06-05-2020 - Nieuws

GIANT introduceert de nieuwe TCR range

Giant introduceert een vernieuwde range van de iconische TCR. Daarmee hebben zowel prestatiegerichte profrenners als enthousiaste recreanten groot voordeel. De TCR geldt als één van de meest innovatieve en succesvolle fietsen van het profpeloton in de voorbije twee decennia.

“De vernieuwde TCR sluit aan bij Giants nieuwe brand purpose, met ‘Ride Unleashed’ als merkslogan. We helpen rijders hun volledige potentieel te benutten. Deze fiets draagt daar als geen ander aan bij”, zegt An Le, Global Marketing Director van Giant. “De nieuwe TCR is volledig in eigen huis gemaakt. De innovaties die we op deze laatste generatie hebben toegepast zijn mogelijk door verregaande optimalisaties van onze productieprocessen en investeringen in nieuwe technologieën. Het is ook het resultaat van gezamenlijke inspanningen van onze ingenieurs, productontwerpers, professionele renners en toonaangevende experts op aerodynamisch gebied. De testdata en ervaringen uit de praktijk spreken boekdelen. De
fiets is ultra-efficiënt en nóg aerodynamischer en behoudt zijn hoge rijkwaliteit die de TCR al jaren favoriet maakt van vele rijders.”

Bij het ontwerp van de nieuwe TCR-reeks zijn de volgende prestatiefactoren leidend geweest:

Uitermate efficiënt

De hoge stijfheid-gewichtsverhouding is een cruciaal kenmerk van de TCR. Om dit te behouden zijn nieuw, hoogwaardig carbon, laser gesneden carbonstalen en geavanceerde robottechnieken voor de lay-up gebruikt. Dit zorgt voor de best denkbare torsie- en trapstijfheid. Rijders ervaren zo meer rijkwaliteit, een explosievere accelaratie en verbeterde klimefficiëntie.

Geavanceerde aerodynamica

De nieuwe TCR maakt een reuzesprong voorwaarts als het gaat om aerodynamische prestaties. Hierin zit de voornaamste winst in vergelijking met de vorige TCR-generatie. Alle details zijn geanalyseerd, doorontwikkeld en vervolgens getest op aerodynamica. Bij elk onderdeel is zorgvuldig gekeken naar minimalisatie van de luchtweerstand bij wind uit wisselende richtingen. Het resultaat is een TCR die sneller is dan ooit tevoren, met name in sprints en bij solo-inspanningen.

Volledige controle


De nieuwe TCR biedt veel controle onder uiteenlopende omstandigheden, met name dankzij verbeterde schijfremintegratie, gebruiksvriendelijke set-ups voor tubelessbanden en nieuwe, carbon WheelSystems. Deze wielsets vergroten de stabiliteit, ook bij stevige zijwind. De nieuwe carbon vork biedt meer torsiestijfheid en stuurprecisie. En dankzij extra frame- en
vorkspeling is het mogelijk om bredere banden tot 32 millimeter te monteren in de schijfremuitvoering van de TCR. Dat resulteert in soepel en snel rijgedrag op alle soorten wegdek.

Ontwikkeld met profs

De TCR is ontwikkeld in samenwerking met renners en mechaniekers van CCC Team. De huidige olympisch kampioen Greg Van Avermaet leverde waardevolle feedback na gebruik. Op een pre-productiemodel reed hij vorig jaar in de Grand Prix Cycliste Montréal naar zijn eerste WorldTour-overwinning van het seizoen.

De doorontwikkelde TCR is de nieuwste versie van een fiets die in de wielersport al lang bekend staat als grensverleggend. De eerste TCR werd geïntroduceerd bij Team ONCE in 1998. De fiets week overduidelijk af van hetgeen destijds de standaard was bij racefietsontwerpen. De radicale geometrie werd gekenmerkt door een ‘compacte’ frameset met een bovenbuis die schuin afloopt van de balhoofdbuis naar de zitbuis. Renners van Team ONCE wonnen tientallen wedstrijden op die TCR. In de daaropvolgende jaren maakten andere fabrikanten een eigen variant op de Compact Road-geometrie.

De TCR is in de afgelopen twee decennia telkens geëvolueerd. Met de huidige vernieuwing tilt Giant de TCR-range andermaal naar een hoger niveau. Dit meest recente ontwikkelingstraject begon met een doel dat op het eerste gezicht onmogelijk leek: de fiets nóg efficiënter maken.
Het ontwikkelingsteam analyseerde elk detail van de bestaande fiets en bedacht uiteindelijk nieuwe productietechnieken om hem nóg lichter, stijver en aerodynamischer te maken.

“Deze TCR is aanzienlijk aerodynamischer dan zijn voorganger, terwijl de best mogelijke verhouding tussen stijfheid en gewicht behouden is gebleven”, zegt Nixon Huang, Giants Road Category Manager. “Elke buisvorm is aangepast om de luchtweerstand te verminderen. Daarin
zijn we succesvol geweest zonder te tornen aan de kwalitatieve eigenschappen die van de TCR in de voorbije twee decennia een toonaangevende racefiets hebben gemaakt.”

De TCR Advanced SL Disc werd getest volgens de protocollen van het Duitse TOUR Magazine. Deze uitvoerige test bevestigde dat deze Giant-fiets een grotere trap- en laterale stijfheid heeft dan concurrerende fietsen, zoals de Specialized S-Works Tarmac Disc, Trek Emonda SLR Disc en Cervélo R5 Disc. Hij is tevens 140 gram lichter dan de TCR Advanced SL Disc uit de vorige generatie.

