11-12-2024 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer, Magazines

Harlem / Thrive 2024

De Harlem Thrive is een allround high-performance kite ontworpen door Ralf Groesel van Brainchild, met geavanceerde technologie zoals Proweld-lassen voor een lichter en stijver frame. Het gebruik van 42 grams Twin-Cross Flylite doek maakt de kite duurzaam, licht en efficiënt in de lucht. Deze kite is ideaal voor gevorderde tot expert kiteboarders, met een lage trekkracht en bardruk voor een uitstekende controle. DeHarlem Thrive biedt explosieve hoogte bij springen dankzij zijn hoge vliegsnelheid, terwijl hij ook uitmuntend presteert als wavekite, zowel voor actieve sturing als drifting. Het ontwerp omvat handige kenmerken zoals de Booomtag met NFC-chip voor verloren spullen en een innovatief ventielsysteem voor snelle inflatie. De kite is perfect voor diegenen die precisie en betrouwbaarheid zoeken in alle omstandigheden.

Harlem Thrive 2024 Review

Meer weten over Harlem producten? Klik dan hier!

In één oogopslag

De Harlem Thrive is de nieuwste kite die is toegevoegd aan Harlem’s nieuwe ‘game changer lineup’, een ander product dat in het hart van Europa wordt geproduceerd in de Brainchild-fabriek. Aangezien u een lezer van dit tijdschrift bent, ga ik ervan uit dat de Brainchild-productiefaciliteit in Noord-Macedonië nu stevig op uw radar staat. Zo niet, kijk dan eens naar de eerdere uitgaven en luister naar de podcast van onze redacteur ‘Intriguing Beings’ met oprichter Ralf Groesel. Ralf is niet alleen verantwoordelijk voor zijn eigen productiefaciliteit, maar fungeert ook als productontwerper voor een selectie producten voor een select aantal merken, waarvan Harlem de eerste is.

De Harlem Thrive wordt aangeboden als “de kite die voor 90% van de riders is gemaakt” als een lichtgewicht, high-performance allrounder. Aangezien ik bijna tien jaar geleden ben overgestapt van meerdere kokers met kites voor elke discipline naar één koker met 3-strut allrounders (en nog steeds graag in meerdere disciplines duikt), weet je dat ze hun beloften waarmaken als het me weg kan trekken van mijn huidige favoriet.

U zult in de Harlem Thrive veel van de exclusieve Brainchild-functies herkennen die eerder op de Force te zien waren, maar nu op een 3-strut-platform. De proweld leading-edge-constructietechniek resulteert in een zeer soepele leading-edge-curve en een van nature lichtgewicht vliegtuigframe. De 9m on demo weegt slechts 2,3 kg! Terwijl de vele leading-edge-segmenten over de lengte aan elkaar zijn gelast om de leading-edge-curve te creëren, blijft er één sluitnaad over. Normaal gesproken volgen sluitnaden een vrij rechte lijn langs de leading edge, maar de Thrive heeft een gebogen sluitnaad.

Hoewel de product blurb simpelweg zegt dat dit stabiliteit en controle toevoegt, is mij verteld dat deze ontwerp- en productiefunctie aanzienlijk bijdraagt ​​aan het snelle stuurgevoel, waar ik later op terugkom. Spoiler alert: De Harlem Thrive is erg reactief en erg snel in de bochten.

Pas vorige maand kreeg ik de kans om rechtstreeks met Ralf te spreken, en wat duidelijk was, was de oprechtheid van Brainchilds milieuvriendelijke filosofieën. Bijvoorbeeld, hoewel de end-of-life supply chain voor vliegers wereldwijd verschilt (de meeste liggen na tien jaar gebruik in een schuur te slapen, nietwaar?!), neemt Brainchild al elke fase van de levenscyclus van het product serieus en overweegt al hoe deze vliegers het beste gerecycled kunnen worden aan het einde van hun levensduur, net zoals toonaangevende ontwerpers in de industrie doen met onze dagelijkse consumptiegoederen (telefoons/huishoudelijke apparaten etc.). Dit is bijvoorbeeld de reden dat de Harlem Thrive en Force nog steeds zowel een opblaas- als een leegloopventiel naast elkaar hebben, omdat ze plastic polymeertypen kunnen scheiden en de recyclebaarheid van de afzonderlijke ventielen kunnen certificeren, wat ze momenteel niet konden bereiken met één opblaas-/leegloopventiel. Een van de vele kleine details waar de meesten van ons niet eens aan zouden denken!

