28-01-2021 - Wielrenblad, Leesvoer

Iedere dag op de fiets, wat heb je nodig?

Fietsforensen is een ambitie die velen koesteren, maar die vaak stukloopt op praktische problemen. Hoe zorg je dat je commute een leuke rit wordt, dat je vervolgens wel representatief op je werk zit of dat al die uren op de fiets in je trainingsschema passen? Op deze en andere forensgerelateerde vragen geeft forensveteraan Thomas Ettema je antwoord. Deze editie bespreekt hij enkele goodies die helpen het dagelijkse opstappen zo laagdrempelig mogelijk te maken. 

De huidige pandemie beheerst nog steeds het dagelijkse nieuws, velen van ons zullen nog niet iedere ochtend richting kantoor gaan. De keukentafel is in vele huishoudens inmiddels een multifunctionele werkplek geworden. Deze verschuiving van werkplek zal voor iedereen uitdagingen met zich meebrengen, maar de gevraagde flexibiliteit kan je ook positief inzetten. Meer rust op kantoor, flexibele werktijden en misschien minder focus op gewerkte uren hebben er mogelijk in geresulteerd dat je vaker de fiets naar je werk kan pakken. 

In de vorige editie hebben we al gekeken hoe je de dagelijkse rit van of naar je werk afwisselender kan maken. Maar om ook gedurende de herfst en winter gemotiveerd te blijven is er meer nodig dan variatie in je route. Bij de herfst horen donkere ochtenden, nat asfalt, veel blaadjes en koude vingers. Wielrennen staat erom bekend een sport voor de harde mannen en vrouwen te zijn, afzien hoort erbij en ritten in slecht weer krijgen al snel de benaming epic of zelfs heroïsch. Maar als je na die rit nog enigszins representatief en productief op je werkplek moet verschijnen, helpt elk beetje comfort en luxe mee om toch de stoute (over)schoenen aan te trekken en gewoon op te stappen. Met die gedachte in ons achterhoofd hebben wij enkele artikelen getest die ieder excuus om niet te forensen weg kunnen nemen. 


Licht in de duisternis

De belangrijkste upgrade aan je uitrusting is goede verlichting. Ondanks de grotere flexibiliteit qua werktijden blijft het een feit dat de meeste commutes vroeg in de ochtend of laat in de middag plaatsvinden. Voor je het weet verandert die mooie Indian summer-ochtendrit in een donkere tocht door de polder. Afhankelijk van de lengte en omgeving van je route is het belangrijk om een koplamp uit te zoeken welke voldoende licht geeft, zonder dat het meteen overkill is. Er bestaan led-schijnwerpers die een compleet bos kunnen verlichten, maar ook je tegenliggers op de openbare weg gemakkelijk kunnen verblinden. Een lamp met meerdere instellingen is ideaal. Naast zicht is zichtbaarheid minstens even belangrijk. De verlichting die je uitkiest zou ervoor moeten zorgen dat je van alle kanten zichtbaar bent. 

Knog PWR Commuter – €49,95

Wij hebben de PWR Commuter van Knog getest. Een compacte en waterdichte koplamp die tevens dienst kan doen als usb-powerbank, best handig voor de moderne digitale mens. De koplamp heeft meerdere verlichtingsstanden, waarbij de maximale 450 lumen genoeg zou zijn voor een ritje door een donker bos, dit houdt hij echter maar veertig minuten vol. De commuter-stand is met 2,5 uur/190 lumen ideaal voor Nederlandse polderwegen in het donker. De lamp is gemakkelijk te (de)monteren en zit zeer goed vast op het stuur dankzij een siliconenstrap. Bediening is eenvoudig, de standen kan je zelfs met de bijbehorende Modemaker-app aanpassen. Een compacte en mooi ontworpen lamp gemaakt voor commuters. 

Knog Lil Cobber – €44,95 

Als bijpassende achterlamp hebben wij voor de Lil Cobber van Knog gekozen. Dit vanwege het feit dat de compacte achterlamp van vijftig lumen 330 graden zichtbaarheid geeft. De maximale stand is serieus fel en zeer duidelijk zichtbaar, maar zorgt er wel voor dat de batterij al na anderhalf uur opgeladen moet worden. Minder heftige standen gaan tot aan maximaal veertig uur licht. De ronde vorm sluit mooi aan bij ronde, maar ook bij aerodynamisch gevormde zadelpennen. Het lampje zit goed vast en wordt bediend met een simpele knop. Ook hier weer meerdere verlichtingsstanden, die je kunt instellen met de eerder genoemde Knog-app. 

