breeze V3:

F-One Breeze V3 - Review

Maten, bereik en prijzen van de van de F-One Breeze V3:

F-One Breeze V3 - Review

Voor meer informatie over deze kite kun je naar de website van F-One gaan. Wil je meer kite reviews lezen, of producten zoeken en vergelijken? klik dan hier en ga naar onze product pagina.

Deze review van de ‘F-One Breeze V3‘ komt uit Access #3 van 2020. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!

 van