Hoewel de Harlem Thrive een 3-strut allrounder is die is bedoeld om alle benodigde toegankelijkheid te bieden voor alle niveaus van rijders, geven de constructiekenmerken aan dat hij nog steeds de beloofde hoge prestaties zal leveren. Hij heeft meerdere bevestigingspunten voor de achterste pigtail voor aanpassing van de stuursnelheid, allemaal met vertrouwenwekkende stikselversterkingsdetails die duidelijk overpowered rijden aankunnen. Hij heeft meerdere verstevigingslatten van carbonvezel van wingtip tot wingtip, een 7-punts frontlijn-teugel voor lastverdeling en stabiliteit, en een gepatenteerde twin-cross fly lite-kap die superlicht is en in Europa wordt geproduceerd.

In de lucht

De Harlem Thrive maakte een hele interessante eerste indruk op mij. Er hing een sfeer van vertrouwdheid met het gevoel van de bar en een gevoel van comfort, en ik voelde me er ook thuis op de kite, ondanks dat het zo radicaal anders was in prestaties dan alles wat ik eerder had gebruikt. Het voelt volledig ‘normaal’ en comfortabel aan als het stilstaat in het windvenster in een neutrale zonepositie. Er is geen zenuwslopend op en neer bewegen, geen onvoorspelbaar afdrijven van de besturing de ene of de andere kant op, en de barfeedback voelt geïnformeerd maar soepel. Kleine stuurinputs geven snelle en verwachte reacties; alles is gemakkelijk en peasy. De besturing voelt intuïtiever dan ooit omdat de stuurreacties bijna ‘live’ zijn. Er is weinig rekening gehouden met de lichte vertraging tussen de lijnspanning en de benodigde kitedraaiing, en dit maakt de kite heel gemakkelijk aan te passen, ook al is het een uitschieter in termen van zijn reactiesnelheid vergeleken met ‘normaal’.

Bij het maaien van het gras en het vliegen van de vlieger ‘typisch’ met kleine tot matige stuurbewegingen, voelt het als een erg fijne en voorspelbare vlieger. Ik twijfel er niet aan dat ik een progressieve beginnersles zou kunnen geven over deze vlieger. Ik denk dat het gebrek aan gewicht hier veel mee te maken heeft, omdat het minder traagheid heeft van voorwaartse snelheid om zichzelf buiten het windvenster te drijven, minder massa om in de lucht te houden bij lichte wind of windstiltes en minder massa om in de lucht te houden bij driften of zonder lijnspanning tijdens agressieve gijpen bijvoorbeeld.

Maar zodra je wat meer energie krijgt aan de bar, begin je te zien wat de Harlem Thrive kan. Hij is echt heel snel in de bocht en snel door de lucht. Hij is niet oncontroleerbaar; hij doet gewoon precies wat je hem vertelt te doen. Het is zelfs een van de meest controleerbare snelle kites die ik ooit heb gebruikt. Ik denk dat dit komt doordat de draaicirkel zo progressief is naarmate je de spanning van de stuurlijn verhoogt. Naarmate je harder en harder stuurt, blijft hij vooruitgaan, maar wordt zijn draaicirkel kleiner en zal hij dat tot een behoorlijk extreem niveau blijven doen. Naar mijn mening is dit een zeldzamere eigenschap dan je zou denken, aangezien de meeste kites; als je ze iets meer vraagt ​​om te sturen dan hun geometrie en teugel toestaan, zullen ze overgaan van een boogvormige bocht naar een pivotale bocht of erger nog, van een pivotale bocht naar een stallende bocht.

