FS Cutback
Hoe maak je een goede cutback, hoe kom je aan en hoe kom je er weer uit.
Surfer: Richard Groenewoud
Beeld: Gert-Jan de Koning
Een mooie cutback is niet alleen stylisch, maar bovenal effectief. Er komt een moment dat je ineens op volle snelheid down-the-line gaat. Lekker natuurlijk, maar wat nu? Op een goede en snelle pointbreak kan ‘niets’ doen en gewoon down-the line rijden een lekkere run opleveren. Op de meeste andere surfspots zul je echter letterlijk je doel voorbij schieten. De pocket (het steile gedeelte op de golf vlak naast de brekende lip) is de plek in de golf waar de meeste energie zit. Het is zaak om zo dicht mogelijk bij de pocket te blijven of in ieder geval te zorgen dat je hier na iedere bocht weer uitkomt.
De sleutel tot een succesvolle en stylische cutback is natuurlijk snelheid. Afhankelijk van je snelheid kun je meer of minder druk op je rail leveren. Het is een kwestie van oefenen. Heb je het eenmaal door dan kan je niet alleen langere ritten maken met meer snelheid, maar ook dapper veel spray gooien en zo oneindig veel respect verdienen. Richard Groenewoud doet het voor.
1. Een goede bottom turn genereert veel snelheid en bepaalt het verdere verloop van je rit. In plaats van verticaal omhoog te sturen en de lip te raken besluit Richard zijn snelheid te gebruiken om zijn board naar de schouder van de golf te projecteren. Zijn gewicht drukt op zijn frontside-rail en binneste vin.
2. Nu de lijn bepaald is, kiest hij de plek in de lip waar hij zijn cutback wil inzetten. Check hoe hij zich klein begint te maken. Het board is nog altijd op zijn frontside-rail, maar zijn gewicht verplaatst zich boven de stringer, klaar om van kant te wisselen.
3. Richard gaat diep door zijn knieën, brengt het merendeel van zijn gewicht op de tail van het board en verplaatst de druk naar zijn backside-rail. Let op hoe zijn schouders openen en hoe hij als het ware met zijn voorste arm wijst waar hij naar toe wil.
4. De bocht is nu definitief ingezet. Zijn schouders openen nog verder en hij voert de druk op zijn backside-rail verder op. Zijn gewicht blijft op het achterste gedeelte van het board, maar met voldoende rail in het water om snelheid te bewaren.
5. Door de druk op te voeren, ligt het board steeds radicaler op zijn kant. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden. Teveel druk en je dreigt om te vallen, te weinig en je verliest je ingezette lijn.
6. Dit is het moment waarop je kunt kiezen hoe je verder wilt. Als Richard zijn lijn uit de vorige foto had vastgehouden was hij goed op weg geweest om er een volledige roundhouse van te maken (een achtje waarbij je in een vloeiende lijn terugstuurt naar de pocket). Hij besluit echter de lijn te verbreken door zich uit te strekken en de druk op de tail verder op te voeren. Check hoe het board al vlakker begint te liggen om de recovery in te zetten.
7. Het abrupt verbreken van de lijn noodzaakt Richard door zijn knieën te gaan om de druk te absorberen. Zijn gewicht verplaatst zich weer naar boven de stringer om het board van kant te laten wisselen. Had hij zijn achterste been hier met kracht uitgestrekt dan had hij de cutback in een tailslide kunnen doen eindigen.
8. Richard kijkt inmiddels weer down-the-line en ziet dat de golf nog meer te bieden heeft. Hij kiest niet voor de tailslide, maar besluit de cutback af te breken en de golf verder uit te surfen. Hij buigt zijn knieën nog verder om van kant te wisselen en de neus van zijn board weer naar beneden te sturen.
9. Het board ligt nu weer op zijn frontside-rail. Richard begint zich langzaam uit te strekken om de cutback te voltooien en zijn board weer down-the-line te sturen.
10. Weer helemaal gefocust op de rest van de rit bedenkt Richard wat hij nu weer uit de
hoge hoed kan trekken om respect af te dwingen in de line up en in één moeite door de
chicks te imponeren.
6 surf magazine
Het nummer met dit artikel bestellen, volg de volgende link:
http://6.soulonline.nl/index.php?page=soulshop_detail&CID=97