Fietser op de foto, Marcel Jordens – Stromer ST3

We komen met Marcel in contact via een wederzijdse fiets-vriend. Behalve e-biker is deze West-Brabander namelijk ook racefietsliefhebber. En dan niet zo’n liefhebber die onderuitgezakt op de bank de klassiekers volgt, maar eentje die zelf graag trapt. “Ik ga regelmatig op zondagmorgen een rondje toeren met een vast groepje hier uit Willemstad. Ja, ik werd zeker uitgelachen toen ik eind 2018 vertelde dat ik een e-bike gekocht had om naar m’n werk te gaan. Dat is toch een beetje vloeken in de kerk. Maar ik was het zat om telkens in de file te staan. En m’n werk in Werkendam is met ruim vijftig kilometer nèt iets te ver bij Willemstad vandaan om dat op een gewone fiets te doen. Ja, natuurlijk heb ik dat ook gedaan, op de racefiets. En op zich is het te doen. Maar dan komt je wel helemaal bezweet aan. En dan moet je voordat je aan het werk kan, ook nog douchen en omkleden. Met een e-bike heb ik dat probleem niet.

”Marcel gebruikt z’n e-bike dus als alternatief voor de auto. Hij heeft daarom een extra snelle. “Mijn Stromer kan 45. Niet dat ik dat rij, want dan ga je ook op een e-bike transpireren. Maar rustig 35 kilometer per uur trappen is geen probleem. Afhankelijk van de route die ik kies, ben ik zo’n anderhalf uur onderweg. Met de auto zou dat vanwege alle files maar een kwartiertje minderzijn. Geef mij dus maar m’n e-bike, dat is echt veel leuker, met name de stukken door de Hoeksche Waard en vooral de Noorderwaard in de Biesbosch. Bovendien heb ik na anderhalf uur fietsen gelijk m’n dagelijkse work-out weer gehad. Want motortje of niet, je moet zelf ook trappen. En daar heb ik dan ’s zondags op de racefiets weer voordeel van.”

Alhoewel Marcel dus met veel plezier naar z’n werk fietst, is de Stromer toch niet dagelijks in gebruik. “Ik rij niet graag in het donker, zeker niet de hele rit”, legt Marcel uit. “In de winter gebruik ik de Stromer dus bijna niet. Vanaf eind februari, als de dagen weer wat langer worden, komt ie weer uit de schuur. In het vroege voorjaar rijd ik zo’n twee keer per week naar kantoor, ’s zomers probeer ik drie keer te fietsen. Ik heb een commerciële functie op een bevrachtingskantoor voor de binnenvaart, vaak ook met afspraken buiten de deur, dus er zijn dagen dat ik gewoon niet zonder de auto kan.

”Marcels Stromer van het type ST3 is, net zoals alle Stromers, uitgerust met achterwielmotor. “Daardoor zou er volgens Stromer minder slijtage op de aandrijflijn zijn”, vertelt Marcel. “En ik denk wel dat dat klopt, want na ruim 11.000 kilometers heb ik nog steeds de originele ketting en cassette. Nou ja, bij de eerstvolgende beurt zijn ze volgens m’n fietsenmaker wel aan vervanging toe. Een nieuwe set banden zit er inmiddels al wel op. Verder heb ik er niet veel kosten aan gehad. In het begin wat problemen met de display, maar dat is onder garantie netjes opgelost. En natuurlijk wordt na ruim vier jaar de accu minder. Ik heb een extra grote van bijna duizend wattuur. Die zit nu op 85 procent van z’n capaciteit. Niet optimaal meer, maar zeker nog niet storend”, zegt Marcel, waarna hij afsluit met de woorden: “Laat de zomer maar komen, ik heb er weer zin in.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik


Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified E-Bike Magazine en volg ons op Facebook en Instagram!

 van