28-12-2018 - Nieuws

Cannondale SystemSix 2019 getest

   In vroeger tijden waren de toverwoorden ‘gewicht’ en ‘stijfheid’, maar inmiddels is ‘aero’ aan dat rijtje toegevoegd. In de voorbije jaren heeft merk na merk een aeroracer aan de collectie toegevoegd. Cannondale, toch geen kleine jongen, brengt pas nu de zijne. Maar is de Cannondale SystemSix 2019 (vergelijk met andere fietsen hier) snel genoeg om de achterstand in te lopen? Lees meer in deze review.

Cannondale SystemSix Carbon Ultegra

Na vier jaar ontwikkeling is hier dan de door Wielrenblad getestte en langverwachte ‘aero’ broer van de SuperSix: de SystemSix. ‘Alweer een aero-fiets?’ hoor ik u zeggen en u zal ongetwijfeld niet de enige zijn. Ook binnen de harde kern van Cannondale-fans heerst er enige verdeeldheid over het feit dat het merk nu alsnog met deze aero SystemSix op de proppen komt. De ontwerpers van de Cannondale SystemSix nemen het woord ’aero bike’ liever niet in de mond, maar noemen de fiets een ‘fast all-round bike’. Op het moment dat de fiets werd geleverd op kantoor, was ik zelf helaas niet aanwezig. Een collega, tevens fietsfanaat, had de fiets uit nieuwsgierigheid al uit de doos gehaald en belde mij vol enthousiasme: ‘Dit is echt de meest vette fiets die ik ooit heb gezien.’ Toen ik de fiets eindelijk in mijn handen had, begreep ik zijn enthousiasme. De strakke lijnen, de prachtige ‘vulcan green’ kleurencombinatie, de agressieve looks en de schijfremmen maken de fiets een echte eyecatcher. Dit Amerikaans machtsvertoon heeft echter wel een keerzijde: het gewicht. Mocht je op zoek zijn naar een extreem lichte fiets, dan zou ik het bij een SuperSix houden. Deze Cannondale SystemSix 2019 is afgemonteerd voor de test met full Shimano Ultegra (disc), uitgezonderd het crankstel, want dat is een Cannondale Hollowgram Si. Een van de hoogtepunten in de afmontage is het Vision Metron 4D-stuur waar een fijn Prologo-stuurlint om heen is gewikkeld. De zadelpen komt uit de KNØT-lijn van Cannondale, waarop een opvallend korte Prologo Dimension-zadel is gemonteerd. Een setje Fulcrum Racing 400 DB-wielen met daaromheen met Vittoria Rubino Pro Speed-banden houdt de fiets op de grond. Deze wielen zijn 2way-fit, waardoor ze ook tubeless te gebruiken zijn. De steekassen in de wielen zijn zogenaamde speed release-steekassen, die het wisselen eenvoudiger en sneller moet maken. Opmerkelijk is de rotatiebegrenzing van de voorvork en het stuur. Doordat het frame zo is gemaakt dat deze overloopt in de vork, zou de vork bij een rotatie van 90 graden het frame breken. Om dit te voorkomen hebben ingenieurs van Cannondale een systeem gemaakt, dat deze rotatie begrenst op 50 graden. Dit maakt het ook mogelijk om de hydraulische remkabels door de balhoofdbuis en het frame te laten lopen. Tijdens de test zal blijken of dit beperkingen geeft.

