Giant Revolt Advanced Pro 1 Review
De Giant Revolt is nu een jaar of twee op de markt. Toen onze testredacteur Merlijn hem destijds testte leverde hij hem met tegenzin weer in en hij omschreef deze Giant als ‘een wolf in schaapskleren die op elk terrein veel meer kan dan je verwacht’. Een uitspraak die op zich op veel gravelbikes van toepassing kan zijn. Maar toen dezelfde testfiets mee was op een reisreportage naar het Gardameer, bleek ‘wie er op de Giant Revolt Advanced Pro 1 mocht’ de hele trip een heet hangijzer te zijn. Giant kondigde onlangs een update aan van de Revolt, voor ons een mooie gelegenheid om eens na te gaan wat er nu zo revolutionair is aan de Giant Revolt Advanced Pro 1.
Wat niet gewijzigd is op de Giant Revolt Advanced Pro 1, is het frame. Dat volgt qua geometrie in grote lijnen de succesformule van moderne gravelbikes: een korte reach en hoge stack, voor een comfortabele zitpositie met veel controle. Slacke framehoeken en een lage bottombracket zorgen voor de juiste combinatie van wendbaarheid en stabiliteit. Toch zijn zonder al teveel moeite de vormen van Giants TCR-racer er nog in terug te zien, de Giant Revolt Advanced Pro 1 straalt snelheid uit. Het frame heeft stoere, hoekige vormen en is netjes afgewerkt: aan de onderkant van de schuine buis zit een mooie rubberen beschermplaat tegen steenslag, met daarin tevens een bevestigingsmogelijkheid voor een derde bidonhouder.
Op de achtervork zijn de bevestigingspunten netjes afgedekt met een plaatje en ook die op de voorvork zijn nauwelijks zichtbaar, waardoor de Giant Revolt Advanced Pro 1 er totaal niet als een pakezel uitziet, eerder als een racemonster. De manier waarop de bekabeling tussen frame en stuur is aangebracht is dan weer niet zo mooi, maar hier kan een behulpzame dealer makkelijk een mouw aan passen. Met ruimte voor 45 millimeter-banden in 700c is er ook wat dat betreft helemaal niets te klagen. Ook gebleven is het D-fuse carbon stuur. Het heeft een mooie achterwaartse sweep die voor een prettige positie van je polsen zorgt. Het is zo gemaakt dat het meegeeft als je erop drukt, om trillingen te dempen, maar juist extra stijf is als je eraan trekt, voor maximale (sprint)efficiëntie tijdens het rijden van deze Giant Revolt Advanced Pro 1.
Dan de nieuwe zaken: er is een nieuwe D-Fuse SLR-zadelpen, die ook trillingen dempt en die superlicht is, want op de boutjes na is de Giant Revolt Advanced Pro 1 honderd procent van carbon. Los te koop voor 200 euro, Giant heeft niet bespaard op de afmontage. Ook de changeant-lak is nieuw en staat wat ons betreft prachtig. Tevens nieuw voor 2021 is de Shimano GRX-groep, hier in de RX-815 Di2-uitvoering. Gebleven is het (carbon) Praxis Zayante 32/48-crankstel. De grootste en meteen belangrijkste verandering die te vinden is op deze Giant Revolt Advanced Pro 1 bestaat uit de carbon CXR 2-wielset. Die is niet alleen flink breder dan de vorige (25 in plaats van 21 millimeter intern), maar ook hookless. Hierdoor valt de band breder en ronder dan bij een traditionele velg. Het extra luchtvolume komt met een lager totaalgewicht, beide van positieve invloed op de rijprestaties. De banden op de Giant Revolt Advanced Pro 1 zien er dan ook beefy uit voor 40 millimeter-banden en dat klopt: de schuifmaat geeft bij 2,5 bar al 42,5 millimeter aan. Aangezien de passing tussen velg en band erg nauw luistert, heeft Giant een testprotocol opgesteld waaraan banden moeten voldoen. Daar staan (voorlopig) voornamelijk Giant (en Cadex) banden op, maar dus ook de gemonteerde Maxxis Velocita’s.
Hoe rijdt de Giant Revolt Advanced Pro 1?
