09-01-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

GIANT REVOLT ADVANCED 2019 duurtest review

De liefhebbers van allroad– en gravelbikes baden de laatste jaren in weelde, en dat is voorlopig nog niet afgelopen. Elk zichzelf respecterend merk brengt prachtige gravelbikes uit en elk jaar zijn het er meer. Logisch ook, want deze fietsen zijn echte alleskunners; met een paar verschillende banden- of wielsets zijn ze praktisch overal inzetbaar. Ook Giant heeft na twee jaar weer een nieuwe gravelbike, aanleiding voor een grondige duurtest. Gravelredacteur Merlijn Spenkelink stelt de Giant Revolt Advanced 2019 hier aan je voor, zijn testbevindingen van deze review lees je in Wielrenblad #5 2018 en in Wielrenblad #1 2019.

Hier vergelijk je de Giant Revolt Advanced met andere gravel bikes.

Giant Revolt Advanced 2

Ik ben meer dan blij verrast als ik de Giant Revolt Advanced 2019 op kom halen bij het Giant-hoofdkantoor in Lelystad. De Revolt ziet er namelijk uit als een fraaie, verfijnde machine. Het matzwarte carbon frame laat de vormen en rondingen mooi uitkomen, en de fiets krijgt een erg elegante look mee. De Giant Revolt Advanced 0 is een meer dan waardige opvolger van de Revolt uit 2017. Waar zijn voorganger nog van aluminium was, is de nieuwe Giant Revolt Advanced een volbloed carbon fiets, inclusief een setje carbon wielen dat ook nog eens tubeless-ready is. Sterker nog, Giant levert deze fiets standaard met een tubeless setup. Op de 28 millimeter brede Giant CXR-1 carbon wielen, die met stijve steekassen in het frame vast zitten, zijn 40mm brede Giant CrossCut Gravel 1-banden gemonteerd, die comfortabel beloven te zijn. Desondanks is de fiets ook nog eens een lichtgewicht: 8,6 kilo voor een gravelbike is niet veel. De fiets belooft daardoor ook op de weg goed uit de voeten te kunnen. De fiets is in een aantal kleuren verkrijgbaar, ik heb ‘m in het volledig matzwart meegekregen. Een kleur die mooi past bij de fiets en hem een subtiele, maar stoere look geeft.

‘DE GIANT REVOLT ADVANCED BESCHIKT OVER EEN SUBCOMPACT: HET BUITENBLAD TELT 48 TANDJES, HET BINNENBLAD SLECHTS 32. GECOMBINEERD MET DE 11-34-CASSETTE GEEFT DIT EEN ENORM BEREIK.’

Niet alleen over de materialen is goed nagedacht, Giant heeft de geometrie ook eens goed onder de loep genomen. Het frame heeft van aan afstandje wel wat weg van Giant’s aloude TCR geometrie en is dus behoorlijk sloped, de langere zadelpen die daarbij hoort absorbeert bovendien mooi de schokken op slechtere ondergronden. De toptube is niet te klein en lekker breed, en op het eerste gezicht heeft het frame wel wat weg van een mountainbike. Hierdoor zit je prettig op de fiets: niet zo diep als op een volbloed racer, maar ook niet zo rechtop als op een mountainbike. De D-Fuse-technologie van Giant zorgt ervoor dat de zadelbuis en -pen wat flex hebben, terwijl het ‘Overdrive’balhoofd het stuurgedrag juist scherp moet houden. Ook de torsiestijfheid lijkt goed; de fiets reageert snel en voelt uiterst direct als je even aanzet.

 

Giant Revolt Advanced 0 review test 2019

Qua afmontage heeft de fiets een flinke upgrade gehad ten opzichte van zijn voorganger: in 2017 was dat nog Shimano Tiagra, nu zit de allernieuwste Ultegra R8000-groep erop, inclusief de RX derailleur met clutch, waardoor een klapperende ketting is uitgesloten. Voor ‘normaal’ gravellen niet per sé nodig, maar hou je van het grovere werk dan is het een welkome toevoeging. De nieuwe hydraulische schijfremmen van Shimano mogen er ook zijn: met één vinger kan je perfect moduleren. Alleen een noodstop vereist ietsje meer kracht. Hierdoor kan je je handen eigenlijk altijd bovenop de shifters houden, zonder dat je daardoor minder controle hebt.

