17-04-2018 - Mountainbiken, Leesvoer

Getest: Santa Cruz Hightower

De Santa Cruz Hightower laat alle felle modekleuren achter zich en wordt bij ons geleverd in een rustige kleurstelling, die de koosnaam ‘grondlak’ krijgt. Maar strak afgewerkt met mooie decals, waarmee het ondanks de rustige kleurstelling toch een heel opvallend beestje wordt.

Tekst en Foto’s: Bas Kwaaitaal

Tijdens de eerste meters op de trail lijkt de bike qua gedrag eerder een 27,5” bike te zijn, terwijl het toch echt een 29’er is. Ondanks dat het niet de lichtste fiets is, mogelijk door het VPP-systeem, klimt de Hightower fantastisch. Hij is goed in balans, zonder dat je al te veel aan de knoppen van de demping hoeft te draaien. Ook op de steilste stukken bleef de Santa goed werk leveren. Uiteraard hielp de Sram Eagle-set ons met het enorme bereik op de lange klim.

Sram eagle santa cruz

Qua vering, 135 achter en 140 voor, is het een echte trailbak, hoewel wij vonden dat de fiets nog best wat reserves had, nadat wij de bike zowel in Nederland als in Zwitserland flink op zijn staart hadden getrapt. Wij zijn zodoende ook benieuwd naar de Hightower LT die met zijn Long Travel van 150 nog meer geweld aan zou moeten kunnen.

De set-up van het VPP-systeem verloopt gemakkelijk en we zitten al snel op een goede balans binnen de 15 tot 18 millimeter sag-range. Het VPP-systeem komt oorspronkelijk vanuit de Nomad, maar baant zich nu een weg naar de andere modellen. Ook in de wat zwaardere afdalingen hadden we continu het gevoel dat er nog genoeg ruimte in de vering zat. Als we iets moeten aanmerken dan is het dat tijdens het remmen in grotere kuilen de bike soms iets blijft hangen.

vering santa cruz hightower

De cockpit is mooi clean en is voorzien van eigen grips, die direct in de smaak vielen. Het 800 millimeter stuur voelt breed aan, en dat is het ook. Het rijdt agressief en vol controle, op smallere stukken is het wel even wennen dat je je ruimte moet zoeken. Voor je het weet tik je een rots aan. Het stuur is wat recht, van ons had deze wel iets meer backsweep mogen hebben.

De 150 millemeter Reverb Dropper is voorzien van de slanke trigger, die geheel naar behoren werkt en bijdraagt aan de cleane look van de cockpit. Ook op de banden heeft Santa Cruz niet bezuinigd, de bike wordt standaard geleverd met Minion DHR II en DHF II EXO Protectionbanden. Deze hebben we uiteraard tubeless gemaakt voor de test op de Novetec-wielen (met fraai ratelende freewheelnaaf). Wat betreft de passing moesten we in het begin wel even bijpompen om de druk gelijk te houden.

Banden santa cruz hightower

De Sram Guide-remmen behoeven geen uitleg meer, deze doen hun werk naar behoren. In het frame vinden we de Fox Float EVOL DPS, die mooi in harmonie is met de Fox 36 voorop. Onder de demper is zelfs nog ruimte voor een bidonhouder waar een 500 milliliter bidon makkelijk in past, met wat proppen past er zelfs nog wel een 750 milliliter fles in.

De Santa Cruz Hightower is verkrijgbaar vanaf €4899,-. Meer informatie is te vinden op de website.


Deze review over de Santa Cruz Hightower, is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #4 2017. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.

 

 

 

 

 van