F-One presenteert nieuw materiaal
Raphäel Salles, Mitu Monteiro en anderen over het 2016-assortiment.
Raphäel Salles, de grote kleine man achter het Franse merk F-One, houdt niet van half werk. Als hij denkt dat iets aan een kitesurfproduct verbeterd kan worden, dan begint het te kriebelen en ontwerpt hij het – soms van scratch af aan – opnieuw. Kites, boards, trapezes, wetsuits en accessoires. Het resultaat van zijn creatiedrang presenteerde hij (zoals elk jaar) op Mauritius. Wij waren erbij en mochten proeven
Tekst: meerdere auteurs / Beeld: F-One, Patrick Ascher & Lisette Blankestijn
Op uitnodiging van F-One mochten wij de 2016-collectie- presentatie bijwonen. En wel op Mauritius, een prachtig eiland in de Indische Oceaan. Tijdens deze meeting werd vol trots getoond waar ze het hele jaar mee bezig waren geweest. Alle gelegenheid om de ontwerpers en teamrijders het hemd van het lijf te vragen en de producten uit te proberen in de meest ideale omstandigheden.
In de volgende Access lees je het verslag van mijn eigen bevindingen op Mauritius: mijn ervaringen met het nieuwe materiaal, het zien van de adembenemende kitesurfactie van het F-One team en mijn persoonlijke gevecht om de beruchte (zeg maar gerust moordlustige) golf op de spot One Eye te varen. Nog even geduld dus. In dit nummer lees je een interessant materiaalverslag die F-One aan het publiek presenteerde. Wat is er nieuw binnen het assortiment van het Franse oermerk?
De negen levens van de Bandit
We beginnen met F-One’s klassieker, de Bandit. Wanneer ik ’s avonds kitedesigner Robert Graham spreek over zijn functie binnen het bedrijf kan ik me niet langer inhouden. De vraag spookt al langer door mijn hoofd en dit is het moment om verhaal te halen. De Bandit komt dit jaar voor de negende keer uit en ik wil graag weten wat je na negen jaar ontwikkelen aan een al goede kite kunt verbeteren? Kan dat wel?
Robert: “Het antwoord is overduidelijk ja, anders had ik geen baan meer gehad. We blijven het hele jaar door – iedere dag van de week – bezig met het testen van prototypes. Een dag niet getest is een verloren dag, zo zien wij dat. Dat testen gaat continu door en is dus niet verbonden aan de productiecyclus die de consument kent. Je hebt maar 365 dagen in een jaar om een nieuwe, verbeterde kite uit te brengen en in dat jaar wil je zoveel mogelijk verbetering vinden. Zodra het tijd is gaat de beste vlieger die we hebben kunnen maken in productie, maar achter de schermen gaat het testen en verbeteren van de vlieger onverstoord door.”
“Maar toegegeven, het is lastig om verbeteringen te maken in een vlieger die in alle disciplines al heel goed presteert. Soms zijn het nuances, soms zijn de aanpassingen radicaler. We passen de proto’s aan op basis van input van de testrijders – Raphäel, Micka Fernandez en Mitu Monteiro. Als we varen houden we het meest recente productiemodel van de Bandit in ons achterhoofd. Je kunt de prestaties van een kite niet in alle disciplines tegelijk verbeteren, maar zodra we een proto hebben die in waverijden, big air, freestyle of lightwind beter presteert dan de vorige Bandit, zónder daarbij op een andere discipline in te boeten, dan houden we die kite in ons poeltje van prototypes. Vervolgens gaan we verder tunen of combineren we de karakteristieken met een andere goedgekeurde proto. De harde eis van Raphäel blijft: de vlieger moet op een bepaald vlak beter zijn zonder op een ander vlak in te leveren. En dat geldt voor alle producten.”
Wat zijn volgens Raphäel de belangrijkste verbeteringen van de nieuwe Bandits?
Raphäel: “Dit jaar verbeterden we het profiel en de swing van de Bandit, waardoor de depower verbeterd is. Robert heeft het gehele profiel tot in detail weten te perfectioneren, om het doek de optimale spanning te geven. Hierdoor vliegt de kite stabieler. We hebben verder het dacron van 170 gram op de trailing edge vervangen voor twee lagen 52 grams TechnoForce dubbel ripstop. Dit maakt de vlieger lichter. Dankzij deze verbeteringen staat de kite stabiel aan de rand van het windvenster zonder voor- of achterwaartse bewegingen. Ongeacht de windsterkte blijft de bardruk constant. Dit is vooral van belang om moeiteloos hoogte te kunnen lopen. De kite is nu stabieler zowel op de kant op 12uur en op het water tijdens het varen.”
