GIANT ONTHULT DE GLOEDNIEUWE PROPEL AEROBIKE RANGE
Giant introduceert zijn volledig nieuwe assortiment met Propel aero-racefietsen. Elk model heeft een carbon frameset dat in vergelijking met de vorige generatie is verbeterd qua aerodynamica, efficiëntie en afstelling. De vernieuwde fiets is veelzijdiger, wat hem voor prestatiegerichte renners geschikt maakt. De range bestaat uit een drietal series: de Propel Advanced SL, Propel Advanced Pro en Propel Advanced.
Aan de lancering gingen jaren aan ontwikkeling vooraf. Bovendien werd de nieuwe Propel uitvoerig getest, zowel in de windtunnel als op de weg. Het grote publiek kreeg het uithangbord van de nieuwe range, de Propel Advanced SL, voor het eerst in de jongste Tour de France te zien. De fiets trok de aandacht toen sprinter Dylan Groenewegen van Team BikeExchange-Jayco de derde etappe won. Dertien dagen later schoot ploeggenoot Michael Matthews raak. De Australiër bewees in de heuvelachtige veertiende etappe met een solo-aanval dat de aerodynamische Propel meer kan dan alleen sprinten.
Voor rappe mannen als Groenewegen en Matthews komt het verschil tussen winst en verlies vaak aan op details en beslissende moves. Zij moeten zich kunnen positioneren, achtervolgen en aanvallen. Daarnaast koersen ze schouder aan schouder in het peloton en krijgen ze technische bochten voorgeschoteld. De nieuwe Propel voelt zich in elke situatie als een vis in het water. In aerodynamicatests is gebleken dat hij aantoonbaar sneller is dan de vorige generatie. De frameset is aanzienlijk lichter en stijver.
Naast een uitstekende stijfheid-gewichtsverhouding voorziet de nieuwe Propel in dynamische rijkwaliteit. Als fietser ervaar je zo controle op wisselend terrein, van mooi asfalt tot aan ruigere wegen en van steile beklimmingen tot aan venijnige afdalingen. Ter verbetering van de rijeigenschappen is gekozen voor slankere staande achtervorken en het nieuwe Vector zadelpenontwerp. Van laatstgenoemde zijn er twee varianten: de geïntegreerde Vector zadelpen op de Propel Advanced SL en standaard verstelbare Vector zadelpen op de Propel Advanced Pro en Propel Advanced.
GEÏNTEGREERDE AËRODYNAMICA
Bij het ontwerp van de nieuwe Propel is de AeroSystem Shaping Technology het uitgangspunt geweest. De engineers begonnen het project met luchtstroomsimulaties, zogeheten computational fluid dynamics (CFD), om de buisvormen, -hoeken en -verbindingen te ontwikkelen. Dit leidde tot de keuze voor ellipsvormen in belangrijke delen van de frameset, waaronder de balhoofdbuis, onderbuis en zitbuis.
Van daaruit creëerden de ontwikkelaars de fysieke framevormen. Giant werkte samen met bekende aerodynamicaspecialisten in de GST windtunnel in het Duitse Immenstaad. Bij het testwerk is gebruik gemaakt van een dynamische testpop om niet alleen de luchtweerstand van de fiets te meten, maar van de fiets in combinatie met de rijder. Dit is een proces dat Giant meer dan een decennium geleden heeft geïntroduceerd bij de eerste Propel generatie. De meeste andere merken kiezen bij tests voor een statische pop, maar daarmee krijg je onvoldoende inzicht in wat er gebeurt bij verschillende (tegen)windsnelheden en windhoeken. De dynamische testpop is, in tegenstelling tot een mens van vlees en bloed, in staat om gedurende langere tijd eenzelfde positie en cadans te handhaven.
De voorste delen, waar aerodynamica er het meest toe doet, zijn voorzien van strakke lijnen en een afgeronde ellipsvorm om de luchtweerstand te minimaliseren. Als onderdeel van deze holistische benadering zijn er twee verschillende aero-geoptimaliseerde bidonhouders: één voor de onderbuis en één voor de zitbuis. Ze verminderen de luchtweerstand.