Cannondale SystemSix 2019 getest

Op de weg voelt de Cannondale SystemSix 2019 minstens zo stabiel en uitgebalanceerd als de bekende Supersix, maar aeroframes als deze blijven, totdat je er aan went, wat logger aanvoelen dan een klassiek carbon frame. Daar krijg je voor terug dat de fiets minder nerveus reageert en veel stabiliteit biedt. Al snel kom je erachter hoeveel controle een doorontwikkeld frame als de Cannondale SystemSix 2019 geeft. Niet alleen op de rechte stukken, maar ook vooral in bochten. Tijdens het accelereren wordt duidelijk dat deze fiets gemaakt is om sneller te zijn dan de rest. Maximaal sprintend naar een plaatsnaambord, hoofd omlaag, kont omhoog, de fiets van links naar rechts smijtende en alle kracht op de pedalen… De SystemSix? Die geeft geen krimp. Het opvallend korte Prologo-zadel is nog even wennen. De gedachte achter een korter zadel is dat de lengte die in de punt van het zadel zit vaak als een last ervaren wordt. Het resultaat is een ingekorte neus. Het voordeel is dat je altijd in de positie zit om te versnellen. De grotere (hydraulische) shifters zien er wellicht een beetje lomp uit, maar bieden renners met grote handen meer comfort dan de standaard shifters. Een fijne vaststelling is ook dat zowel de voor- als achtervork behoorlijk wat ruimte over heeft. Dit betekent dat het monteren van een setje 28mm-banden op de Cannondale SystemSix 2019 geen probleem is. Ideaal voor de voorjaarsklassiekers in Vlaanderen. Cannondale beweert dat het met de Cannondale Systemsix de snelste fiets hebben die te koop is. Zonder een gecontroleerde experimentele onderzoek-setting te creëren, is dat lastig te bevestigen of te ontkrachten. Of de fiets behoort tot de betere fast all-round bikes en hoe de Cannondale Systemsix zich houdt onder verschillende omstandigheden, lees je in hieronder.

In vroeger tijden waren de toverwoorden ‘gewicht’ en ‘stijfheid’, maar inmiddels is ‘aero’ aan dat rijtje toegevoegd. In de voorbije jaren heeft merk na merk een aeroracer aan z’n collectie toegevoegd. Cannondale, toch geen kleine jongen, kwam onlangs met de Cannondale SystemSix 2019. In het vorige nummer maakte testrijder Adrik Elzing kennis met deze fiets, in deze editie deelt hij zijn testervaringen.

De afgelopen weken heeft de fiets ieder terrein gezien, van kasseienstrook tot Limburgse heuvels. Iedere keer opnieuw, vroeg ik mij af wat ik eigenlijk van deze fiets vond. Dat de omgeving een mening heeft, was wel duidelijk. Zelden heb ik zoveel mensen zo uitgesproken vóór of tegen een fiets horen zijn. Het is duidelijk dat het Cannondale weer is gelukt de grenzen op te zoeken. Onderweg vallen blikken en opmerkingen je ten deel, als je er niet om vraagt zijn ze altijd positief. Wanneer je een groep wielrenners passeert (of andersom), zit er vaak een renner bij die de anderen er even op wijst dat ze beter moeten opletten, ‘want hij zag een SystemSix’. Anderen vinden het juist eenheidsworst en vinden de fiets te veel lijken op andere aerofietsen. Dat is ook niet geheel onlogisch, veel sportauto’s hebben ook dezelfde lijnen, als je alleen het zijaanzicht aanschouwt. Zowel aerofietsen als sportauto’s zijn gemaakt om zo efficiënt mogelijk door de lucht te klieven en technisch gezien is er maar één meest aerodynamisch ontwerp: de (langgerekte) druppel. Hierdoor hebben de lijnen veel van elkaar weg. Wanneer je ze meer in detail bestudeert, dan onderscheiden de meeste aerofietsen zich wel behoorlijk.

Cannondale SystemSix 2019 getest

De vraag is natuurlijk of de uiterlijke overeenkomsten zich ook vertalen in overeenkomstige rijeigenschappen. Welnu: nee. Rijden op de SystemSix is anders. De vele reacties daargelaten, denk ik tijdens het rijden ‘dit rijdt anders, dit stuurt anders’ en ik vraag mij zelfs een moment af of de fiets ook downforce genereert. In bochten doet de fiets iets eigenaardigs: heb je de bocht goed ingestuurd, dan lijkt de SystemSix het voor je af te maken. Het voelt tijdens de review alsof de fiets zichzelf in de bocht zuigt, een automatische bochtenpiloot. Bijna machinaal. Met het vooroordeel dat de gemiddelde aerofiets alleen maar rechtdoor wil, maakt deze SystemSix korte metten. Toch heeft fiets ook vertrouwde eigenschappen, wellicht omdat ik meerdere jaren op een SuperSix heb gereden en de geometrieën van beide modellen gelijkenissen kennen.