Helaas is het crankstel niet Ultegra. Iets wat op zo’n fiets toch wel een beetje jammer is. Het Praxis Works Zayante-crankstel functioneert overigens prima; maar het oog wil ook wat en elders op de fiets lijkt niet bezuinigd. De Giant Revolt Advanced 2019 beschikt nog gewoon over twee voorbladen, maar het is wel een mini- oftewel sub-compact: het buitenblad telt 48 tandjes, het binnenblad slechts 32. Gecombineerd met de 11-34-cassette op het achterwiel geeft dit een enorm bereik; zelfs de steilste bergen kom je hiermee fietsend op (en af). Voor Nederland wellicht een beetje overkill, maar zodra je de bergen in gaat is dit verzet een stuk prettiger dan dat van de gemiddelde racefiets.

Giant Revolt Advanced 0 review test 2019

Giant heeft met de fiets niet alleen aan gravelleurs gedacht, maar ook aan de echte avonturiers: er passen niet alleen 700c-wielsets op, maar je kan er ook 650b-wielen inzetten, met maximaal 45mm brede bandjes. Onder de schuine buis zit een flink stuk rubber ter bescherming van het carbon tegen steenslag; maar hier is ook ruimte gemaakt voor een derde bidonhouder. Verder is de fiets uitgerust met Giant’s ‘smart-mount system’, waarmee je allerlei dragers en accessoires in een handomdraai (stevig) monteert. Hierdoor is de Giant Revolt Advanced 2019 een perfecte bikepacking fiets is.

De verdere afmontage komt allemaal van Giant zelf. Het stuur beschikt ook over de D-Fu- se-techniek, waardoor de trillingen bij je handen er deels uitgefilterd worden. Bij de shifters is het stuur met 44 centimeter al tamelijk breed, maar doordat de beugels flared zijn, is het stuur hier maar liefst 47 centimeter breed. Even wennen, maar het voordeel is meer controle. Het zadel, een Giant Contact SL Neutral, heeft een comfortabele, maar niet te dikke padding en een uitsparing in het midden.

Giant Revolt Advanced 0 review test 2019

Al met al lijkt Giant een beest van een fiets neer te hebben gezet, misschien wel de nieuwe standaard voor gravelbikes. Benieuwd hoe de Revolt het doet, zowel op de weg als wanneer het terrein uitdagend wordt? Lees hieronder meer;

RIJDEN MET GIANT REVOLT ADVANCED O. Liefhebbers van allroad- en gravelbikes beleven mooie tijden en dat is voorlopig nog niet afgelopen. Elk zichzelf respecterend merk brengt prachtige gravelbikes uit en elk jaar zijn het er weer meer. Logisch ook, want deze fietsen zijn echte alleskunners; met een paar verschillende banden- of wielsets zijn ze praktisch overal inzetbaar. Ook Giant introduceerde onlangs een nieuwe gravelbike, hun tweede alweer. Tijd voor een review en aanleiding voor een grondige duurtest: in het vorige nummer maakte gravelredacteur Merlijn Spenkelink kennis met de Revolt, in deze editie lees je zijn testervaringen.

De nieuwe Giant Revolt Advanced wordt omschreven als een alleskunner. Sterker nog, Laurens ten Dam heeft gezegd dat als hij maar één fiets thuis zou mogen hebben staan, het zonder twijfel de Revolt zou zijn. Dat is nogal wat, dus des te meer reden om deze gravelbike eens goed aan de tand te voelen. Natuurlijk begin je dan bij gravelwegen, en die liggen er gelukkig in overvloed rond- om mijn woonplaats Arnhem.

‘EEN WOLF IN SCHAAPSKLEREN DIE OP ELK TERREIN VEEL MEER KAN DAN JE VERWACHT.

Dat deze Giant Revolt Advanced vooruit wil, merk ik eigenlijk al voordat ik het eerste gravel tegen kom, want voor een fiets met 40mm-bandjes vliegt ‘ie over het asfalt. Verander de bandbreedte naar 25 millimeter en de Revolt doet niet onder voor de meeste racers. Eenmaal op de gravelstroken voelt hij nog steeds als een echte racemachine aan. Door het stijve carbon frame is elke trap raak, met name door het stevige bottom bracket. Door de lichte carbon wielen en tubeless set-up, met Giants eigen Crosscut gravel-bandjes, vliegt de fiets zowat over de snellere stroken en is bochten uit accelereren een waar feest. Op de grovere stukken biedt de fiets ook het nodige comfort, wat met name voortkomt uit de elegante, dunne zadelpen. Die veert wat mee en dempt daardoor trillingen. Ondanks de relaxte geometrie voelt de fiets wendbaar en snel aan, wat me doet besluiten om ‘m mee te nemen naar de volgende veldrittraining van mijn club.

