Hollands Avontuur: Zelf op pad?
Hoewel de versoepelingen steeds meer in zicht komen, bestaat de kans dat een bezoek aan het buitenland schaars zal blijven. Maar we verlangden toch zo naar het avontuur. Tijdens een wilde discussie hierover met een aantal redactieleden (lees: fanatieke mountainbikers) spraken we over de definitie van avontuur. Er restte slechts een conclusie: avontuur is voornamelijk het onbekende. Dus gingen we op zoek naar dit onbekende, gewoon in Nederland. Lees het volledige verhaal hier.
Zelf op pad? Hieronder vind je een handige lijst met zaken waar je aan kunt denken. Wij hebben gemerkt dat je het met spullen zo gek kunt maken als je zelf wilt. Echter hebben we tevens gemerkt dat kwalitatieve spullen de beleving prettiger maken, niets zo vervelend als tassen die steeds losgaan of een matje dat langzaam leegloopt. Verwacht je een trip als deze vaker te gaan doen koop dan de beste spullen die passen binnen je budget.
Hier vind je de spullen die wij gekozen hebben, inclusief een review over onze bevindingen.
Route
Wij hebben onze route gemaakt met de navigatie-app Komoot. De app is zeer goed in het in kaart brengen van het terrein waar je over rijdt en maakt verschil tussen asfalt, een gravelpad of een singletrail. Ook herkent de app de vaste routes, waardoor je al vrij snel in staat bent een toffe route te maken. Het fijne is dat Komoot prettig werkt vanaf een smartphone, je kunt de route hier zelfs opbouwen. Door de goede integratie met onze Wahoo kunnen we de route vanaf onze telefoon direct naar de Wahoo sturen. En rijden maar.
Wel opletten, Komoot raadt soms routes aan waarbij je korte stukken over wandelpaden zou moeten fietsen. Dit wordt aangegeven door de melding dat ‘deze route stukken bevat waar je moet lopen’. Het is raadzaam deze stukken op de kaart even op te zoeken en hiervoor handmatig een anders stukje pad te kiezen.
Qua route kun je kiezen om een rondje te rijden met een slaapplek halverwege, ons beviel het deel met de trein zeer goed, omdat je dan het gevoel hebt ‘ergens’ heen te fietsen in plaats van terug naar waar je bent gestart.
Fiets
Hier kunnen we kort over zijn: de fiets die je hebt is de meest geschikte fiets om mee op avontuur te gaan. Afhankelijk van de geometrie en vorm van je frame kun je meer of minder tassen op je fiets kwijt. Een full-suspensionbike heeft vanwege de constructie vaak weinig of geen plek voor een frametas. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen minder mee te nemen of een rugtas te dragen. Daarnaast bestaan er ook kleine tasjes die je aan je vorkpoten kunt monteren. Wij hebben gekozen voor een Canyon Exceed, aangezien deze een zeer ruim frame heeft, maar ook omdat hij licht in gewicht is. Het is een echte XC-racebak, goed geschikt voor de Nederlandse parcoursen en geschikt voor langere ritten. Ga je liever voor wat meer comfort dan kan een fiets met een iets relaxtere zithouding een betere keuze zijn.
Canyon Exceed CF 6 | €2.299,- | canyon.com
Tassen
De keus van tassen is enorm belangrijk voor het slagen van je trip. Je moet er immers al je spullen bij voorkeur droog in kunnen meenemen, ze moeten voldoende ruimte bieden en niet in de weg zitten tijdens het fietsen. Ze mogen onderweg niet losser gaan zitten en moeten goed worden gecomprimeerd om de rijeigenschappen van je fiets zo min mogelijk te beïnvloeden. En ja, ze moeten ook tegen een stootje kunnen en handig zijn in het gebruik.
Wij namen de onlangs vernieuwde tassen van Ortlieb mee. We starten bij de Handlebar-Pack, de voortas. Deze is verkrijgbaar in vijftien en negen liter. Doordat de tas zowel van de zijkant als voorkant is aan te snoeren, kozen wij de variant van vijftien liter. Ga je op een gravelbike met dropbar rijden, dan is de smallere versie van negen liter een betere optie.