Deze snelle, consistente draaikarakteristieken maakten de Harlem Thrive over het algemeen extreem plezierig om mee te vliegen. Het was een genot om hem in snelle carving gybes te gooien op een twintip; hem op de juiste plek in de lucht houden met strapless rijden was gemakkelijk en bij het springen kon je je zachte landingen met gemak optimaliseren. En bovendien is dit een van de weinige kites. Als ouder wordende freestyle/big air-liefhebber wilde ik double loops in een kleiner formaat.

De lift is erg indrukwekkend op de Harlem Thrive. Het kost wat meer timing en piloteren dan de Harlem Force als die is opgeladen, Toch heeft de Thrive wat mij betreft een veel fijnere respons als je in de lucht bent. Je voelt zo goed waar hij is en wat hij doet, en zijn stuurrespons blijft supersnel en direct, zelfs als jij en de vlieger in de lucht zijn. Hetzelfde geldt voor de zachtere landingen; die kosten meer piloteren dan de Force om een ​​superzijdezachte tweede lift te krijgen, maar het is ook makkelijker om die pilotering uit te voeren omdat je betere feedback en snelle reacties op invoer krijgt.

Expert Review

Harlem breidt de samenwerking met Brainchild verder uit. Na de introductie van de vrij specialistische big air / loop-kite de Force komt ook de nieuwe Harlem Thrive uit de innovatieve fabriek van Brainchild in Noord Macedonië. In tegenstelling tot de Force is de Thrive een breed inzetbare kite.

Harlem Thrive 2024 Review

Was de Force nog ontworpen door Harlem founder en ceo Alex Morgenstern. De Harlem Thrive is ontworpen door Ralf Groesel, de founder en ceo van Brainchild. Ralf is een zeer ervaren kite-designer die al zijn kennis in het ontwerp van de Thrive heeft gestopt. De Harlem Thrive is een allround high-performance kite. Dit betekent dat-ie in alle disciplines inzetbaar is. Bijzonder is vooral de constructie van deze kite. Brainchild gebruikt namelijk Proweld om het frame van deze kite in elkaar te zetten. We hebben het er in ons vorige nummer uitvoerig over gehad, dus in het kort: bij deze techniek worden de naden niet gelijmd en gestikt maar gelast. Dit maakt het frame niet alleen 20 procent lichter maar geeft ook 30 procent meer torsiestijfheid. En dat met traditioneel, relatief goedkoop, sterk en duurzaam 132 grams Dacron. Over het frame loopt nog wel een sluitnaad (closing seam) om het frame te kunnen openen bij een eventuele reparatie. Wat het frame ook vormvast en licht maakt zijn de gelamineerde Mila-struts.

Harlem Thrive 2024 Review

Het hoofddoek bestaat uit 42 grams Twin-Cross Flylite double ripstop. En dat is lichter dan traditioneel ripstop. Deze zitten meestal tussen de 50 en 55 gram per vierkante meter. Het is stijf, sterk en duurzaam door een speciale coating. Veel van deze materialen komen overigens uit Europa en een deel daarvan bestaat uit gerecyclede materialen. Brainchild is gevestigd in Noord-Macedonië en het grootste afzetgebied is in Europa zodat er ook wordt bespaard op transport. Ook goed voor het milieu is dat de kite niet wordt gebleekt en geverfd maar geprint. Dit maakt de kite bovendien lichter. Doordat de kite geprint wordt kun je ook, tegen een meerprijs, je eigen design laten maken. Het nieuwe productieproces kost wel wat meer dan op een traditionele manier een kite fabriceren. Het is wel zo’n 700 tot 1000 euro goedkoper dan een Aluula-kite.