“Door dit verfijnde profiel stuurt de Bandit makkelijker omhoog voor je sprongen, je hebt meer hangtime en vliegt sneller door de powerzone tijdens loops. Dankzij het nieuwe profiel vliegt de kite verder naar de rand van het windvenster, daardoor creëer je meer explosieve kracht om het moment dat je edged en unhooked. Hierdoor worden freestyletricks makkelijker.”
“We hebben de verschillende maten allemaal een iets ander accent gegeven. De maten boven 11 vierkante meter zijn getuned voor lichtweer met focus op wendbaarheid alswel het vlieggedrag in gedepowerde toestant. Deze maten bieden veel power per vierkante meter en een verbeterd vaargedrag in de highend. De maten 8, 9 en 10 zijn heel allround en komen overal we tot hun recht. De 5, 6 en 7 meter zijn nu ook uitermate geschikt voor waveriding en hoge golven.”
“Tot slot is de Bandit er op praktisch gebruiksgemak vooruit gegaan.’ Het vaargevoel is meer dan ooit preciezer. Samengevat is de nieuwe Bandit in de lowend direct en licht. En in de highend voelt de kite vertrouwd aan en absorbeert eenvoudig vlagen. En nog een goed nieuwtje, de prijzen van de kites zijn ondanks de hoge dollarkoers en gestegen materiaal kosten slechts enkele tientjes ophoog gegaan en bij de carbon twintips zijn de prijzen gelijk gebleven en de overige twintips zelfs 8 lager.”
Twin tips
Wanneer we wakestyle-rijder Antoine Fermon in de plaats van de Spicy op een Trax zien varen moeten we toch echt even navragen hoe dat zit.
Antoine: “Het is vandaag wat choppy door de harde wind en de Trax glijdt daar dankzij het Helical Rail Design wat comfortabeler doorheen en ook dit board heeft een heerlijke pop. De Spicy pak ik liever wanneer het water echt spiegelvlak is, in optimale freestyle condities komt dat board het best tot zijn recht. De twin tips zijn dit jaar overigens niet alleen veranderd van print, de carbon boards zijn door middel van een 3D deck-structuur sterker gemaakt en de glasvezel boards voorzien van een ‘Lite tech’ strip: thermoplastisch polyurethaan dat schokken absorbeert en qua looks een tof oplichtend effect heeft.”
De waveboards
Als ik tussen de sessies door Mitu Monteiro spot loopt hij onder het genot van een kokosnootje rustig de veranderingen aan de nieuwe waveboard nog eens door.
Mitu: “Vorig jaar vervingen we de bamboeconstructie van het Mitu en Signature surfboard voor een nieuw schuimcomposiet met hoge dichtheid: het HD Foam Flex Composite. Hierdoor heb je een hogere fl exibiliteit en comfort en is het board wendbaarder terwijl de boards lichter zijn. We hebben voor 2016 diezelfde constructie aangehouden en de shapes van de boards verder getuned. Beide typen boards zijn voorzien van het reeds bewezen Camel Deck dat je voet goed comfortabel ondersteunt en door de Heel Shock Absorber die schokken op met name je enkels absorbeert bij landingen en de duurzaamheid van het board verhoogd.”
“Met de compacte outline en ronde neus is F-one erin geslaagd een korter board te maken dat zijn stabiliteit behoudt. Kijkend naar de onderkant zien we een diepe single concaaf die helemaal doorloopt tot achter de vinnen. Deze concaaf zorgt voor vroeg planeren, een snelle acceleratie om op de golf te komen en vervolgens ook te versnellen in de bottomturn. Dankzij deze concaaf snijdt de Mitu makkelijk door chop. De kleinere maten hebben iets meer rocker op de tail voor meer wenbaarheid en controle. Bij de 5’8” en 5’10” is de concaaf iets minder prominent aanwezig rond de vinnen om het board wat stabieler en eenvoudiger te laten carven. De Mitu’s hebben over het algemeen een iets bredere outline om zoveel mogelijk lift te krijgen en zo effi ciënt mogelijk gebruik te maken van de energie van de golf.”