Als het om betere aerodynamica gaat is het belangrijk om niet alleen naar het frame te kijken, maar ook naar de onderdelen. Het nieuwe Contact SLR Aero stuur en de stuurpen verminderen de luchtweerstand eveneens, net als de nieuwe aero WheelSystems met een velghoogte van 50 millimeter. Als je de complete Propel Advanced SL fiets vergelijkt met zijn voorganger, boek je dankzij de betere aerodynamica een winst van 6,21 watt. Je bent over een afstand van 40 kilometer 27 seconden sneller bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
MEER EFFICIËNTIE
Voor wedstrijdrenners is de verhouding vermogen / gewicht cruciaal. Het was daarom essentieel om de nieuwe Propel zowel stijver (voor een betere krachtoverbrenging) als lichter te maken. Tests van de Propel Advanced SL laten zien dat het nieuwe frame 9,9 procent meer framestijfheid heeft dan de vorige. De pedaalstijfheid is er 7,5 procent op vooruitgegaan. De totale stijfheid van de frameset (het frame en de vork) ligt 9,2 procent hoger.
Als je die cijfers koppelt met het totale gewicht van de frameset, krijg je het magische getal dat de totale efficiëntie, oftewel de verhouding tussen stijfheid en gewicht, aangeeft. In het geval van de nieuwe Propel Advanced SL hebben het verminderde gewicht en de toegenomen stijfheid geresulteerd in 26,4 procent meer efficiëntie.
Giant heeft de meeste vooruitgang in stijfheid bereikt dankzij de gewijzigde balhoofdbuis, onderbuis en trapaszone. Een uiterst stijve frameset is echter niet per definitie sneller. Om de allround prestaties in de praktijk te optimaliseren, spelen ook flexibiliteit en controle een rol. Daarom is de achterste helft van de nieuwe Propel opnieuw ontworpen om een soepelere rijkwaliteit te bieden, wat hem een betere allrounder maakt.
De zitbuis, liggende achtervork en zadelpen zijn slanker in vergelijking met de vorige generatie. Dit nieuwe ontwerp helpt het gewicht te verminderen en verbetert ook de wegligging. Vergeleken met de vorige Propel Advanced SL heeft het nieuwe topmodel, met de geïntegreerde Vector zadelpen, 85 procent meer flexibiliteit aan de achterkant. Dit maakt hem beter geschikt voor lange, zware dagen in het zadel. Het frame en de vork hebben meer ruimte gekregen, zodat renners kunnen kiezen voor bredere banden tot 30 millimeter voor een nog betere rijkwaliteit.
EENVOUDIGER AF TE STELLEN
Het nieuwe, tweedelige, gepatenteerde Contact SLR Aero stuur en de stuurpen maken het eenvoudiger om onderdelen te verwisselen en een optimale houding aan te nemen. Beide houden de kabels en draden uit de greep van de wind en vermijden de complexiteit (bij vervanging) die fietsers soms ervaren bij volledig geïntegreerde sturen en stuurpennen op veel van de hedendaagse aerobikes.
Het carbon stuur heeft een afgevlakte bovenkant voor aerodynamische efficiëntie en comfort voor de handen en combineert die met een diepere drop voor extra controle tijdens het sprinten, nemen van bochten en afdalen. De volledige Propel range is ook voorzien van Giants nieuwe OverDrive Aero systeem. Dat bevat een D-vormige vorkstuurbuis en bijbehorende spacers voor een uiterst aerodynamisch, onderhoudsvriendelijk geheel. Rem- en derailleurkabels zijn immers binnendoor geleid.
Waar de kabels bij de vorige Propel cockpit boven de stuurpen liepen en achter de stuurbuis in het frame verdwenen, lopen de kabels bij het nieuwe ontwerp door het stuur en de geul van de stuurpen. Daarna verdwijnen de kabels vóór de stuurbuis in het frame. Hierdoor blijven ze beter verborgen voor de wind en kunnen ze gemakkelijker worden afgesteld.
De nieuwe Propel presteert op het allerhoogste niveau. Niet alleen de renners van Team BikeExchange-Jayco koersen ermee, ook triatleten als Kristian Blummenfelt (olympisch kampioen en wereldkampioen Iron) en Gustav Iden (tweevoudig Ironman 70.3 wereldkampioen) gebruiken de Propel om succes na te streven.
De nieuwe Propel is vanaf dit najaar verkrijgbaar. Ga voor meer informatie en details over de nieuwe Propel serie naar de website van Giant.