De tas maak je met twee klittenbandstraps vast aan je stuur. Schuimrubber blokken zorgen voor wat afstand tussen je stuur en de tas. Deze worden daarna nog geborgd met een extra strap, waardoor het geheel echt goed strak kan worden getrokken. Een derde strap gaat om je frame, waarmee het geheel goed vastzit. De tas opent aan beide zijdes en sluit door deze op te rollen en vast te klikken. Een overdrukventiel zorgt dat je de lucht eruit kunt drukken en met twee verticale straps kun je het geheel nog wat strakker aantrekken. Voorop is nog een elastieken band voor bijvoorbeeld een licht jack.
De Frame-Pack monteer je hangend aan de toptube met behulp van een aantal straps. Binnenin vind je geen separate vakken, het geheel is een groot vak. Ook hier sluit de tas zich door de rand op te rollen en te fixeren met drie rubber straps.
Frame-Pack, €109,95, ortlieb.com | Handlebar-Pack, €129,95, ortlieb.com
Zadeltassen
De Seatpack hangt als een enorme zadeltas onder je zadel. Twee brede straps monteer je aan de zadelpen, twee kleinere straps lus je door je zadelrails, waarmee het geheel hangt. De Seatpack is verkrijgbaar in 11 of 16,5 liter en ook deze kent twee compressiestraps om het geheel aan te snoeren. Dit kent wel een maximum, verwacht je niet al te veel mee nemen, dan is de kleinere maat een betere keus. Ook hier sluit je de tas door te rollen en een overdrukventiel perst de overtollige lucht eruit. Bovenop de tas zit nog een lang elastiek dat als een soort bagagedrager wat klein spul kan dragen.
Als laatste de mini, de Cockpit-Pack. Dit is een klein tasje dat op de toptube gemonteerd wordt met een strap en die groot genoeg is voor telefoon, portemonnee en wat reepjes. De sluiting is een ferme rits.
Cockpit-Pack Seatpack
Cockpit-pack, €54,95, ortlieb.com | Seatpack, €144,95, ortlieb.com
Ervaring met de Ortlieb tassen
Als je ‘echt’ wil mountainbiken, dus inclusief droppen, springen, hard door de bochten enzovoorts, dan is het goed kunnen aansnoeren van een bikepackingtas enorm belangrijk. Bovenstaande handelingen geven extra druk op de bevestigingsstraps van de tassen en wat je niet wil is na elke hobbel een losgeschoten tas weer moeten aansnoeren. Voor deze test is Ortlieb met vlag en wimpel geslaagd. De combinatie van gespen en klittenband zorgt ervoor dat alles exact op zijn plek blijft.
Tweede ding is de mogelijkheid tot compressie, hoe strakker alles tegen je bike aan zit gedrukt, hoe minder er beweegt en dat is fijn. Ook dat is prettig aan de Ortlieb-tassen: de overdrukventielen en compressiebanden zorgen voor een compact pakket, zowel aan het stuur als bij het zadel. Let er bij deze stuur- en zadeltassen wel op dat je het juiste formaat kiest, een te grote tas die maar half gevuld is krijg je niet helemaal compact aangesnoerd.
Bij de frametas moesten we even wennen aan de rolsluiting, als je even snel iets wil pakken moet je drie elastieken loshalen. We raken hier snel bekwaam in, waardoor het redelijk vlot gaat, een apart vakje met een rits was prettiger geweest. Doordat deze tas ruimer is dan ie doet vermoeden, was ook een interne scheiding wel fijn geweest, dit hebben we nu opgelost door mesh-zakjes te gebruiken om items uit elkaar te houden. Als laatste de Cockpit-tas, dit is een klein vernuftig tasje dat ook bij een wekelijks rondje op de trail niet misstaat. Voorzien van een rits die je met een hand prima kan openen en sluiten en die groot genoeg is voor reepjes, sleutels en telefoon, zaken die fijn zijn om onder handbereik te hebben. O ja, en de tassen zijn allemaal honderd procent waterdicht, zo weten we uit ervaring.