Rijden met de Giant Revolt Advanced Pro 1 blijkt inderdaad een feestje. De eerste kennismaking is een kort ritje naar de fotolocatie toe, met alle spacers nog onder de stuurpen en het zadel een tikje te hoog. De Revolt Advanced Pro 1 voelt snel aan, maar de zitpositie staat een goed gevoel nog in de weg. De tweede rit is het parcours van Rock Solid, een corona-proof take away gravel ride over negentig kilometer, met prachtige stukken Veluwe en Utrechtse Heuvelrug erin. Vandaag zijn we beter voorbereid: we hebben alle spacers onder de stuurpen vandaan gehaald en het zadel een halve centimeter omlaag gezet naar onze vertrouwde 78,5 centimeter, ideaal voor maat M/L van de Giant Revolt.
Meteen is duidelijk dat de Giant Revolt Advanced Pro 1 en wij het goed kunnen vinden. Sommige gravelbikes hebben een zitpositie die vooral gemaakt lijkt om zware frametassen een berg over te zeulen, of om in een woeste, onverharde afdaling zoveel mogelijk controle te bieden. De Giant Revolt Advanced Pro 1 daarentegen klikt het lichaam precies in de juiste hoeken om vermogen te kunnen leveren, een gevoel dat we vooral kennen van een goed afgestelde racefiets. Wat ook aan een racefiets doet denken is de verslavende manier waarop de slechts een dikke acht kilo wegende Giant Revolt vooruit springt als je op de pedalen gaat staan. Deze fiets is snel! Aanzetten, de bocht uit sprinten, van richting veranderen of keihard vals plat omhoog, de Giant Revolt Advanced Pro 1 blinkt erin uit. Sommige fietsen kloppen gewoon als een bus en ook in deze Giant Revolt zit een prachtige balans.
De snelheid van de fiets is mede toe te schrijven aan de Maxxis Velocita’s, die hun naam eer aandoen. Profiel is er amper en mede door het soepele 120 TPI-karkas en de hookless tubeless set-up doen ze qua rolweerstand nauwelijks onder voor goede 25 millimeter-banden. Op snelle gravelstroken en verharde wegen is de Giant Revolt Advanced Pro 1 dan ook een waar kanon, zelfs met 2,5 bar in de banden rolt hij prachtig door. In een nat bos is het in de bochten uitkijken geblazen, maar zolang er een bladerdek over de modder ligt is het verbazingwekkend hoeveel grip een dergelijke (tubeless) band nog kan genereren. De Giant Revolt Advanced Pro 1 is uitgerust met Shimano’s razendsnel schakelende GRX Di2-groep, dit zorgt voor een perfecte aanvulling op de Giant Revolt, niet in de laatste plaats omdat de looks perfect aansluiten. Klein minpuntje: de 11-34 cassette mist de 12, 14 en 16, waardoor je tijdens het blazen over snelle stroken vaak net niet het juiste verzet kan vinden, terwijl juist daarin de specialiteit van de Giant Revolt ligt.
Als geheel voelt de Revolt supersnappy aan. Hoewel het comfort aanzienlijk is, resulteert de trillingsdemping nooit in deinen of ander gebrek aan scherpte, de Giant Revolt voelt snaarstrak aan. Thuis in Amsterdam pakten we voor een rondje op de weg dan ook een aantal keer de Giant Revolt Advanced Pro 1, want met 4 bar in de banden kom je qua snelheid niets tekort. Toch is het verre van een nerveuze crosser, het stuurgedrag is eerder mellow te noemen. In die zin is de Giant Revolt Advanced Pro 1 een gravelracer zoals misschien ooit bedoeld: de reflexen en snelheid van een racefiets, maar dan met een flinke scheut offroad skills, stabiliteit en comfort.
Specificaties en prijs
Frame Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle (M/L)
Voorvork Advanced-Grade Composite, 12mm thru-axle
Shifters Shimano GRX RX-815 Di2
Remmen Shimano GRX RX-810 hydraulic
Stuur Giant Contact SLR XR D-Fuse
Stuurpen Giant Contact, –8 graden
Zadel Giant Approach
Zadelpen Giant D-Fuse SLR, composite
Wielen Giant CXR-2 Carbon Disc, 25mm int. velgbreedte
Banden Maxxis Velocita, 700x40c, tubeless
Crankset Praxis Zayante, 48-32
Achterderailleur Shimano GRX RX-815 Di2
Cassette Shimano CS-HG800, 11-34
Gewicht 8,2 kg (M/L, excl. pedalen)
Info giant-bicycles.com
Prijs € 4.699,-
Tekst door Jan Koelmans
Foto’s door Gijs Ferkranus
Deze review van de Giant Revolt Advanced Pro 1 komt uit de nieuwste uitgave van Wielrenblad en UP/DOWN #5 2020. kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!