16-02-2023 - Wielrenblad, Leesvoer

Giant Propel Advanced SL – Getest

Een glimmend zwart aerodynamisch frame met prachtige handgespoten diepblauwe graphics. Weggewerkte kabels, vijftig millimeter hoge velgen met aero-spaken. En dat alles afgewerkt meteen crème de la crème groepset: Dura-Ace. Veel meer pure bikeporn dan de nieuwe Giant Propel Advanced SL ga je niet krijgen. Maar hoe rijdt zo’n superbike nu?

De nieuwe Giant Propel Advanced SL oogt een stuk anders dan de vorige generatie. Er is duidelijk gekozen om niet meer volledig voor aerodynamica te gaan, maar om de combinatie met een laag gewicht aan te gaan. Iets wat we steeds vaker zien en wat ook geen gekke keuze is. Zo hebben veel buizen nog wel de bekende afgevlakte elipsvorm, maar de achterkant van het frame is een stukslanker geworden. Deze duurste variant beschikt ook over een geïntegreerde zadelpen, die je zelf op maat moet laten zagen. Desondanks hebben ze de luchtweerstand ten opzichte van de oude Propel alsnog weten te verbeteren, een knappe prestatie, gezien het gewicht. Want de totale fiets in maat L is 7,11 kilogram, slechts een fractie boven het minimale door UCI toegestane gewicht. Leuk feitje: Giant Propel Advanced SL heeft zelfs–met het oog op aerodynamica–de bidonhouders speciaal voor deze fiets ontwikkeld.

Giant Propel Advanced SL

En het aerodynamische karakter zit natuurlijk niet alleen in het frame, maar zie je ook terug in de afmontage. Zo zijn de vijftig millimeter hoge wielen van het high-end merk Cadex niet alleen erg aero, maar ze wegen met 1349 gram bijzonder weinig voor een hoge wielset. Daarnaast zijn ze hookless en met een buitenbreedte van 30 millimeter zijn ze aerodynamisch geoptimaliseerd voor bredere banden. Wat ook opvalt is de cockpit: waar veel aerobikes kiezen voor een volledig geïntegreerd stuur doet Giant Propel Advanced SL dat niet. Hoewel de kabels mooi door het stuur en de stuurpen lopen kun je desgewenst ook gewoon een ander exemplaar monteren. Om het geheel af te maken kan je eigenlijk niet anders dan kiezen voor een high-end groepset: en met Dura-Ace zit je altijd goed. De fiets is volledig afgemonteerd met de nieuwe 12-speed groepset, inclusief crankset met dubbelzijdige powermeter

Racemonster

Op het asfalt merk je meteen dat je hier te maken hebt met een volbloedracer. Het is een fiets die gemaakt is om hard te gaan en dat merk je vanaf de eerste trap. Het frame is vanzelfsprekend erg stijf en dat voel je in de aanzet direct: elk beetje energie dat je in je trapper stopt komt er bij het achterwiel volledig uit. Hoewel het frame niet voor de volle honderd procent geoptimaliseerd is vooraerodynamica werkt het goed samen met de wielset: op hogere snelheden hou je de snelheid meer dan prima vast en voelt het geheel als een echte aeroracer. Dat komt ook in het stuurgedrag terug: nerveus is ie meestal niet, maar op bochtige stukjes en in afdalingen merk je dat de Giant Propel Advanced SL toch het liefste rechtdoor wil.

Giant Propel Advanced SL

Het grote voordeel van deze Propel ten opzichte van andere aerobikes is zijn gewicht. Met iets meer dan zeven kilo is ie vanuit stilstand razendsnel opgang getrokken, ook korte vinnige sprintjes gaan heerlijk op deze fiets. En je zal het ongetwijfeld al raden: met zo’n laag gewicht is omhoog fietsen opeen aerobike ook een stuk leuker. Helemaal op klimmetjes die een beetje lopen en niet té steil worden merk je dat je op een fiets zit die het beste van beide werelden combineert. Maar aan dat lage gewicht in combinatie met aerodynamica zitten ook wat nadelen en de grootste is er een waar je in Nederland toch vaak mee te maken krijgt: de wind. Hoewel de fiets qua rijgedrag eigenlijk prima rijdt, merk je dat ie toch flink nerveus wordt als er wat zijwind staat. De hoge wielen en brede buizen vangen veel wind en door het lage gewicht is de stabiliteit nu eenmaal iets minder.

De verdere afmontage is zoals je mag verwachten meer dan in orde. De tubeless banden van Cadex rollen heerlijk en ogen met 25 millimeter zelfs een beetje smal op de velgen die nog een stukje breder zijn. De Dura-Acegroep is simpelweg top. De handgrepen zijn ergonomisch en comfortabel, en het semi-draadloos elektronisch schakelen werkt vlekkeloos. Maar van een fiets zoals deze, waar de profs ook mee rijden in de Tour de France, mag je eigenlijk niet anders verwachten. En daar is de prijs dan ook naar: 12.499 euro is voor een fiets toch wel een astronomisch bedrag, en dat moet je er maar net voor over hebben.

Frame: Propel Advanced SL-Grade Composite
Voorvork: Advanced SL-Grade Composite
Shifters: Shimano Dura-Ace Di2 ST-R9270
Remmen: Shimano Dura-AceDi2 Hydraulic
Stuur: Giant Contact SLR Aero
Stuurpen: Giant Contact SLR Aero
Zadel: Giant Fleet SLR
Zadelpen: Advanced SL-Grade Composite
Wielen: Cadex 50 Ultra Disc
Banden: Cadex Aero tubeless
Crankset: Shimano Dura-Ace 52/36 with FC-9200P power meter
Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 ST-R9250
Cassette: Shimano Dura-Ace 11-30
Gewicht: 7,11kg (Maat L, inclusief bidonhouders, exclusief pedalen)
Info: giant-bicycles.com/nl/propel-advanced-sl-0-2023
Prijs: € 12.499,-

Klik hier voor meer informatie over de Giant Propel Advanced SL!


Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!

 van