“Het Signature-board heeft een nieuwe rockerlijn en pintail gekregen. Het board heeft een quad fin setup en is bedoeld voor rijders die in snellere golven varen en harder willen carven. Zowel de Signature boards als de Mitu’s hebben allemaal een unieke airbrushed print met handgetekende afbakening zodat ieder board een andere graphic heeft.”
Pads en straps
Marie Switala is een van de weinige pro freestylerijders die niet op boots vaart. Waarom eigenlijk? En wat vindt ze van de nieuwe generatie pads en straps? Marie: “Bij de VKWC zie je inderdaad geen rijders met straps meer. Dat snap ik niet, het is zo slecht voor je knieën en eerlijk gezegd vind ik pads en straps net zo comfortabel en effi ciënt. In de nieuwe 2016-collectie is onze pad- en strap combo, de Platinum 3, fl ink onder handen genomen. De verstelmogelijkheden zijn veel diverser dan bij het gebruik van boots. Zo kun je de hoek en breedte van je stance aanpassen. En je kunt de pads ook verder richting de toeside of heelside edge van het board verplaatsen zodat je goed gecentreerd staat. Vroeger vond ik het lastig om de straps strak genoeg om mijn voeten te krijgen, maar bij deze nieuwe set is dat geen enkel probleem. Je kunt bij de strapbevestiging namelijk rekening houden met de grootte van je voeten en de strap verder naar voren of achter plaatsen. Zoals altijd kun je door middel van klittenband de hoogte van de strap aanpassen. Maar wat ik zelf het belangrijkst vindt: je kunt nu ook de breedte aanpassen van de bevestiging van de strap op de baseplate. Er is een smalle, medium of brede setting en nu past de pad en strap combo eindelijk goed bij mijn smalle voeten. Ook voor Nederlanders met schoentjes aan deze winter passen er prima in.”
Hydrofoil
Jonge racetalenten Maxime Nocher (wereldkampioen) en Romain Castel arriveren enkele dagen later op Mauritius. Niemand heeft de rijders zien binnenkomen, maar wanneer de hele groep bij gebrek aan wind aan de bar hangt worden de jongens in de verte op het water gespot: ‘Hé, er wordt gefoiled!’ Alsof zijn naam geroepen werd is daar plots ook de stem van ietwat verlegen Charles Bertrand, de nautisch architect die onderdeel uitmaakt van het R&D team dat deze hydrofoil heeft ontwikkeld.
Charles: “Pareltjes zijn het, is het niet? In tegenstelling tot andere producten hebben we de hydrofoils gewoon in Frankrijk gemaakt. Toen Raphäel enkele jaren geleden de eerste hydrofoils zag werd hij direct gegrepen door deze mysterieuze onderwatervleugels. Achter de schermen waren we al drie jaar bezig met de ontwikkeling van de hydrofoil. Samen met Micka bleef hij maar zoeken naar de perfecte shape en productieproces voor een hydrofoil. Je kunt namelijk relatief eenvoudig een instapmodel foil maken, maar daar ben je als rijder zo op uitgekeken. Raphäel wilde perse een high end hydrofoil, niet alleen geschikt om te freeriden maar ook om mee te racen. Dan komt het opeens ook veel meer aan op de constructie en materiaalkeuze. Zo zijn deze foils bijvoorbeeld vervaardigd uit zowel ‘pre preg’ (carbon dat al bij de fabriek met epoxy geïmpregneerd is) en ‘forged carbon’ (carbonvezels die ter plaatse met epoxy in een mal gegoten worden, zodat we er ook kleine maar oersterke, complexe vormen aan kunnen geven. Omdat we met Franse fabrieken samenwerken kunnen we de kwaliteit goed controleren en de nieuwste technologieën direct toepassen. We hebben de hydrofoils nu zo ontworpen dat je de vleugel, stabilisator en mast eenvoudig en snel in elkaar kunt zetten en als er in de toekomst andere vleugels beschikbaar zijn kun je die op dezelfde mast monteren.”
Diablo foilkite
Speciaal voor wereldkampioen Maxime Nocher heeft F-One in samenwerking met Gin Paragling de Diablo foilkite ontworpen.
