04-01-2022 - Nieuws, Wielrenblad

Fraxion, de nieuw geprofileerde race fiets van Origine

Met het nieuwe jaar voor de deur zullen alle fietsfabrikanten u straks het beste wensen voor 2022. Origine wil u en al uw lezers het allerbeste wensen in de vorm van een compleet nieuwe fiets. Want wie een fietser het beste wenst, die wenst hem eigenlijk een goede gezondheid en …. een Origine Fraxion. De Fraxion is de tiende racefiets in het Origine gamma. Op de Franse markt is de Fraxion dé fiets waar iedereen al een poos naar uitkeek en we zijn er van overtuigd dat de Fraxion een belangrijke pion wordt in de verdere internationale uitbouw van het merk.

Geprofileerd maar niet aero?

Nee, we maken hier geen woordgrap. De term ‘aero’ is heel trendy en hip, maar op de weg is een aerofiets vaak een fiets die heel veel van zijn berijder eist. Omdat windtunnels nog altijd niet in staat zijn om wind met regen te mixen. Omdat windtunnels nog steeds geen zijwind simuleren als je een helling van 10% naar boven rijdt. Omdat windtunnels geen rekening houden met een petje onder je helm, een rits die half open staat omdat je volgas gaat en wat extra afkoeling nodig hebt, een fietscomputer, een wat grotere bidon omdat je een dagtocht aanvat, … Met de Fraxion hebben we een fiets ontwikkeld die de voordelen van een aero racefiets aan de voordelen van een klassieke racefiets koppelt, ongeacht uw rijstijl. De Fraxion is veel meer dan een aerofiets, de Fraxion is een fiets die op alle terreinen uitblinkt. We spreken zelfs niet meer over een polyvalente fiets omdat die term inhoudt dat je op sommige terreinen toegevingen moet doen. Nee, met de Fraxion gaan we resoluut voor topprestaties op élk terrein.

De nauwgezette perfectionering

De perfecte formule vinden voor een dergelijke fiets vraagt een ongekende inzet. Bij Origine zijn we geobsedeerd door de onzichtbare details die het verschil kunnen maken. Net zoals de andere producten van Origine onderging ook de Fraxion tientallen aanpassingen tussen het eerste ontwerp en het frame zoals we dat nu presenteren. We hadden de fiets beslist al een jaar eerder op de markt kunnen brengen, maar verbeterpuntjes op detailniveau hielden ons uit onze slaap en zetten onze ontwikkelaars, testers en ontwerpers op scherp om nog beter te doen. Nu het bijzonder lange ontwikkelingstraject achter de rug is, kunnen we u met trots de meest technologisch vooruitstrevende Origine racefiets ooit voorstellen. Maak kennis met de Fraxion.

Het Origine DNA

Vergeleken met onze Axxome racefietsen is de Fraxion een bodybuilder op twee wielen, een kanonbal die niks liever heeft dan volgas bereden te worden. De Fraxion is de typische fiets die je in staat stelt om het maximum uit je topvorm te halen. Een fiets is echter pas het Origine label waardig, als de fiets het Origine DNA heeft. We weigeren immers om fietsen te bouwen die slechts door een elite kunnen worden bestuurd. En de Fraxion wijkt niet van die regel af. De uitdaging bestond er in om een ultra competitieve racefiets te bouwen met de toegankelijkheid die elke Origine fiets kenmerkt. De Fraxion is ontwikkeld voor de sprinter die 2000 Watt uit zijn kuiten perst, voor de klimmer van 60 kilo, voor de cyclorijder en voor de fietsliefhebber die op zondagochtend comfortabel op het jaagpad langs een kanaal of rivier wil genieten van de buitenlucht. Eens we de mal klaar hadden en een waslijst aan technische details hadden afgevinkt, besteedden we bijzondere aandacht aan de manier waarop we het Origine DNA in de Fraxion konden verwerken. Ontelbare tests deden we om de juiste carbon lay-up te bepalen en op die manier de Fraxion te maken waarnaar we op zoek waren. Een Origine fiets is geen Origine als hij niet comfortabel is en dat geldt ook voor de Fraxion. Al onze knowhow zit er in om van de Fraxion een snelle en tegelijk comfortabele fiets te maken die je niet onnodig vermoeit.

Een revolutionaire mal

Voor de Axxome EVO hadden we al een revolutionaire mallentechniek op punt gezet, de Unique Matrix Layup. Bij UML worden de carbon prepregs in één keer rond één enkele binnenmal geschikt. Op die manier hebben we geen overlappingen meer, geen restmateriaal en geen overtollige hars in de hoeken. Het enige wat rest is functioneel en foutloos carbon. Deze versie van onze interne mal maakt het mogelijk om onder pneumatische druk de vezels op een uniforme manier samen te persen over de volledige hoofddriehoek van het frame. Deze geoptimaliseerde compactering van de vezels voorkomt overtollig materiaal dat een frame onnodig verzwaart en minder performant maakt. Vertrekkend vanaf het spreekwoordelijke witte blad konden we het Fraxion frame ontwerpen in functie van deze technologie.

Optimale integratie

Deze bouwwijze is niet zonder gevolgen voor het rijgedrag van de fiets, denk aan interne fricties en het gewicht van de fiets. We haalden alles uit de kast om het gewicht van frame + cockpit zo laag mogelijk te houden en om de interne kabelgeleiding te optimaliseren. Omwille van de doordachte interne kabelgeleiding waarbij geen enkele kabel of leiding voor wrijving zorgt, stuurt de Fraxion bijzonder soepel. Bovenop de verfijnde rijsensaties biedt de Fraxion een hoog onderhoudsgemak. Je zal beslist geen uren bezig zijn om een derailleurkabel van een Fraxion te vervangen.

Toptechnologie

De Fraxion geniet van alle technologie die Origine doorheen de jaren ontwikkelde. Het ontwerp van de Fraxion is geoptimaliseerd in functie van de Unique Matrix Layup en onze andere technologieën. De gebruikte carbonvezels zijn Ultra High Modulus. De CCT+ achtertrein koppelt comfort aan een direct rijgedrag. Dynamic Response Dynamic Response is nog zo’n technologie die in de Origine DNA zit ingebakken. Dynamic Response is het resultaat van onze technologie, het ontwerp van de fiets, de gebruikte carbonvezels en de carbon lay-up. Dynamic Response valt perfect te vergelijken met een veer die eerst energie opslaat om de energie daarna terug vrij te geven. Al onze frames zijn rond dat principe gebouwd om er voor te zorgen dat elke fiets zijn berijder optimaal bijstaat in zijn prestaties.

Ga voor meer informatie naar www.origine-cycles.com.


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van