Het Peter Lynnterview
Access sprak met Peter Lynn-vertegenwoordigers Roy van Baarsen en Maurits van Zalinge over hun wilde plannen om het kiteboarden in Nederland naar een hoger niveau te tillen. “Nederlands is een perfect kiteland. Dat mag de wereld best weten.”
Het kantoor van het inmiddels Nederlandse merk Peter Lynn is een kwartier rijden van het strand van Scheveningen. Vorig jaar vertelde ontwerper Pepijn Smit daar aan Access hoe hij de eerste tubekites van het vliegermerk had ontwikkeld. Toen verscheen de eerste generatie Peter Lynn tubekites, met een tweetal designs: de Escape en de Fury. Een jaar later staat de tweede generatie van deze twee modellen in de winkel en naast de Fury is er nu ook de Fury Lite, speciaal ontwikkeld voor lichte omstandigheden. De ontwikkeling van de derde generatie is inmiddels ook in vergevorderd stadium. Behalve de vernieuwde Escape en Fury zullen nog meer tubekites aan de collectie worden toegevoegd.
Het gaat blijkbaar prima met het oorspronkelijk Nieuw-Zeelandse kitemerk. De Peter Lynn kites vinden inmiddels tot in alle uithoeken van de wereld aftrek en worden gebruikt in de meest uiteenlopende condities en disciplines. Hun meerwaarde ontlenen ze aan de grondige tests in d
e veeleisende Hollandse omstandigheden. Als het hier werkt, werkt het overal, menen de makers. Goede kites maken is echter niet de enige ambitie van Roy en Maurits: “We willen nu de Nederlandse kitesport als geheel naar een hoger niveau tillen.”
Nederland, vliegerland
“Het uitgangspunt is simpel: Nederlands is een perfect kiteland. En dat willen wij de wereld laten weten. Oké, toegegeven, het is hier misschien iets minder warm dan in Brazilië en de zee is niet zo helder als rondom Bonaire, maar we mogen niet klagen. Nederland heeft ruim 450 kilometer kustlijn en een zeer divers aanbod aan omstandigheden: vlakwater-spots, golven en genoeg mogelijkheden voor downwinders. Daarnaast zijn de meeste spots gemakkelijk bereikbaar, er zijn voldoende parkeermogelijkheden, het water is gemakkelijk en veilig begaanbaar en er zijn geen koraalriffen of giftige kwallen. En dan hebben we het alleen maar over de kustlijn. Ook zijn er talloze binnenwaterspots zodat elke Nederlander binnen een uur wel bij een geschikte locatie kan komen.” Het is, volgens Roy en Maurits geen wonder dat de internationale top veel Hollandse namen kent. “Of het nu freestyle, wave of courseracing is: overal doen we voor een podiumplek mee. Zowel bij de mannen als bij de vrouwen. Echt iets om trots op te zijn. Maar, er liggen nog genoeg mogelijkheden om de sport in Nederland verder te ontwikkelen. En die ontwikkeling ligt in opleiding, promotie en in samenwerking.”
“We zijn daarom bezig met het opzetten van een talententeam. De sport is nog relatief jong, dus een goed opleidingssysteem zoals bij andere extreme sporten, bijvoorbeeld snowboarden, ontbreekt. Graag zouden we met Peter Lynn een platform willen bieden aan jonge, getalenteerde rijders. Om ze door middel van gerichte trainingen en clinics naar een hoger niveau te brengen. Je kunt hierbij op fysiek vlak denken aan specifieke kracht- , coördinatie- en balanstrainingen en andere kite gerelateerde activiteiten: zoals, onder begeleiding van professionals, trampolinespringen en wakeboarden aan de kabel of achter de boot. Met ons meerjarenplan willen we de jonge garde uiteindelijk de mogelijkheid bieden met de beste begeleiding, kites, boards en accessoires naar de top door te stoten.”
Samen staan we sterk
Daarnaast wil het merk de kitesport in Nederland boosten door een bindende factor te zijn tussen rijders, fotografen en filmmakers en andere opkomende initiatieven. “Er moeten naar ons idee veel meer producties komen van Nederlandse bodem. Er komen nu veel films uit Hawaï en andere exotische oorden, maar hier in Nederland zijn praktisch ook alle middelen, omstandigheden en mogelijkheden aanwezig,” begint Maurits. “Daarnaast kunnen we op deze manier ook de Nederlandse spots, talenten en surfcultuur laten zien. Veel Nederlanders gaan bijvoorbeeld gewoon het water op als er sneeuw op het strand ligt. Door dit op de gevoelige plaat vast te leggen zullen veel Hollandse kiters zich hierin herkennen. We kunnen met recht trots zijn op Nederland als vooraanstaand kiteland.
De derde pijler van het Peter Lynn plan is de samenwerking met verschillende merken. De meeste kitemerken maken niet alleen vliegers. In veel gevallen maken ze ook boards, boots, kleding en accessoires. “Wijzelf willen ons uitsluitend richten op datgene waar we goed in zijn: kites. Daarom profileren wij ons als een open en toegankelijk merk.” Zo is het merk een fijne samenwerking gestart met Lieuwe Boards, een jong Utrechts boardmerk ontwikkeld door Florian Lieuwe. “Het gaat verder dan alleen een paar stickers plakken.” zegt Maurits. “We hebben een paar boards laten customizen voor onze riders en klanten en gebruiken deze boards in fotoshoots en filmproducties die ook weer door Lieuwe gebruikt kunnen worden.”
Ook merken buiten het kiten willen de jongens aan zich binden. Ze werken nu alvast samen met een merk als Dragon Alliance, een Amerikaans zonnebrillen- en gogglemerk. “Van de winter gaan we natuurlijk met onze nieuwe snowkites een vette video maken waarbij de Dragon goggles uitermate goed van pas komen! We kunnen daarnaast tijdens het schieten van de video gebruik maken van het snowboardmerk GNU. Met al deze merken kunnen we onze teamriders op het water, in de sneeuw of aan de kant voorzien van de beste producten. De mogelijkheden voor samenwerking zijn eindeloos. In economisch uitdagende tijden is het gewoon slim om samen te werken en creatief te zijn. Daarbij is het ook nog eens supervet om samen een mooi resultaat af te leveren. En de voordelen voor onze riders zijn helder.”
Het uiteindelijke doel van Peter Lynn is duidelijk: de kitesport in Nederland mooier en groter maken.