Slapen
Voor het slapen hebben we items meegenomen van Sea to Summit, te weten de Spark SP-slaapzak, de Etherlight XT-mat en een fleece liner. Dit zijn wat duurdere items en we kiezen hier bewust voor, omdat we denken dat een goede slaapset wel wat jaartjes meegaat en daarnaast vinden we een goede nachtrust belangrijk.
De Spark I is een kleine comprimeerbare slaapzak die toch warmte biedt tot vijf graden boven nul. De rits gaat tot halverwege open en rondom je hoofd kun je het geheel nog aansnoeren. Hoewel het materiaal relatief robuust zou moeten zijn merk je wel dat dit een lichtgewicht en compacte slaapzak is, het voelt redelijk fragiel. Omdat rond de tijd van testen de temperatuur ’s nachts nog wel eens rond het vriespunt komt hebben we de slaapzak geüpgraded met een fleece liner, een dunne slaapzak die je in de reguliere slaapzak stopt. Hiermee zijn we bestand tegen temperaturen tot nul graden, voor ons voldoende. Deze liner is ook los te gebruiken wanneer je een keer in een hut slaapt waar wel dekens aanwezig zijn.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een slaapzak die bestand is tegen nul graden, deze is uiteraard wel volumineuzer. Echter hebben wij op deze manier meer speelruimte in de zomermaanden wanneer de temperaturen hoger liggen en een warmere slaapzak al snel te warm wordt. We liggen op een Etherlight XT-mat. Niet de lichtste, noch de kleinste, wel comfortabel en wij kiezen er bewust voor iets meer mee te nemen. Tof, de zak waarin de mat is opgeborgen is te gebruiken als pomp.
Sea to Summit Spark l Sea to Summit Etherlight XT Arva Zip Bivvy
Sea to Summit Spark l, €309,-, seatosummit.com | Sea to Summit Etherlight XT, €219,-, seatosummit.com | Arva Zip Bivvy, €60,-, arva-equipment.com
Beschutting
Hier kan je hele studies op loslaten, waar het op neerkomt is dat je meestal kiest uit een overnachting in hotel, hut, bed & breakfast, een tentje of een bivakzak. Of niks, mocht je echt hardcore gaan. Wij kozen ervoor een bivakzak mee te nemen. Mocht je dit niet kennen, dit is een waterdichte en ademende zak in de vorm van een slaapzak, waar je met je slaapzak (en soms ook matje) in kruipt. Een heel klein tentje, zeg maar, met als groot voordeel dat het ook een heel klein pakketje is. Wij namen er een mee van Arva, een variant waar je alleen met je slaapzak in ligt, het matje ligt dus in het gras.
Voor je gevoel lig je gewoon in je slaapzak, echter zorgt de isolatie ervoor dat je warmer blijft en dat regen of dauw niet naar binnen trekt. Hier wel een grote kanttekening, want je hoofd blijft bloot en we weten inmiddels dat slapen in de buitenlucht zonder dakje niet werkt. Voor ons niet in elk geval. Wanneer het regent lig je dus liever onder een tarp of aanwezig afdak. Een bivakzak is klein en efficiënt, maar biedt weinig comfort, dus kies wijs wat voor jou de beste manier is om te overnachten. Wanneer het niet regent is de bivakzak een prima keus trouwens.
Eten
Hier begint de keuze bij ofwel alles meenemen ofwel onderweg eten zien te scoren. Wanneer je zelf alles mee wil nemen dien je mogelijk ook een gaspitje mee te nemen, wat ook weer ruimte in beslag neemt. Wel ben je nog meer off-the-grid, wat het geheel natuurlijk weer avontuurlijker maakt. Voor ons eendaagse avontuur combineerden we brood en energierepen van Clif met een zelfgemaakte maaltijd.
