26-03-2019 - Wielrenblad, Leesvoer

Fiets met stamboom – Hoe koop je een ex-proffiets

Wil je hetzelfde rijgevoel als Tom Dumoulin ervaren of met het materiaal van John Degenkolb over de kasseien rammen? Dan is een ex-proffiets wellicht iets voor jou. Topkwaliteit met koershistorie tegen een scherpe prijs. Maar let op: het is niet altijd even praktisch.

Fiets met stamboom

Tekst: Bram de Vrind // Illustratie: Gijs Ferkranus

Marcel Kittel en zijn Giant Propel. Het was in het seizoen 2015 geen gelukkig huwelijk tussen die twee. De topsprinter van Giant-Alpecin moest dat jaar grote rondes als de Tour de France laten schieten en boekte op de aerobike slechts één belangrijke zege: een etappeoverwinning in de Ronde van Polen, maar drie jaar later geeft Kittels voormalige wedstrijdfiets Johan Scholten alsnog vleugels. Hij knalt ermee over de Drentse wegen en daalt tijdens cyclosportieven als een koning. ‘Het is topmateriaal. Onvoorstelbaar. Hij is licht en stuurt strak door de bochten. Het is elke week weer een genot om erop te rijden’, zegt de 46-jarige fietser uit Dalen. De Drent betaalde ‘tussen 4000 en 5000 euro’ voor het tweedehandsje van Kittel met SRM-vermogensmeter en hoogwaardige Dura-Ace-afmontage en dito wielen met tubes.

Een flinke bom duiten, maar een koopje als je bedenkt dat de nieuwwaarde van de fiets richting de tienduizend euro gaat. ‘Ik fiets vijf, zes keer per week, dus vond het de investering waard’, zegt Scholten. Koersen over de kasseien met het materiaal van John Degenkolb of indruk ma- ken op je vrienden met de fiets van Tom Dumouin. Het is allemaal mogelijk, mits je ervoor in de buidel wilt tasten. Bij verschillende fietsenhandelaren en -merken kun je een ex-proffiets kopen, maar wat zijn de voor- en nadelen van zo’n fiets? En waar kun je er één op de kop tikken?

‘Sunweb heeft jaarlijks meer dan tweehonderd fietsen in gebruik

Meer dan tweehonderd fietsen

Johan Scholten kocht zijn Giant bij het Drent- se Scholten Cycling. Eigenaar Marthijs Wegdam heeft een ruim assortiment aan ex-proffietsen van Team Sunweb, de werkgever van Tom Dumoulin en Laurens ten Dam. Je koopt er voor 2.995 euro de Giant Defy Advanced SL waarmee John Degenkolb tweede werd achter Niki Terpstra in Parijs-Roubaix in 2014 (zonder originele wielen). Voor 4.700 euro ben je eigenaar van de special edition Giant TCR Advanced SL waarmee Tom Dumoulin koerste tijdens wegwedstrijd van de Olympische Spelen van 2016 in Rio. Die fiets is zo goed als nieuw: de Limburger kneep in Brazilië al na 13 kilometer in de remmen.

Het begon voor Wegdam allemaal ‘een jaar of vijftien’ geleden met het opkopen van 24 fietsen van Sunweb’s voorloper Team BankGiroLoterij. Tegenwoordig koopt hij jaarlijks zo’n honderd tot tweehonderd fietsen in van het Nederlandse team met Duitse licentie. Daarbij zijn ‘serieuze bedragen’ gemoeid, zegt Wegdam. De jaarlijkse rekening voor de Sunweb-fietsen loopt in de tonnen. De ploeg werkte volgens Cycling Weekly in 2016 met een budget van 12,5 miljoen. Hoewel sponsoring verreweg de belangrijkste inkomstenbron is, levert de verkoop van fietsen jaarlijks een significant bedrag op, beaamt financieel directeur van Team Sunweb Marloes Poelman, die geen uitspraken over budgetten wil doen.

Team Sunweb heeft jaarlijks meer dan tweehonderd fietsen in gebruik. Met zijn heren- elite-, dames- en opleidingsploeg heeft het team in totaal zo’n vijftig renners in dienst. Een renner heeft ongeveer vier fietsen. ‘En dan zijn er ook nog speciale fietsen, zoals een klassiekerfiets die alleen wordt gebruikt in Parijs-Roubaix’, zegt Poelman. Een groot deel van de fietsen wordt jaarlijks ver- vangen. ‘Soms schuift een wedstrijdfiets door als trainingsfiets’, legt Poelman uit. Voor Sunweb is het praktisch om de fietsen elk jaar aan één partij te verkopen. ‘Wij hebben graag veel geld voor de fietsen, maar snappen dat Scholten Cycling er ook wat aan moet verdienen. Wij weten dat de fietsen bij hen in goede handen zijn en als we onverhoopt tijdelijk een frame nodig hebben, kunnen we er terecht. Het is geven en nemen’, zegt Poelman.