Raphäel: “Omdat we als een van de eersten serieus aan het investeren waren in de ontwikkeling van een productie hydrofoil wist F-One twee competitieve hydrofoil kiters – Maxime Nocher en Romain Castel – aan te trekken. Maxime heeft meerdere wereldtitels op zijn naam staan en vroeg of we voor hem ook niet een custom racekite konden maken. Ik ging informeren bij Gin Seok Song, de ontwerper van de high end Gin Gliders paraglides, en hij had wel oren naar een samenwerking. Omdat we gebruik konden maken van de jarenlange ervaring, productiefaciliteiten en aerodynamica- en materiaalkennis van Gin Gliders was het plots mogelijk om op korte termijn een foilkite te produceren die inmiddels al meerdere eerste plaatsen binnenhaalde.”
“Nu we de sleutel voor een performance foilkite in handen hadden zag ik niet in waarom we deze niet op grotere schaal zouden produceren. Eerst hebben we de vlieger verder ontwikkeld zodat hij een natuurlijk bargevoel en stuurgedrag heeft en ook de kwaliteit en stabiliteit van de vlieger high end zijn. En nu deze foilkite niet alleen de race performance maar ook het gebruiksgemak heeft dat we bij F-One nastreven is het tijd om de vlieger aan het grote publiek te presenteren.”
Manera
Raphäels zoon Julien Salles is bij de 2016 meeting aanwezig om de nieuwe Manera-lijn (wetsuits, trapezes, travelbags en accessoires) met ons door te nemen. De trapezecollectie is uitgebreid met zes nieuwe kleurstellingen en door de toepassing van Nest Foam nog comfortabeler geworden. Manera begon vier jaar geleden met een tassen en boardbaglijn, dit jaar zijn ze terug en hebben ze een strak en functioneel design. De grootste innovatie zit hem echter in de wetsuits. Vorig jaar kwam Manera voor het eerst met een collectie wetsuits en deze zijn voor 2016 voorzien van een nieuw type neopreen, het zwaardere maar ook elastischer N-Foam. Voor andere merken is het lastig om met N-Foam te werken omdat de elastische stof een strakkere pasvorm moet hebben. Het aanpassen van de pasvorm van een wetsuit is voor Manera gemakkelijker omdat ze gebruik maken van 3D ontwerp software.
Julien: “Toen we besloten wetsuits te produceren kwamen we er achter dat je bij het ontwerpen eigenlijk maar twee opties hebt. Je kunt bij een van de grote wetsuitfabrieken in Azië een ontwerp kopen en die bestaande ontwerpen tunen met je eigen kleurencombinaties en logo, of je hebt een kleermaker nodig die blanco begint met het bestuderen van de pasvorm en functionaliteit die een kitesurfwetsuit moet hebben. Omdat we met Manera geen half werk willen leveren was het plaatsen van ons logo op een kant en klaar wetsuit geen optie. Je wilt iets maken omdat je denkt dat je het beter kunt dan de concurrentie, niet omdat je hetzelfde wilt maken. Een kleermaker inhuren die met papier, patronen en spelden het wiel opnieuw uitvindt, is echter ook een dure en met name tijdrovende onderneming. Gelukkig vond ik een kledingontwerper in Noord-Frankrijk die met een nieuwe 3D software kleding ontwerpt. Met zijn software laadt hij duizenden pasvormen van modellen in om zo voor het gemiddelde figuur passende kleding te ontwerpen. Ik vroeg hem of we met zijn software aan de slag kunnen om wetsuits te maken en dat zag hij zitten.”
“Nu ontwerpen we samen wetsuits waarbij we direct kunnen zien wat voor effect iedere aanpassing in het design op de pasvorm van het model heeft. De ontwerpers die met naald en draad werken zijn maanden bezig met het vernaaien van de verschillende pasvormen om te ontdekken of een bepaalde aanpassing aan het design werkt, wij kunnen dat in enkele uren. Dat geeft ons een enorme voorsprong. Daarnaast kijken we ook echt naar de houding die je met kiten aanneemt. In tegenstelling tot golfsurfen waar je met name met een holle rug en je hoofd naar achteren op een board ligt buig je met kiten continue voorover met je hoofd naar voren. Dat andere merken wetsuits verkopen met de claim dat deze voor alle watersporten geschikt zijn vinden wij onzorgvuldig.”