Fietser op de foto, Annelies Kruik – Stevens E-Molveno

“Eh… ja”, begint Annelies als we haar spreken over haar Stevens E-Molveno, “Hiervoor had ik een gewone fiets en dat ging eigenlijk ook prima. Dus écht nodig is m’n e-bike niet. Maar het is welprettig om fris op m’n werk aan te komen. En als ik een nachtdienst heb gedraaid is een e-bike echt fijner, ik wil dan gewoon snel naar huis. De auto is geen optie. Los van het feit dat een autorit naar het centrum meer tijd kost dan met de fiets, is er op mijn werk ook geen parkeergelegenheid.”

Dat vraagt om uitleg. Annelies werkt in het Erasmus MC in het centrum van Rotterdam. Een medisch centrum met ruim 1.200 bedden, 14.000 medewerkers, duizend specialisten en vierduizend studenten geneeskunde. En, op jaarbasis, ruim 600.000 patiënten die de polikliniek bezoeken. Lang verhaal kort: de plusminus 700 parkeerplaatsen onder het Erasmus MC zijn absoluut niet toereikend om alle medewerkers een dagelijkse parkeerplaats te garanderen. Een e-bike komt dus van pas. Zolang het duurt, want ook de fietsenstalling onder het Erasmus MC puilt behoorlijk uit.

Annelies is IC-verpleegkundige op de afdeling neonatologie van het Sophia Kinderziekenhuis, onderdeel van het Erasmus MC. “We bieden speciale zorg aan zieke of vroeggeboren kinderen”, vertelt ze. “Prachtig werk. Het is fantastisch om eraan bij te dragen dat deze kinderen een gezonde toekomst krijgen. Maar het is soms ook zwaar. Het gaat helaas niet altijd goed en dat kan bij ouders en medewerkers heftige emoties oproepen. En daar komt nog bij dat we op dit moment met te weinig ruimte en te weinig mensen kampen. Dat geeft extra druk. Het is daarom fijn om na mijn dienst even de spanning van me af te trappen. Van het Sophia naar mijn huis in Zestienhoven is iets meer dan vijfkilometer fietsen, zeg maar ongeveer een minuut of twintig.

”De keuze voor een Stevens is tamelijk bewust. “Mijn man heeft ook een e-bike van Stevens, vertelt Annelies. “Hij heeft wel een extra snelle, om naar zijn werk in Gouda te gaan. Omdat hij daarzo tevreden over was, zijn we naar dezelfde winkel gegaan. Ik hoefde niet zo’n snelle, daar heb je in de stad toch niks aan. Maar ik heb wel een model genomen dat er een beetje sportief uitziet; ik vind zo’n lage instap te tuttig. Zo’n fiets neem ik wel als ik met pensioen ga. Het voordeel van mijn e-bike is bovendien dat ie niet al te zwaar is en dat hij licht rolt. Daardoor fietst hij ook redelijk makkelijk als je sneller gaat dan 25 kilometer per uur. De 400 wattuuraccu is niet de grootste die je kan krijgen, maar voor mij groot genoeg.

”Problemen heeft de Stevens nog niet gegeven. “Ik heb ‘m in 2021 gekocht, maar het is een model uit 2020. De fietswinkel kon dus wat aan de prijs doen. Bovendien heeft m’n werkgever meebetaald, we hebben op het werk een fietsenplan. Maar ook als ik de adviesprijs betaald zou hebben was dit geen dure e-bike. Blijkbaar hoef je niet altijd het duurste te kopen. De teller staat nu op 5.738 kilometer en ik heb er nog niks mee gehad. Nou ja, bijna niks. De derde versnelling trapt de laatste tijd een beetje door. De fiets moet nu dus wel een beurtje hebben. Verder ben ik erg tevreden. Hij zit lekker, stuurt fijn en remt goed. Ik blijf hier zeker nog een hele tijd op rijden…”

Tekst en foto’s: Andries Blom


Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified E-Bike Magazine en volg ons op Facebook en Instagram!

 van