Cannondale SystemSix 2019 getest

Is deze fiets dermate vernieuwend dat we kunnen spreken van een nieuwe generatie racefietsen? Een next-level aerofiets die bovendien UCI-legaal is? Ondanks dat Cannondale de SystemSix een fast all-round bike noemt, heeft hij het uiterlijk van een aeroracer. Desondanks voelt de fiets tijdens onze review op ieder terrein als een geoliede machine, die je niet in de steek laat op kasseien of ander uitdagend terrein. Een ding moet je met de SystemSix voor lief nemen: door de rotatiebegrenzing van de voorvork, gaan U-turns op smalle fietspaden nooit meer hetzelfde zijn. Omdat het frame zo is gemaakt dat deze overloopt in de vork, zou de vork bij een rotatie van 90 graden het frame breken. Om dit te voorkomen heeft de vork een speciale demper die de rotatie begrenst op 50 graden. In het begin vroeg ik mij af of dit geen invloed zal hebben tijdens het betere gooi en smijtwerk, maar zolang je normaal fietst en geen gekke u-turns maakt, is er niks aan de hand. Zelfs de meest haakse bochten komt de SystemSix probleemloos door.

Cannondale SystemSix 2019 getest

Wat zegt dit alles over Cannondale’s claim dat deze Cannondale SystemSix 2019 geen aerofiets maar een fast allround bike is? Deels klopt dat: de SystemSix rijdt superstrakke bochten en zorgt, ongeacht het terrein, dat ik me een extreem goede fietser voel. De beweeglijkheid en ‘automatische bochtenpiloot’ vormen samen een zeer stabiele fiets, waar je tijdens langere ritten zeker energie mee kan besparen. Daarnaast is het dempend vermogen meer dan behoorlijk en hebben de engineers van Cannondale het mogelijk gemaakt om 30 millimeter-banden zonder problemen te laten passen. Dit maakt de SystemSix tot een soort aero-Flandrien. Anderzijds maken de unieke rijeigenschappen de fiets een ‘maker of kraker’. Of het jouw type fiets is, moet je helemaal zelf ondervinden. Deze Cannondale SystemSix, zoals afgebeeld en voorzien van een hydraulische Shimano Ultegra-groepset, kost 3.999 euro. Voordat je direct naar de dealer rent, check eerst de andere SystemSix-modellen op de Cannondale website. Dealers organiseren ook verschillende dealer-testdagen. Wie weet past deze geweldenaar ook wel bij jou.

Specificaties 

  • Frame: Cannondale Systemsix Ballistec carbon, Di2 ready
  • Voorvork: SystemSix Ballistec carbon voor, steekas
  • Shifters: Shimano Ultegra hydro disc, 2×11
  • Remmen: Shimano Ultegra hydo disc, 160/140mm RT81
  • Stuur: Vision Metron 4D Flat, UD carbon
  • Stuurpen: Vision Trimax OS, 2014 alloy, 3D Forged
  • Zadel: Prologo Dimension, Tirox rails
  • Zadelpen: Cannondale KNØT carbon, 330mm
  • Wielen: Fulcrum Racing 400 DB
  • Banden: Vittoria Rubino Pro Speed, 700x23c
  • Crankset: Cannondale HollowGram Si, BB30a 52×36
  • Achterderailleur: Shimano Ultegra
  • Cassette: Shimano Ultegra
  • Gewicht: 8,05 kg (exclusief pedalen)
  • Prijs: € 3.999,-
  • Info: Cannondale

Meer lezen? 

De volledige review van de Cannondale SystemSix 2019 Carbon Ultegra lees je ook in Wielrenblad #4 2018 en Wielrenblad #5 2018. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Cannondale Synapse Neo kun je ook terecht op de website van Cannondale.

 van