Historie

Maar wat maakt een ex-proffiets eigenlijk interessant? Voor veel toerfietsers is het vooral de goede deal. De nieuwwaarde van een proffiets ligt tussen de zeven en tienduizend euro. ‘Voor ongeveer de helft van de prijs heb je bij ons een superfiets. Een koopje’, prijst Wegdam zijn spullen aan.

Ook Canyon geeft fikse kortingen op ex-pro bikes. De sponsor van Movistar en Katusha-Alpecin verkoopt zijn ex-teamfietsen online. Voor de Aeroad CF SLX van Katusha-renner Viacheslav Kuznetsov uit 2016 betaal je 5.499 euro (nieuwprijs 7.999 euro). De tijdritfiets van Movistar-renner Gorka Izaguirre gaat voor 4.399 euro weg (nieuwprijs 7.499 euro). Bij Cyclingweb.nl, waar je onder andere terecht kunt voor Ridley-fietsen van de Lotto Soudal-opleidingsploeg of Swift-fietsen van Drapac Pro Cycling, heb je al een ex-proffiets voor 2.500 euro, zij het niet 100 procent in originele staat.

Bij de aanschaf speelt voor veel fietsers ook de historie van de fiets een rol. Wegdam heeft ‘specifieke vraag’ naar fietsen van Sunweb-toppers als Dumoulin. ‘Ik heb zelfs een lijstje met klanten die we moeten bellen als we een fiets van een specifieke renner binnenkrijgen.’

Ook voor Johan Scholten was het verhaal achter zijn Giant Propel een extra reden om tot aanschaf over te gaan. ‘Marcel Kittel is natuurlijk een geweldige sprinter. Ik krijg ook veel opmerkingen van fietsers die de teamfiets herkennen. Laatst nog tijdens de toertocht van de Amstel Gold Race. ‘Hoe rijdt dat eigenlijk?’, willen ze dan weten. Ja, het is echt spul voor liefhebbers.’

CT-scanner

Ex-proffietsen zijn niet alleen geschikt voor wed- strijdrenners, maar ook voor toerfietsers. Dan zijn vaak wel aanpassingen nodig om de wedstrijdfiets geschikt te maken voor ander gebruik. Wegdam verkoopt de fietsen dan ook niet alleen als originele teamfiets, maar ook als los frame of aangepaste complete fiets. Cyclingweb.nl en Canyon bieden ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld wielsets te wisselen. ‘Wij verkopen de fietsen met zowel trainingswielen als de wedstrijdwielen. De prijs daarvan verschilt natuurlijk, waarbij de fietsen met trainingswielen zeer aantrekkelijk geprijsd zijn’, zegt marketingcoördinator Roderick Tingen van Canyon.

Klanten van Wegdam vragen meestal om een andere groep of wielset. De profs rijden vrijwel allemaal met tubes, dus zonder binnenband. ‘De gemiddelde toerrijder zit niet te wachten op tubes. Als je daarmee lekrijdt, kun je er niet zomaar een nieuw bandje op gooien’, zegt Wegdam. Als het stuur te laag staat, wisselt hij de originele vork voor één met een langere vorkbuis.

Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid van de tweedehandsjes? Afgaand op de vele valpartijen in het peloton gaan de profs niet zachtzinnig om met hun materiaal. Bij Canyon leggen ze alle frames onder de CT-scanner ter controle op breukjes in het carbon. De Duitse fabrikant geeft dan ook zes jaar garantie op de frames.

Bij Scholten Cycling gaan ze niet uit van de CT-scanner, maar van vakmanschap. ‘Bij een carbonframe zie je altijd aan de buitenkant of er sprake van schade is’, zegt Marthijs Wegdam. De fietsen worden bovendien voor levering door Team Sunweb gecheckt. Scholten Cycling geeft een half jaar garantie. ‘Na een half jaar weet je wel of je fiets goed is.’

Hij benadrukt dat de fietsen door hun eerste eigenaar Team Sunweb ‘op en top’ onderhouden zijn. ‘Waar de toerrijder met krassen en butsen doorrijdt, krijgen de profs een nieuw frame. Van de ruim vijfhonderd ex-teamfietsen hebben we er nog nooit een terug gehad.’

 

Dit artikel komt uit Wielrenblad #2 van 2018 .  Op de hoogte blijven van al het wielernieuws? Abonneer je dan snel op Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van