Giant Revolt Advanced 0 review test 2019

Geen gek idee, want als je de Giant Revolt Advanced zo ziet staan heeft ‘ie wel wat weg van een crosser. Toch zijn er ook flinke verschillen: de banden zijn flink breder dan de maximale 33 millimeter die bij veldrijden is toegestaan, en de geometrie is toch ook een stuk minder agressief. De fiets trekt dan ook veel bekijks bij de training, al zijn de meningen er wel sterk over verdeeld. Lelijk is de fiets niet, maar is het nou wel een echte crosser? Sterker nog, moet je hiermee wel willen veldrijden?

Als de training begint blijkt al snel dat de Giant Revolt Advanced in weinig onderdoet voor echte crossers. Ondanks de minder agressieve geometrie is hij net zo wendbaar als de echte crossers, en het stijve frame zorgt ervoor dat je ook in sprintjes niet het onderspit delft. Doordat de Revolt met 8,6 kg bepaald geen zwaargewicht is, bunnyhop ik met gemak over de balkjes terwijl de meesten hier toch te voet overheen springen. Ik ben er wel uit: leg er 33 millimeter brede banden op en deze gravelbike verandert in een razendsnelle crosser.

Het gevoel wat ik aan die training over hield is zo goed dat ik besluit om ‘m ook op een paar uitdagende mountainbike routes eens goed aan de tand te voelen. In de steile klimmetjes en afdalingen rondom de Veluwezoom komt de Revolt wederom goed tot z’n recht: hier heb je echt wat aan het enorme bereik qua versnellingen. Met het kleine binnenblad van slechts 32 tanden en de cassette die maar liefst tot 34 gaat kom je zelfs het steilste klimmetje fietsend op. Al brengt het mini-binnenblad wel een nadeel met zich mee: als je voor schakelt moet je achter meteen drie keer op- of afschakelen. Niet onoverkomelijk, maar soms een tikkeltje irritant. In de technische afdalingen werken de Ultegra-schijfremmen erg goed; het moduleren kost ook met één vinger weinig kracht waardoor je niet verkrampt zit en ontspannen volle bak naar beneden kan scheuren. Ook de technische singletracks, waar het draaien en keren is, voelen natuurlijk aan op de Giant Revolt Advanced. Door het brede stuur, dat onderin de beugels wat flare heeft en daardoor nog breder wordt, laat hij zich makkelijk controleren en in bochten werpen. Ook de brede banden helpen je helpen je vanwege hun goede grip.

Giant Revolt Advanced 0 review test 2019

Zodra het wat modderiger wordt, ervaar ik een nadeel van de gravelbandjes; hier verliezen ze hun grip snel. Waar ze op droog terrein praktisch overal heerlijk rijden, glijden ze in de modder snel weg en is bochten goed nemen niet meer vanzelfsprekend. Gelukkig is dit probleem makkelijk op te lossen met een andere set bandjes – met name in de winter een aanrader.

Als ik de fiets weer terug aan Giant overhandig doe ik dit toch met wat tegenzin. Ik heb echt veel plezier beleeft op de Revolt. Ten Dam heeft absoluut gelijk gehad: deze fiets is een echte veelvraat en met 2 of 3 wielsets erbij kan je werkelijk alles op deze fiets. Natuurlijk is 3.599 euro voor deze Revolt Advanced 0 niet niks, maar voor dit geld krijg je een full-carbon alles- kunner. Sterker nog; een wolf in schaapskleren die op elk terrein veel meer kan dan je verwacht. Een fiets om vriend en vijand mee te verbazen.

  • frame Advanced-Grade Composite full carbon (M/L)
  • voorvork Advanced-Grade Compositie full carbon
  • shifters Shimano Ultegra ST-R8020
  • remmen Shimano Ultegra BR-R8070
  • stuur Giant Contact XR D-Fuse
  • stuurpen Giant Contact, – 8 graden
  • zadel Giant Contact SL neutral
  • zadelpen Giant D-Fuse, carbon
  • wielen Giant CXR-1 Carbon
  • banden Giant Crosscut Gravel 1, 700×40, tubeless
  • crankset Praxis Zayante, 48-32
  • achterderailleur Shimano Ultegra RX
  • cassette Shimano Ultegra 11-34
  • gewicht 8,6 kg (exclusief pedalen)
  • info giant-bicycles.com
  • prijs € 3.599,-

Meer lezen? 

De volledige test of review van de Giant Revolt Advanced 2019 komt uit Wielrenblad #1 2019 en eerste deel lees je ook in Wielrenblad #5 2018. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Giant Revolt Advanced 2019 kun je ook terecht op de website van Giant.

 van