Een kijkje in de fabriek van Ozone
‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend!’ Deze iconisch slechte reclameslogan van wc-eend, (uit de jaren 80) geeft een eerlijk beeld van hoe marketing werkt. Als je fabrikanten naar hun producten vraagt, moet je de antwoorden met een korrel zout nemen. Geen enkele producent zal het toegeven als zijn maaksels tegenvallen of onderdoen voor die van de concurrent. Er zit maar een ding op om potentiële klanten echt te overtuigen: laat zien hoe de Ozone producten gemaakt worden.
Tekst: Lisa van den Dool // Beeld: Ozone
Iets dat Ozone gemakkelijk kan doen, want zij hebben een geheel eigen fabriek: Paraplex. Hierdoor hebben ze totale controle over het hele productieproces van de Ozone kites. En wat blijkt: het in elkaar zetten van kites en paragliders is bij Ozone voornamelijk handwerk. De aandacht voor details valt op. Veel tijd wordt gestoken in de montage en het testen van de kites en een voortdurende kwaliteitscontrole minimaliseert de kans op productiefouten. Ozone biedt werk aan zo’n 1200 werknemers die allemaal toegewijd zijn aan het maken van goede Ozone-producten. Iain Hannay, de general manager van Ozone, laat zien hoe het er aan toe gaat in de fabriek.
Wij kunnen het ons voorstellen dat eigen kites produceren in je eigen fabriek geen gemakkelijk proces is. Zou je ons hier wat meer over kunnen vertellen? ‘Sinds 1999 produceren we al paragliders en snow kites en daarnaast produceren we nu ook Speed Wings en Wing Suits, alleen voor Ozone of Ozone affiliates zoals Squirrel Wing Suits. In 2006 zijn we begonnen met tubekites. Al deze sporten vragen om super betrouwbare producten. En omdat een product net zo sterk is als de zwakste schakel moet echt alles in orde zijn. Ik vind controle houden over alle fases in het proces belangrijker dan wat de precieze stappen zijn in het maken van een kite. Doordat wij onze eigen fabriek hebben, kennen wij alle fases van kwaliteitschecks door en door. De timing van de productie maakt het zeer transparant voor zowel het ontwerpteam als onze klanten. Zodra het design- team, testers en klanten blij zijn, brengen we onze producten op de markt.’
En dat begint dus met de aankomst van alle materialen. Checken jullie al het materiaal dat binnenkomt of werken jullie met steekproeven? ‘Alles wordt bij binnenkomst gecheckt. Elke vierkante meter stof wordt bekeken en beoordeeld op kwaliteit. Elk schroefje, elk boutje, zelfs elke pagina van de handleidingen wordt gecontroleerd. Dit proces kost gigantisch veel tijd, maar het is veel beter om preventief alles te controleren dan dat een klant een fout in zijn kite vindt, nadat hij al is gemaakt en de halve wereld over is geweest. Dan heb ik het nog niet eens over het effect dat dit heeft op de klantrelatie met Ozone en de shop die de klant de kite heeft verkocht.’
Hoe verzeker je een hoge kwaliteit van de kites? Heb je een soort constante kwaliteitscontrole? ‘Elk proces wordt driedubbel gecontroleerd en iedere persoon die verantwoordelijk is voor het proces, wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit. Als er een fout wordt gemaakt in de productie dan weten we precies waar en bij wie die fout vandaan komt. Hierdoor voelt elke werknemer zich verantwoordelijk en kunnen ze terecht trots zijn op hun werk. De productie wordt gemeten in het aantal kant en klaar kites per dag. Na de laatste check pompen we alle kites op en laten we ze 24 uur lang liggen. De volgende ochtend checken we de kites en als sommige kites zacht zijn geworden vervangen we de bladders. De foil kites worden ook met lucht gevuld om alle bridles en naden te controleren, net als bij onze paragliders.’
Hoe ziet het tubekite-productieproces er uit? En verschilt dit van het productieproces voor foil kites? ‘We willen natuurlijk niet teveel van onze fabrieksgeheimen verklappen haha. De tube-afdeling ziet er anders uit dan de foil-afdeling, maar voor al onze producten gaan we voor maximale kwaliteit.’
Maar het houdt natuurlijk niet op bij de kites, hoe zit het met de bar en andere accessoires? ‘Wij zetten zelf alle barren en lijnen in elkaar. Ze worden gemaakt op het moment dat wij deze nodig hebben. Zo houden we de voorraad laag en kunnen we zo flexibel mogelijk zijn richting onze klanten.’
Het klinkt alsof er veel werk gaat zitten in de montage van een kite. Hoe zorg je ervoor dat alle kites toch weer steeds op tijd in de winkels liggen voor het nieuwe seizoen? ‘Wij produceren onze kites niet om een seizoen te vullen. We hebben dus geen 2017- of 2018-collectie.Dat zien wij als een marketing-gimmick. Er is dus geen tijdslimiet voor ons om de kites in de shops te krijgen. Wij brengen pas een nieuwe versie op de markt als we echt vinden dat het een meerwaarde is ten opzichte van het vorige model. Als hij eenmaal in productie is kunnen onze klanten hun bestelling plaatsen en dan verzenden we de kite binnen drie tot zes weken, afhankelijk van de hoeveelheid werk en de tijd van het jaar.’
Vorig jaar vierden jullie alweer de tiende verjaardag van Ozone: dat was wel een dik feest waard? ‘Ja, haha. Ozone is vorig jaar tien geworden. En de fabriek alweer achttien jaar. We hebben een gigantisch feest gehouden. Alle distributeurs en riders kwamen ook en zo konden ze ook de mensen ontmoeten die hun kites daadwerkelijk maken. Het was heel speciaal. Onze fabrieksmedewerkers voelen als familie. We hebben nu 1200 mensen die hard werken om Ozone producten te maken. Het is geweldig dat we zoveel mensen van werk kunnen voorzien dankzij de gekke sporten die we doen. Al onze klanten maken dit mogelijk.’
Dit artikel over de fabriek van Ozone is afkomstig uit Access #2 van 2017. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen, word dan abonnee! Voor de laatste updates volg je ons op Facebook en Instagram!