Merida One Twenty 6000 review 2019

Getest: Merida One-Twenty 6000 Expert review 2019

“Een wolf(je) in schaapskleren” We steken het niet onder stoelen of banken dat we bij Up/Down fan zijn van de short-travel fully met trail-aspiraties. Zou je een aantal jaar terug een 120 millimeter bike nog snel in de hoek van marathonracer of tour-mountainbike plaatsen, tegenwoordig moet je de geometrie goed onder de loep nemen om te zien op welke terrein je een bike kunt inzetten. En dat geldt ook zeker voor deze Merida One-Twenty 6000 waar we de afgelopen weken onze rondjes op reden: more than meets the eye. 

Vergelijk de Merida One Twenty hier met andere van zijn soort.

“Short travel fully met trail-aspiraties”

De Merida One Twenty 6000 is duidelijk gebaseerd op de vernieuwing die al eerder was doorgevoerd in de endurobak van Merida, de One-Sixty. We zien een cleane fiets met een duidelijk lagere standover hoogte, waardoor je als rijder meer bewegingsruimte beleeft. De decalls (stickers) zijn zeer low-profile aangebracht, waardoor je niet direct ziet om welk merk en/of type bike het gaat. Alles is strak afgewerkt in zwart-wit, wat de bike overall een chique uitstraling geeft. 

Wanneer je de Merida One Twenty 6000 naast zijn voorganger plaatst valt er flink wat verandering op. Nog sterker, het is zoeken naar overeenkomsten. Het nieuwe frame is gebouwd rondom een Trunnion-shockmount, wat de ontwerpers meer ruimte gaf, dankzij de lage installatiehoogte. Het nieuwe chainstay-ontwerp zou moeten zorgen voor een duidelijk stijvere achterkant, welke in combinatie met de grotere lagers ook duurzamer moet zijn. Tel daarbij op het 400 gram lichtere carbon frame in vergelijking met zijn voorganger: inclusief assen en klein spul weegt het CF4-frame slechts 2,4 kilogram in maatje M. De ruimte voor bredere banden is meegenomen in het ontwerp, zodat je met gemak 2,35” banden monteert. 

“More than meets the eye”

De keuze is reuze bij de line-up van de Merida One Twenty 6000, er zijn maar liefst acht modellen, waarvan twee compleet van carbon, een met een carbon voorframe en aluminium achterbrug (ons testmodel) en de overige vijf modellen geheel van aluminium. De rocker is bij alle modellen van aluminium. Een carbon rocker zou zorgen voor een flinke meerprijs, terwijl het relatief amper gewicht bespaart. Zoals we gewend zijn van Merida wordt er in de duurdere en goedkopere modellen geen onderscheid gemaakt in basisfeatures, enkel in opbouw en materiaal. 

We laten ons testmodel een aantal weken uit op verschillende Nederlandse parcoursen, maar ook over de grens, zoals in het Duitse Witten (zie elders in het magazine). De Merida One Twenty 6000 trapt lekker weg, de demper hangt goed gebalanceerd in het frame, waardoor we de lock-out eigenlijk niet hoeven te gebruiken. Wel ontbreekt er wat efficiëntie, ergens gaat er wat inspanning verloren in het proces, maar we kunnen er tijdens het fietsen niet exact de vinger op leggen waar dit door komt. De houding tijdens het klimmen is goed en comfortabel, maar we hebben toch het idee dat er wat aan schort.  Wanneer we de Merida One Twenty 6000 achteraf aan de haak hangen hebben we antwoord op ons efficiëntie-vraagstuk, de fiets weegt een slordige veertien kilogram. Ondanks het lage gewicht van het carbon frame zorgt de opbouw voor flink wat extra kilo’s. 

“We raken al snel vertrouwd met de One-Twenty”

En hoe gedraagt de Merida One Twenty 6000 zich als je eenmaal boven bent? De bike biedt direct vertrouwen en loodst je overal comfortabel naar beneden. De fiets luistert goed naar wat je inbrengt. Wat je wel zelf moet doen, want hij daagt je niet uit tot gekke dingen. Zie dat zeker niet als een nadeel. 

We raken al snel vertrouwd met de Merida One Twenty 6000. Met een wat lagere druk in de banden kunnen we ‘m flink pushen. Ook de relatief geringe 120 millimeter veerweg achter komt op onze ritten nergens tekort. Nog sterker, het voelt alsof hij meer veerweg heeft. Naarmate we meer tijd op de bike doorbrengen komt het speelse karakter goed naar boven, alhoewel je gezien het gewicht het beste met flink wat snelheid rijdt. 

Al met al, de Merida One Twenty 6000 is een echte alleskunner. Zeer geschikt voor iedereen die veel in Nederland rijdt, maar een bike zoekt die het net over grens ook prima doet. En als je de skills in huis hebt kun je deze One-Twenty zeker uitlaten in de Alpen.   Merida One Twenty 6000   

  • MatenS, M, L, XL  
  • Frame: Nano Matrix carbon frame, 6066 triple butted achtervork, Smart Entry kabelgeleiding, interne derailleurkabels, Post-Mount rembevestiging, Boost 148, Trunnion Mount, Stealth Dropperpost, Rock Shox Deluxe RL  
  • VeringRock Shox Revelation RC 
  • Wielen/banden: Merida Expert TR velgen (29mm interne breedte) op Joytech naven rollend op een Maxxis Minion DHR II (voor) en Maxxis Forekaster (achter) 
  • Groep: SRAM GX 12-speed 
  • Remmen: Shimano MT500 hydraulisch 
  • Rest: KS Lev dropper, Merida voorbouw, zadel, grips 
  • Gewicht: 13,92kg  
  • Website: www.merida-bikes.com 
  • Prijs€ 3699,00

Meer lezen? 

De volledige test of review van de Merida One Twenty 6000 lees je ook in UP/DOWN #1 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat jeUP/DOWN of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over deCanyon Lux SLX 9.0 Pro Race kun je ook terecht op de website van Merida

 van