Dat de kite licht is voel je direct op het water. Maar het is niet alleen het gewichtsverschil van een paar honderd gram dat je voelt. De kite vliegt ook zeer efficiënt door de lucht en de bardruk is heel laag waardoor de kite zo licht aanvoelt. Samen met de uitermate directe stuureigenschappen en de op de centimeter (bijna millimeter) gevoelige depowerrange op de bar maakt dat de Thrive een bijzondere kite. Dat is in het begin zeker wennen. Maar eenmaal gewend geeft de kite je veel vertrouwen omdat je de kite en de kracht in de kite zo nauwkeurig kunt controleren. Voor beginners misschien wat te lastig, maar gevorderde tot expert kiteboarders kunnen snel stappen maken in hun skill-level.

Harlem Thrive 2024 Review

Springen met de Harlem Thrive vereist een andere techniek dan bij veel andere kites. Bij de meeste hoef je alleen maar de kite in te sturen en de bar aan te trekken en je gaat los. Nadeel is dat deze kites een hogere trekkracht en bardruk hebben. Je moet dus best sterk zijn om deze type kite’s te handelen. De Harlem Thrive daarentegen heeft een lage trekkracht en bardruk en is een stuk makkelijker te handelen. Bij het springen moet de Harlem Thrive het hebben van z’n hoge vliegsnelheid. Hiermee bouw je druk op om je het luchtruim in te katapulteren. Door die hoge vliegsnelheid moet je timing wel goed zijn. Maar als je die op orde hebt kun je explosieve take off bewerkstelligen en kun je heel hoog gaan als je wilt. Ondanks de lage bardruk voel je wel waar de kite is en hij laat zich in de lucht ook prima bijsturen. Met name kiteloops zijn extraordinair. Je hoeft namelijk niet zo hard te trekken om de kite een rondje te laten draaien. Let bij de eerste loops dus wel op dat ie niet in een dubbele gaat. De trekkracht in de loop is zo constant en de kite laat zich heel makkelijk bijsturen zodat ie je altijd oppikt op het einde van de loop. Omdat de kite zo makkelijk efficiënt hoogte loopt vaar je na een sprong zo weer terug naar je afzetplek.

De Harlem Thrive is ook een uitstekende wavekite. Zowel driftend als actief sturend. Hier is het fijn dat je de power in de kite helemaal kunt uitzetten bij de topturn op de golf. De low- en topend van de Harlem Thrive is uitstekend. In zeer harde en vlagerige wind zie je de kite wel wat bewegen maar dat voel je nauwelijks op de bar. Een Aluula-kite is vormvaster, maar voel je in een storm wel meer op de bar.

Harlem Thrive 2024 Review

Handig is verder de Booomtag op de leading edge. Mocht je je spullen kwijtraken dan kan de vinder deze Booomtag met NFC-chip scannen met z’n smartphone en zo jouw gegevens vinden. Het ventiel is een eigen ventiel van Harlem dus let er wel op dat je de adapter die bij de kite wordt geleverd niet kwijtraakt. Oppompen gaat snel door het grote gat. Er is een apart leegloop-ventiel. Op de wingtip zitten drie afstelpunten voor de bardruk en draaisnelheid. De bridle heeft geen katrollen en zit met veertien punten vast op de leading edge. Dit geeft veel controle over de kite. Je vaart de Harlem Thrive met een hoge V-splitsing op de bar. In de trailing edge zitten drie best lange harde latten om trillingen tegen te gaan. De tas is een grote plunjebaal waar de kite van bovenaf in gaat. Vouw je kite wel netjes op anders gaat-ie er niet zo makkelijk in en uit. Er zit geen rits in maar je sluit hem met een houten haakje wat soms wat gepriegel is.

Harlem Thrive 2024 Review

Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook! Vergeet ook niet de nieuwste editie van Access Kiteboard Magazine 2024 te bestellen. Benieuwd naar boeiende en interessante blogberichten over kitesurfen? Klik hier! Wilt u ook graag abonnee worden van onze Access Kiteboard magazine? Klik dan hier

 van