02-10-2019 - Mountainbiken, Tips & Tricks

How To: De Klassieke Front Wheel Lift

How To: De Klassieke Front Wheel Lift

Is het je wel eens opgevallen dat wanneer je een obstakel met je voorwiel raakt, dit veel harder aankomt dan wanneer je ditzelfde obstakel met de achterwiel raakt? Dit is te verklaren door… natuurkunde. We kunnen helaas niet ontsnappen aan deze realiteit, maar wat we wel kunnen doen is de impact van het voorwiel verkleinen of zelfs voorkomen. Tijd voor een lesje voorwiel-heffen.

Manual versus klassiek

De meeste mountainbikers kennen de manual front wheel lift wel, waarbij de rijder zijn lichaamsgewicht gebruikt om het voorwiel van de grond te krijgen… en te houden, terwijl ze voorbij rollen op hun achterwiel. Dit ziet er als bonus ook nog eens te gek uit, echter is dit geen gemakkelijke skill om te leren. Ryan heeft hier zelfs een specifieke online cursus aan gewijd.

In tegenstelling tot de manual-variatie is de klassieke front wheel lift* veel makkelijker om te leren. Het is een kleine beweging waarbij het voorwiel wordt opgetild door kort met je armen aan het stuur te trekken. Oke, het is niet zo stylish als een manual, maar nog steeds een superhandige skill om toe te voegen aan je trukendoos. De beweging kost amper energie en kan op zeer korte afstanden ingezet worden, dus je kunt ‘m ook inzetten wanneer een manual bijvoorbeeld meer (lees: te veel) tijd zou kosten. Een veelzijdige trick dus.

Materiaal

Om ervoor te zorgen dat je de best moge­lijke techniek ontwikkelt tijdens het leren van de klassieke front wheel lift raden we je aan om met flatpedals en scheenbescher­mers te oefenen. Zoek daarnaast een vlak stuk gras op, zodat je zacht(er) valt, mocht het misgaan. Daarnaast is het veiliger om je zadel laag te zetten. Zorg voor een pion, stukje touw of een ander object dat weinig impact heeft.

Les 1: techniek

Begin met het oefenen van de juiste tech­niek, dit zorgt ervoor dat je het later op de trail makkelijker en veiliger kunt toepassen.

1. Rol een stukje op wandelsnelheid in je voorkeurshouding.

How to- Front Wheel Lift

2. Buig je armen snel, waarbij je druk geeft op je handvatten en stuur. Hierdoor zal je voorvork een stukje inveren. Je benen buigen vanzelf mee in deze beweging.

How to- Front Wheel Lift

3. Stoot kort op je handvatten om je armen te strekken, dit creëert een opwaartse beweging.

How to- Front Wheel Lift

4. Nu lift (trek) je je stuur naar je borst toe door je armen te buigen.

How to- Front Wheel Lift

5. Relax en laat de zwaartekracht je voorwiel weer naar de grond trekken.

How to- Front Wheel Lift

Les 2: timing

Wanneer je de basis onder de knie hebt en je de beweging met vertrouwen kunt uit­ voeren is het tijd voor de volgende stappen.

1. Gebruik een lijn op straat, een pion of een stukje touw als markeerpunt op de grond.

2. Voer de klassieke front wheel lift uit zoals in les 1 besproken, maar nu moet je je afzet goed timen om over je gekozen obstakel te komen.

3. De afstand die je met het voorwiel van de grond af aflegt, is afhankelijk van hoe hoog je je voorwiel optrekt en van je snel­heid. Probeer verschillende hoogtes en snelheden uit.

4. Wat je progressie flink helpt is door jezelf vast te leggen op video. Zo kun je echt goed zien hoe ver en hoog je nu precies komt, vanaf de fiets zelf is dit een stuk lastiger.

5. Als je eenmaal comfortabel bent met je timing zoek dan een klein greppeltje (niet te diep, te breed of met scherpe randen) en oefen hier met dezelfde front wheel lifts. Hierna kun je hetzelfde proberen over een snelheidsdrempel of de stoep op.

6. Blijf alert: het is beter iets te laat te trekken dan iets te vroeg. Wanneer je voorwiel in de greppel landt, of net voor de drempel, dan kan je fiets stilvallen en schiet je over je stuur. Dit risico neemt toe wanneer obstakels hoger, dieper en scherper worden.

7. Je voorwiel te hoog optrekken kan instabiliteit veroorzaken, dus overdrijf deze beweging niet. Je snelheid en hoogte op elkaar af weten te stellen, dat is de essentie van deze beweging met kunde uitvoeren.

How to- Front Wheel Lift

Les 3: de trails op

In de laatste les breng je je voorwiel naar de trails, waar hij thuishoort. Blijf ook hier scherp, wanneer je eenmaal vermoeid bent: na tig kilometers trails knallen is het lastiger de juiste techniek toe te passen vergeleken met het grasveldje waarop je geoefend hebt. Begin klein en langzaam en werk geleidelijk toe naar grotere obstakels op een hogere snelheid.

Je kunt de klassieke front wheel lift inzetten tijdens:
1. het overbruggen van kuilen, gaten en brake bumps op de trail;

2. het overbruggen van obstakels op de trail, zoals wortels, stenen;

3. het oprijden op obstakels zoals opstaande randen, stenen;

4. het afrijden van obstakels zoals opstaande randen, stenen;

5. het aanpassen van de positie van je voorwiel op nauwe trails.

De klassieke front wheel lift kan worden uitgevoerd op verschillende snelheden, variërend van mach 3 de trails af tot vanuit trackstand in een rockgarden om je voorwiel te herpositioneren. Hierdoor is het eigenlijk een standaard manoeuvre die je moet kunnen. Succes met oefenen en vergeet niet te blijven lachen!

Wanneer je jouw niveau echt naar een hoger niveau wil krikken is het raadzaam om de manual te leren met Ryans 30 dagen-lesprogramma. Check hier hoe dit er precies uitziet, uit ervaring kunnen we zeggen dat je heel veel gaat leren! Wanneer je de cursus wilt doen, gebruik dan de kortingscode Up/Down voor 10 euro korting op deze cursus of het maandelijkse lidmaatschap!

Check hieronder de video van Ryan Leech waarin hij de Front Wheel lifts uitlegt;

*Front wheel lift = voorwiel-lift
= je voorwiel optrekken

Dit artikel komt uit Up/Down #3 van 2019 . Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van