Lezyne Micro Drive Pro 800XL – €59,95 

De Lezyne Micro Drive Pro is een zeer degelijke optie voor iedereen die af en toe iets meer licht nodig heeft. Waar in de normale stand 400 lumen maximaal is, daar kan je in de racestand de lamp ‘opvoeren’ tot 800 lumen, genoeg voor zelfs een bikeritje in de nacht. Bij 400 lumen gaat de accu vier uur mee, in de economy-stand zelfs negentien uur. De industrieel uitziende aluminium behuizing en grote rubberen band voelen zeer degelijk, de lamp zit zeer goed vast op het stuur. Bediening met één knop is functioneel en gemakkelijk, mocht je vaak van stand willen wisselen, dan is er optioneel een afstandsbediening beschikbaar die je ergens op je stuur kan monteren. De micro drive geeft in het donker een mooie afgetekende lichtbundel op de weg, dit zonder tegenliggers te verblinden. Een zeer goede lamp voor op de weg en zelfs in het bos. 

Lezyne Strip Alert Drive – €44,95 

De led-achterlichten van de Alert-serie bevatten een remlicht-functie: zodra je remt en de fiets vaart mindert wordt dit door de Alert Drive geregistreerd en licht de lamp feller op. Als je vervolgens tot stilstand komt knippert de lamp in een opvallend ritme. Eenmaal weer onderweg gaat de lamp terug naar de eerder gekozen stand. De lamp bevat meerdere settings, tussen de 3 en 25 lumen. De batterij gaat vervolgens tussen de 4 en 27 uur mee. Ook bevat de Strip Alert Drive een daglicht-stand, een zeer felle knipperstand die ervoor zorgt dat je ook overdag zichtbaarder zou moeten zijn. De zichtbaarheidshoek van 270 graden vergroot je veiligheid. De plastic behuizing en rubber strap zijn ook hier weer zeer degelijk uitgevoerd. Het bijgevoegde inzetstukje voor aero-zadelpennen zit los tussen het rubber geklemd, opletten dat je deze niet kwijtraakt. 

Sigma Aura 80 + Sigma Blaze – €79,95 

Sigma verkoopt koplampen en achterlichten los van elkaar, maar als set betaal je minder en ben je in een keer klaar. De Aura 80 is een usb-oplaadbare koplamp met een output van 80 lux. Lux en lumen zijn niet direct vergelijkbaar, maar onze ervaring is dat deze 80 lux niet alleen ideaal is voor stedelijke ritten, maar eveneens in de polder ruim voldoet. Ook de Aura monteer je op je stuur door middel van een solide rubber band, waarna de lamp perfect vastzit. De batterij gaat afhankelijk van de stand vier tot vijftien uur mee, de status van de batterij is direct zichtbaar via de ledjes op de bovenzijde. De led-strip aan de zijkant zorgt voor extra zichtbaarheid. De bijbehorende Blaze-achterlamp zit vol techniek, ook hier een remlichtfunctie, maar daarnaast bevat de Blaze een auto-functie die detecteert wanneer het donker is. Tijdens het rijden geeft een led voldoende licht om tot 500 meter zichtbaar te zijn, tijdens het remmen gaan alle drie de ledjes aan. De batterijduur tijdens normaal gebruik is ongeveer zeven uur. Een stevige plastic behuizing en een setje rubber straps voor alle maten zadelpennen maken de set compleet. 


Spatborden op je commuter?

Inmiddels heeft een groot deel van de Wielrenblad-lezers waarschijnlijk ook een gravelfiets in de collectie, in de meeste gevallen met een mooi setje schijfremmen en flink bredere banden. Deze gravelfiets is misschien wel het ultieme wapen om komende herfst je commute aan te vallen. Die bredere bandjes hebben dan alleen één nadeel, meer rubber zorgt op een natte weg ook voor meer opspattend water. Mocht het nou een hele natte herfst worden, of ben je gewoon klaar met een natte reet, dan zou je kunnen overwegen om een set spatborden te monteren. 

SKS Speedrocker – €49,99 

Wie denkt aan spatborden, denkt aan SKS. Deze Duitse producent, ook bekend van de klassieke Rennkompressor-pompen, maakt al sinds jaar en dag spatborden voor ieder type fiets. De Speedrocker is specifiek ontwikkeld om gemonteerd te worden op een gravelfiets, zowel in combinatie met 700c- als met 650b-banden zou de set moeten passen. Wij hebben ze geprobeerd op een fiets met 40 millimeter 700c-gravelbanden en dat paste perfect. Je fiets hoeft geen montagepunten te hebben, de spatborden worden met klemmen en rubber straps gemonteerd. Het voorspatbord bestaat uit twee losse delen, om de ruimte onder je voorvork te maximaliseren. Ook in de rest van het ontwerp is geprobeerd om ruimte tussen band en spatbord groot te houden, om modder en vuil geen kans te geven de boel te blokkeren. Eenmaal goed gemonteerd zitten de spatborden solide op de fiets en ze maken bijna geen geluid tijdens het fietsen. Ik kan niet zeggen dat ik het heel mooi vind, maar een droge kont is misschien wel meer waard dan een mooie fiets. 


