25-11-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review: Kilometervreter?

De 2021-racefietsen die op de markt verschijnen beloven stuk voor stuk stijfheid en een laag gewicht met serieuze aerodynamica. De Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review was een van de eersten en we konden hem deze zomer een flink aantal weken aan de tand voelen. Voor 10.199 euro levert Giant, de grootste fietsfabrikant ter wereld, je hun meest geavanceerde racefiets. Veel geld, maar in ruil daarvoor krijg je dan ook een spectaculair apparaat.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

Giant ontketende in 1997 met de introductie van de TCR een revolutie in de basisvorm van het racefietsframe. De sloping Total Compact Road-frames waren lichter, stijver en makkelijker op maat te maken dan de toen gangbare frames met horizontale bovenbuis. De ijzersterke verhouding tussen stijfheid en gewicht is de reden dat de TCR in rap tempo een flinke schare liefhebbers en overwinningen vergaarde. Die oorspronkelijke TCR is zelfs in deze negende generatie nog volop herkenbaar, want het is Giants Porsche 911: hij wordt steeds verder fijngeslepen, zonder het basisontwerp geweld aan te doen. Wel is de geometrie licht gewijzigd. Een wat steilere zitbuis en enkele aanpassingen om de stabiliteit te verhogen. Dit is ook het geval bij de Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review. Speerpunt bij het ontwerpen van de jongste versie was het verder vergroten van de trapefficiëntie: nóg stijver en lichter dus. Giant noemt een lange lijst gloednieuwe technieken in het productieproces die daartoe bijdragen, zoals carbonlagen die nu met een laser op maat worden gesneden en vervolgens door een robot op hun plek in de mal worden gelegd. De robot werkt preciezer dan mensen kunnen, waardoor er minder overlap is en gewicht wordt bespaard. Opvallend is dat alleen de high-end (Advanced SL) TCR-frames zo worden gebouwd, de overige TCR-frames zijn nog handgemaakt.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

Nieuw voor de 2021 Giant TCR Advanced SL 0 Disc is tevens dat het frame een boel aerodynamische eigenschappen heeft gekregen, die vanzelfsprekend geen gram te veel mochten toevoegen. Bijna alle buizen hebben dan ook de kogelvorm van een ellips waar de achterkant vanaf is gehakt. Opvallend is dat de staande achtervorkbuizen gewoon rond zijn: volgens Giant bevinden deze zich in de ‘vuile’ lucht van malende benen en had het geen nut hier gewicht toe te voegen in het kader van aerodynamica. De schuine buis van de voorste driehoek is giga-breed en lijkt daardoor anti-aerodynamisch, echter de TCR is ontworpen voor minimale luchtweerstand mèt twee bidons. Die zitten dus mooi uit de wind.

Opvallend is dat een geïntegreerde cockpit (met de kabels binnendoor) ontbreekt, het zou te veel ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid van de Giant TCR Advanced SL 0 Disc. Wel is het stuur aero-influenced, wat dat ook betekent. De Advanced SL is louter geschikt voor elektrisch schakelen, dus in feite gaat het alleen om twee remleidingen die je nog ziet.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

De carbon wielset is afkomstig van Giants chique huismerk Cadex: 42 millimeter tubeless velgen, carbon spaken en de velgen zijn bovendien hookless. Hierdoor kan de band de maximale breedte van de velg benutten, dit met verbeterde rijeigenschappen en aerodynamica tot gevolg. Bovendien is de velg minder kwetsbaar. Let op, velg en band moeten hierdoor goed op elkaar zijn afgestemd, dus Giant adviseert alleen Cadex-banden te gebruiken. Om ongelukken te voorkomen. Het frame van de Giant TCR Advanced SL 0 Disc kan rubber tot 32 millimeter huisvesten als je de kasseien op wilt zoeken. De fullcarbon cockpit bestaat uit Contact SLR-onderdelen uit eigen huis, net als het Fleet SLR-zadel. De fenomenale Sram Red Etap AXS-groep, inclusief Quarq D1-vermogensmeter, maakt de fiets compleet.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

Boterzacht

De zitbuis van de Giant TCR Advanced SL 0 Disc is toevallig precies op onze beenlengte afgezaagd, maar kan met shims in gradaties van 2,5 millimeter worden afgesteld. Het geïntegreerde ontwerp maakt dat je fiets even uitlenen wat lastig is, anderzijds is het een fijn idee dat het honderd procent uitgesloten is dat je ooit met een zakkend zadel te maken krijgt. Het draagt bovendien bij aan het lage gewicht. Op onze weegschaal weegt de Giant TCR Advanced SL 0 Disc 6,7 kilo zonder pedalen, niet slecht voor een elektrisch geschakelde fiets met schijfremmen, hoge clinchervelgen en een heleboel aerodynamische eigenschappen.

Rijden met de Giant TCR Advanced SL 0 Disc blijkt een verslavende combinatie van enerzijds snelheid en trapefficiëntie, en anderzijds comfort en controle. De wielset weegt slechts een dikke 1300 gram en rijdt perfect met zo’n 5 bar in de tubeless 25 millimeter bandjes, wat een fijne mix van vlijmscherpe reacties en boterzacht comfort oplevert. Het intuïtieve schakelen van Srams Etap (links lichter, rechts zwaarder, tegelijk = voorblad wisselen) past daar perfect bij. Het 48-buitenblad in combinatie met de 10-28 cassette gedraagt zich bijna als een one by, waardoor je zelden naar het binnenblad hoeft.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

In de afdaling even met losse handen een banaantje eten is een minder goed idee: de voorkant is zo licht dat zelfs de relatief lage velg aan een beetje zijwind genoeg heeft om je naar het stuur te doen grijpen. Pak je de Giant TCR Advanced SL 0 Disc echter bij zijn lurven, dan verslind hij bochten en kilometers als geen ander. Maar wat ons na een aantal weken TCR’en het meest bijbleef, is hoe prettig de fiets is om dagelijks mee te leven. Hij is altijd snel, maar zonder ooit hard of onvergeeflijk te zijn. De zuivere, elegante lijnen zijn makkelijk om van te houden en inderdaad, een normaal stuur klimt gewoon lekkerder dan een aerodynamisch exemplaar. Een stuk gravel pakt hij met veel plezier mee, en als het een segment is en je hebt er de benen voor, geldt dat ook voor de KOM.

Giant TCR Advanced SL 0 Disc Review

Giant TCR Advanced Specificaties en prijs

  • Frame Advanced SL-Grade Composite, integrated seatpost
  • Voorvork Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive 2 steerer, disc 1-1/4″ – 1,5″
  • Shifters SRAM RED eTap AXS 2×12 speed
  • Remmen SRAM RED eTap AXS hydraulisch
  • Stuur Giant Contact SLR
  • Stuurpen Giant Contact SLR
  • Zadel Giant Fleet SLR
  • Wielen CADEX 42mm Disc TL, 12mm thru-axle, hookless, 19,4mm intern
  • Banden CADEX Road Race, tubeless, 700x25mm, folding
  • Crankset SRAM RED D1 DUB, 35/48, Quarq DZero power meter
  • Bottom-bracket SRAM DUB, press fit
  • Derailleur SRAM RED eTap AXS v+a
  • Cassette SRAM RED, 12-speed, 10-28
  • Gewicht 6,7 kg (exclusief pedalen)
  • Info giant-bicycles.com
  • Prijs € 10.199,-

Tekst door Jan Koelmans
Foto’s door Gijs Ferkranus


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van