Fietser op de foto, Michiel Eijsink – Stevens E-Carpo 2017

Fietser op de foto, Michiel Eijsink – Stevens E-Carpo 2017. “En hoe bevalt dat nu, zo’n e-bike?” Als eigenaar van een elektrische bike krijg je deze vraag vroeg of laat toegeworpen. En een ieder heeft zijn of haar eigen antwoord op deze vraag. De groep e-bikers vormt immers een bont gezelschap. We laten een e-bikebezitter aan het woord over zijn of haar ervaringen.

Voor Michiel Eijsink is fietsen geen hobby. Niet dat hij niet graag fietst, maar zeilen vindt hij gewoon veel leuker. In de zomerweekenden op zijn kajuitboot in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Delta, ’s winters met een radiografisch bestuurbare modelzeilboot op de Kralingse Plas. “Om de twee weken op zondagochtend. Gezellig, dikke winterjas aan en dan wedstrijdjes tegen elkaar zeilen.” Op het water houdt de 59-jarige Rotterdammer wel van competitie: “Ik heb ook nog een Olympiajol en daarmee ga ik komende zomer meedoen aan het EK op de Oostenrijkse Traunsee.”

Maar goed, tussen het zeilen door moet Michiel Eijsink ook nog gewoon werken. Hij is tenderstrateeg bij bouwbedrijf BAM. “Ons kantoor zit in Gouda”, vertelt hij. “En de A20 tussen Rotterdam en Gouda is echt een drama, qua files. Terwijl de afstand van deur tot deur maar dertig kilometer is. Ik heb daarom een e-bike gekocht. Geen filestress meer, maar juist lekker genieten. De kortste route neem ik niet zo vaak. Dat is een heel smal weggetje, een hoop gedoe met passerende auto’s. Afhankelijk van het weer heb ik twee alternatieve routes. Die zijn langer, maar ook veel rustiger. En mooier. De mooiste gaat langs de Rotte richting Zevenhuizen. Prachtig, vooral ’s ochtends vroeg als de zon opkomt. Ik rij drie keer per week naar Gouda, zomer én winter. In de winter wel met een extra lamp op het stuur. Op zich is de standaard koplamp prima, maar in een donkere polder kan wat extra licht nooit kwaad. Is het niet om zelf te zien, dan wel om te worden gezien!”

“Waarom deze Stevens? Dat is eigenlijk toeval. Mijn zwager had precies dezelfde en zijn fiets vond ik erg prettig rijden. Echt superstabiel. Maar ook de riemaandrijving sprak me aan. Nooit meer kettingsmeer aan m’n broek! En de automatisch schakelende, traploze versnellingsnaaf is eveneens heerlijk. Daarmee rijd je altijd in de juiste versnelling. Bovendien heb je er, net als bij die aandrijfriem, geen omkijken naar. Niet dat de fiets helemaal probleemloos is; de stuurpen was echt veel te lang, dus die heb ik zelf vervangen door een korter exemplaar. En de spatborden zijn juist aan de korte kant. Ik heb daarom voor en achter spatlappen gemonteerd, zodat ik niet onder de modder op kantoor kom. Verder is het eigenlijk een vrij probleemloze e-bike; de aandrijfriem is nog origineel, wat na bijna vijf jaar natuurlijk niet slecht is. En ook de accu heb ik nog niet hoeven vervangen. Gelukkig niet, want dat is wel een kostenpost.”

“Of ik al op zoek ben naar wat nieuwers? Eigenlijk niet, de Stevens bevalt nog steeds zeer goed. Wel zou ik graag een verende voorvork willen hebben, voor wat meer comfort. Omdat de fiets aan de voorkant erg hoog is, zou dat probleemloos moeten passen. Maar volgens mijn zwager zou minder luchtdruk in de banden ook veel schelen, qua comfort. Om licht te rollen pomp ik de banden juist lekker hard op. Maar goed, ik ga nu toch eens proberen hoe de fiets rijdt met een lagere bandenspanning…”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik


Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Word abonnee van Electrified E-bike Magazine.

 van