Herfst-outfit

Die vroege ochtenden zijn aanmerkelijk kouder dan de rest van de dag, voeg daar wat mist of damp uit de nacht aan toe en je hebt een recept om het zelfs op een mooie herfstdag flink koud te krijgen in dat ene uurtje naar je werk toe. ‘s Middags kan het daarentegen nog best even lekker warm zijn. Hoe om te gaan met deze wisselende omstandigheden zonder een enorme stapel fietskleren mee te moeten nemen, je hebt tenslotte ook al een kloffie voor op de zaak mee? 

Endura PRO SL Primaloft II jacket – €159,95 

Het Primaloft-jack van Endura is een met zacht, synthetisch dons gevuld jasje welke ideaal is voor de Nederlandse herfst. De fit is strak en sportief zonder direct aero te worden, de mouwen zijn lang genoeg voor een uitgestrekte race-positie en het jack is aan de achterkant iets langer. De voering maakt het jasje warm en zeer goed ademend, een combinatie die ervoor zorgt dat alles comfortabel blijft voelen onder wisselende omstandigheden. De buitenzijde is winddicht, maar niet waterdicht, al kan het jasje prima een bui hebben. De voering blijft ook isoleren wanneer het vochtig is en droogt zeer snel. De drie grote achterzakken gebruik ik eigenlijk niet voor mijn commutes, het kleine zakje met rits is daarentegen erg handig voor mijn keycard en sleutels. 

Endura Toe-covers – €19,95 

Iedereen die in de winter op de fiets zit kan erover meepraten, koude voeten zijn niet prettig. Maar volledige overschoenen zijn weer een ramp om aan of uit te trekken, zeker als je dat ritueel vier keer per dag moet uitvoeren. In herfstachtige weersomstandigheden zijn deze teenwarmers, een soort minimalistische versie van een overschoen, een ideaal alternatief. Volledig winddicht, gemakkelijk over je schoen te trekken en (voor mij) voldoende bescherming tot het moment dat de temperatuur onder de nul graden duikt. Deze toe-covers helpen natuurlijk niet om je schoenen en voeten droog te houden in een echte bui, maar in alle andere omstandigheden is het een ideaal alternatief voor die lompe overschoenen.


Hoe neem je alles mee?

Inmiddels bestaan er bijna geen functies meer waarbij je geen laptop nodig hebt, dus wordt dat ding dagelijks overal mee naartoe gesleept. En naast die laptop wil je ook wat ruimte hebben voor kleding en je lunch. Commuten zonder tas is dus vaak onmogelijk. Veelal bestaat de optie om een drager of rekje met pannier op je fiets te monteren. Zelf heb ik liever geen drager op mijn fiets, vanwege de looks en de invloed op de rijeigenschappen. Gebruik van een rugtas kan natuurlijk altijd, zeker gezien de moderne comfortabele en waterdichte rugtassen. Bij het uitzoeken van een laptop-rugzak voor je commute is het wel belangrijk dat de pasvorm van de tas is uitgedacht voor fietsers. 

Brooks Dalston Tex Nylon backpack – €109,95 

Brooks maakt naast leren zadels al sinds enkele jaren diverse tassen bedoeld voor fietsers. De in Italië gemaakte tassen zijn duidelijk geïnspireerd op de klassieke en stijlvolle ontwerpen waar Brooks bekend mee is geworden. Deze Dalston Tex is specifiek bedacht om een laptop mee te kunnen nemen op je fietstocht. De tas is verkrijgbaar in twee maten, twaalf liter voor een 13” en twintig liter voor een 13” of 15” laptop. Ik koos voor de minimale twaalf-literuitvoering, dit omdat ik altijd al zo min mogelijk mee wil nemen en ervan overtuigd ben dat een compacte tas lekkerder fietst. Direct is duidelijk dat deze rugtas is gemaakt voor de sportieve fietser, het compacte formaat en de brede schouderbanden maken de tas comfortabel en stabiel op mijn rug. De inhoud van twaalf liter is maar net voldoende voor een laptop, kleding, lunch en zonnebril. Maar omdat de tas mooi vol zit is hij stabiel en merk je eigenlijk amper dat je hem op hebt. De gepolsterde achterkant past goed, is redelijk geventileerd en beschermt je laptop bovendien. Het waterdichte materiaal ziet er mooi uit en de afwerking en detaillering zijn van een hoog niveau. 


De beste fiets is vaak de fiets die je al hebt, het is niet altijd nodig om steeds weer nieuwe spullen te kopen om van je hobby te kunnen genieten. Maar een paar kleine aanvullingen op datgene wat je als wielrenner/gravelrijder al in de kast hebt liggen kan ervoor zorgen dat je makkelijker en dus vaker op de fiets stapt en meer kilometers maakt. Met een paar kleine investeringen is het mogelijk iedere dag op de fiets naar kantoor te gaan en zodoende een stuk fitter te zijn en het milieu (en vooral jezelf!) een groot plezier te doen. Reken je de bespaarde brandstof of treinkaartjes mee, dan verdien je de spullen zomaar terug. 

Tekst door Thomas Ettema
Foto’s door Gijs Ferkranus


Dit artikel komt uit de nieuwste uitgave van Wielrenblad #4 2020. kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van