De ontwikkeling en tests op aerodynamisch gebied zijn uitgevoerd in de GST-windtunnel in Duitsland. Met behulp van een 3D-geprinte, dynamische mannequin zijn de echte wedstrijdomstandigheden nagebootst en is rekening gehouden met de weerstand van de renner en fiets samen. In de vergelijkende test − telkens op fietsen met 3D-mannequin, draaiende wielen en twee bidonhouders en bidons − had de TCR Advanced SL gemiddeld
genomen de minste weerstand (met gierhoeken van -15 tot +15 graden). Daarmee presteerde de TCR beter dan de Specialized S-Works Tarmac Disc, Trek Emonda SLR Disc en de Cervélo R5 Disc. Tests hebben eveneens aangetoond dat de nieuwe TCR significant aerodynamischer is dan de vorige TCR-generatie, met een besparing van 34 seconden over
een afstand van 40 kilometer bij een trapvermogen van 200 watt.

Ook nieuwe componenten


Behalve het frame beschikt de geïnnoveerde TCR-reeks over nieuwe
componenttechnologieën, waaronder compleet nieuwe Giant SLR WheelSystems. Zowel de SLR 1 als de SLR 2 WheelSystems hebben hookless carbon velgen van 42 millimeter. Deze velgen zijn geoptimaliseerd voor gebruik van bredere banden. Hiermee is er meer stabiliteit en controle in de bochten.

Giant produceert de nieuwe velgen met behulp van een innovatief lay-up proces. Op die manier positioneren de koolstofvezels zich strategisch over de lichtgewicht velg, wat de sterkte en duurzaamheid ten goede komt. De SLR 1 Wheelsystems zijn tevens voorzien van Dynamic Balanced Lacing (DBL) en ‘low-friction’ naven, die wrijvingsweerstand tot een minimum
beperken. Dit zorgt voor superieure efficiëntie en verminderde rolweerstand. Giant levert het topmodel, de TCR Advanced SL 0 Disc, met een ultralicht en efficiënt CADEX 42mm Disc Tubeless WheelSystem.

Het doorontwikkelde TCR-assortiment bevat ook nieuwe Giant-zadels, waaronder de Fleet en Approach. Zowel de Fleet SLR (met carbon rails) als de Fleet SL (met SST rails) heeft een brede vorm met een korte neus en een ergonomische uitsparing. Dat zorgt voor uitermate veel comfort en ondersteuning. De verfijnde zijkant biedt extra bewegingsvrijheid voor een betere trapefficiëntie. Alle Fleet- en Approach-zadels zijn gemaakt met de Particle Flow-technologie om de druk te verminderen en gevoelloosheid te voorkomen.

De nieuwste TCR-range bestaat uit drie frameniveaus: Advanced SL, Advanced Pro en Advanced. Alle frameniveaus hebben een uitvoering met schijfremmen. De Advanced is daarnaast ook als velgremversie verkrijgbaar. Een blik op het aanbod:

TCR ADVANCED SL DISC

Dit is de keuze van CCC Team-renners die onder uiteenlopende omstandigheden koersen, allround prestaties neerzetten en geen compromissen willen sluiten als het op materiaal aankomt. Met de best denkbare verhouding tussen stijfheid en gewicht is deze TCR een
efficiënte klimmer én een bliksemsnelle sprinter. De nieuwe, aerodynamische vormgeving van de balhoofdbuis, onderbuis en vork maakt deze fiets een killer in ontsnappingen en bij soloinspanningen. Andere nieuwe features zijn de extra speling voor bredere banden tot 32
millimeter (28 millimeter bij de velgremuitvoering), de geïntegreerde WheelSystem-technologie en het aerodynamisch vormgegeven Contact SLR stuur en de stuurpen. Die maken de fiets nog sneller bij tegenwind.

TCR ADVANCED PRO DISC

Deze allrounder is opnieuw ontworpen en heeft een geavanceerd carbon frame met een uitstekende balans tussen stijfheid en gewicht. De buizen zijn strategisch, aerodynamisch vormgegeven en hebben een ovaalvormig profiel. Het frame en de vork bieden extra ruimte voor bredere banden tot 32 millimeter (28 millimeter bij de velgremuitvoering). Daardoor is deze veelzijdige racemachine geschikt voor allerlei omstandigheden. Met zijn beproefde Compact Road-geometrie, OverDrive 2-voorzijde, flat-mount schijfremintegratie, nieuwe Contact SL-stuur en -stuurpen en geüpdatete, aerodynamische Variant-zadelpen is dit een prestatiegerichte wedstrijdfiets.

TCR ADVANCED DISC / TCR ADVANCED

De opnieuw ontwikkelde TCR Advanced is goed voor allround, efficiënte prestaties, mede dankzij de aerodynamische vormgeving van de buizen en extra speling voor bredere banden (tot 32 millimeter bij de schijfremuitvoering). De Variant-zadelpen is aerodynamischer en biedt
precies genoeg compliance voor een gebalanceerd, race-specifiek gevoel op de weg. Met zijn geïntegreerde schijfremtechnologie, inclusief flat-mounts en steekassen voor en achter (12 millimeter), is het een racemachine die renners de beste prestaties biedt onder alle omstandigheden.

Lees meer op www.giant-bicycles.com/TCR


De nieuwste uitgave van Wielrenblad  kun je bestellen in de Soul Webshop en losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #4 2019 ook beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan gewoon lekker abonnee van het Wielrenblad, ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Dan houd je bovendien ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van