Water
Hoe langer je tochten, hoe groter de noodzaak om water mee te dragen. De slanke frametas in het grote Exceed-frame bood ons de ruimte om twee grote bidons mee te nemen. Onderweg kwamen we voldoende plekken tegen om deze te vullen. Ga je echt langer op pad, dan is het zaak een waterzak mee te nemen. Of denk eens aan een waterfilter, mocht je verwachten geen kraan met drinkwater tegen te komen.
Navigatie
Hoewel een gps en avontuur misschien niet direct samen lijken te gaan, is dat zeker wel het geval. Door vooraf de tijd te nemen een puike route uit te stippelen voorkom je dat je het gros van de tijd over paden rijdt die je liever niet rijdt, een gps is het apparaat dat je helpt die route te rijden. Wij kozen voor de Wahoo Elemnt Roam vanwege de strakke integratie met Komoot en het feit dat deze tijdens het rijden kan laden. Dit laatste is niet bij elk apparaat het geval, andere gaan op slaapstand tijdens het laden en kunnen niet tegelijkertijd gebruikt worden om te navigeren. Wat wij erg prettig vonden is de gebruiksvriendelijkheid van de Wahoo.
Het apparaat is slim ontworpen doordat je eigenlijk alles met een app op je smartphone kunt instellen. Meer of minder velden of informatie is op een intuïtieve manier in een handomdraai geregeld. En hoewel de resolutie van het scherm met 240×400 pixels niet indrukwekkend te noemen is, werkt het zeer efficiënt en je kunt ook op de trails zeer goed navigeren. De knoppenbediening werkt eveneens fijn, je zoomt als het ware in of uit op het aantal velden en je kunt ook zonder telefoon snel wisselen van informatie. Op het apparaat zelf zijn twee ledstrips geïntegreerd, deze lichten op bij kruispunten waarbij je aandacht vereist is.
Wahoo Elemnt Roam, €349,-, wahoofitness,com
De meegeleverde aero-frontmount is voor de meeste mountainbikers niet zo handig, deze steekt enorm uit, wat de Wahoo waarschijnlijk niet ten goede komt wanneer je valt, wij monteerden ‘m dan ook met de andere klem op de stuurpen. Het intuïtieve gebruiksgemak maakt de Wahoo Elemnt Roam duidelijk tot grote winnaar.
Kleding
Dit is helemaal afhankelijk van het seizoen, de weersomstandigheden en het aantal dagen dat je op pad gaat. Persoonlijk kiezen wij altijd voor multifunctionele items en we nemen liever net iets te veel mee dan iets te weinig, zodat we in het geval van ‘nat en koud’ altijd nog warm en droog kunnen worden. Wat al bij een enkele overnachting altijd meegaat is – naast een normale fietsoutfit – een compact donsjack, regenjack, paar sokken en thermoshirt. Dit neemt weinig gewicht en ruimte in beslag, maar houdt een avontuur langer leuk.
Wat zeer de moeite is, is een bril met fotochroom glazen. Dit zijn doorzichtige glazen die naarmate de intensiteit van de zon toeneemt meekleuren. Zo zijn ze bijvoorbeeld doorzichtig in de ochtend en avond en gedurende de dag donkerder om je ogen tegen de zon te beschermen. Je hoeft dus geen losse lenzen mee of te stoppen om deze te wisselen. Wij kozen de Julbo Ultimate vanwege het lichte gewicht, brede blikveld zonder rand en stiekem ook wel om het goed ontworpen opvouwbare hoesje.
Julbo Ultimate, julbo.com
Accessoires
De laatste categorie, hier kan de gadget-freak helemaal los. Dit zijn vooral zaken die het bikepacken makkelijker maken, of efficiënter. Denk aan een zakmes of multitool, extra spanbandjes, een binnenband en pomp. Wij zijn fan van de kleine meshzakjes van Sea to Summit, deze wegen nagenoeg niks en zorgen dat je verschillende zaken uit elkaar kunt houden. Een beetje Marie Kondo in je bikepackingtassen. Daarnaast hadden wij nog een Biolite externe lader mee om in de nacht onze gps, telefoon en camera op te kunnen laden.
Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk opRidersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!