Innovatie zonder einde: Eleveight-ontwerper Peter Stiewe over passie, design en toekomst
De Duitse kite- en wingontwerper Peter Stiewe (1970) richtte in 2017 Eleveight op. Inmiddels is het in Portugal gevestigde merk een naam om rekening mee te houden. Wij maakten in een interview kennis met het brein achter de mooie, degelijke designs met het infinity-logo. ‘Dat is het mooie van mijn werk: er zit geen einde aan. Er valt altijd iets te verbeteren.’
Tekst: Redactie Access
Beeld: Eleveight
Hoe ben je betrokken geraakt bij Eleveight?
Peter Stiewe – ‘Ik ben een van de oprichters van Eleveight, samen met mijn vrienden Philippe Martin en Robert Bratz. We kennen elkaar al lange tijd en hebben ook samen in de industrie gewerkt. Toen we Eleveight in 2017 oprichtten, brachten we onze passie, toewijding en ervaring samen om iets te creëren dat volledig onze overtuiging weerspiegelt van wat een goed kitesurfproduct moet zijn.’
Ben je formeel opgeleid als ontwerper of heeft het leven je deze kant op geleid?
Peter Stiewe – ‘Toen ik in 1999 begon met het ontwerpen van de eerste kites, hadden we geen echte referenties of benchmarks. Het was een proces van vallen en opstaan. In die tijd woonde ik in de Dominicaanse Republiek en mijn buren waren de broers Legaignoux. Zij en andere vrienden waren een goede bron van inspiratie, en we leerden het vak van elkaar. Ik had toen al wat ervaring uit mijn windsurfdagen, waarin we zelf boards en zeilen ontwierpen. Maar over het algemeen heb ik het vak vanaf scratch geleerd en veel tijd en energie geïnvesteerd om aerodynamica en kite-ontwerpen te begrijpen en te leren.’
Op welke producten ben je het meest trots?
Peter Stiewe – ‘Ik denk eerste Eleveight-kitelijn. Dat was de basis van waar we nu staan. Eigenlijk ben ik trots op al onze producten, anders zou ik ze echt niet op de markt brengen. Maar goed, als ik moet kiezen dan ben ik ook trots op onze nieuwe Aluula wing- en kitelijn. In het begin was ik niet 100 honderd overtuigd van het materiaal omdat ik veel problemen zag. Onze eerste prototypes in 2020 wisten me niet direct te overtuigen. Maar de leverancier heeft aanpassingen gedaan en met het bijgewerkte materiaal ben ik nu helemaal in mijn nopjes. De resultaten voor de XS Pro en de aankomende RS Pro zijn opmerkelijk, en ik ben zeer tevreden met de feedback van het team.’
Hoe goed ben je zelf op het water?
Peter Stiewe – ‘Ik ben nu iets ouder dan 50. Ik doe geen enorme double loops of handle passes, dat laat ik aan onze jonge teamrijders over. Maar ik ben bijna elke dag op het water met verschillende setjes. Of ik nu aan het testen ben of gewoon met vrienden vaar, dat blijft een belangrijk deel van mijn leven.’
‘Mijn niveau in kiten is solide, en tegenwoordig ben ik meer gefocust op golfrijden. De afgelopen 20 jaar van training hebben hun vruchten afgeworpen en ik kan vertrouwen op mijn ervaring als het gaat om het vliegen met een kite. Het voelt als een tweede natuur, zoals lopen.’
En wingen?
Peter Stiewe – ‘Ik ben inmiddels ook begonnen met wingfoilen en geniet van de snelle vooruitgang die je daarin boek. Een heerlijke sport waarvan ik veel verwacht. Ik breng veel tijd door op het water om deze nieuwe sport onder de knie te krijgen en me in alle omstandigheden zelfverzekerd te voelen. De uitdagingen die wing foilen met zich meebrengt, vind ik leuk, en het is voor mij ook essentieel om deel uit te maken van de gemeenschap zodat ik de behoeften van de riders kan begrijpen en die kan vertalen naar producten die zowel aan prestatie- als kwaliteitsnormen voldoen.’
Hoe ziet een typische dag in jouw leven eruit?
Peter Stiewe – ‘Het fijne aan mijn baan is dat ik redelijk flexibel ben. Als CEO van Eleveight vervul ik verschillende rollen en mijn dagen zijn vrij gevarieerd. Maar als iemand die watersport leeft en ademt, is het eerste wat ik elke ochtend doe, de weersomstandigheden checken! Ik moet veel uitrustingen testen en probeer dat in mijn dag in te passen – hopelijk met wat teamgenoten erbij. Veel van mijn werk speelt zich uiteraard ook achter de computer af. Ik heb veel gesprekken met onze leveranciers en partners wereldwijd, maar het vertalen van de testresultaten naar technische tekeningen kost ook de nodige tijd. Gelukkig vind ik mijn werk leuk, dus motivatie om dingen gedaan te krijgen is geen probleem.’
Wat zijn volgens jou de belangrijkste design-ontwikkelingen van de afgelopen jaren?
Peter Stiewe – ‘De afgelopen vijf jaar is onze industrie veel beter geworden in de ontwikkeling van grondstoffen. We hebben geen doorbraak gehad zoals toen de bow kite werd ontwikkeld, maar we hebben kites en bars verfijnd. Aluula was ook een grotere sprong voorwaarts, maar de echte verbetering is dat verschillende materiaalspecificaties leiden tot verschillende prestatie-uitkomsten. Tegenwoordig kan ik kites ontwikkelen en met vormen en verschillende materialen spelen om een kite te ontwerpen die perfect past bij de beoogde markt. Voor een goede freeride kite hoef ik geen high-performance materialen zoals Aluula te gebruiken. Ik heb een materiaalmix nodig die een goede balans biedt tussen prestaties en intuïtieve handling.’
Zijn er merken of ontwerpers die je inspireren, binnen of buiten onze sport?
Peter Stiewe – ‘De meeste ontwerpers ken ik door de jaren heen goed, en met sommigen heb ik regelmatig contact. Maar als het gaat om inspiratie, kijk ik vaak buiten de industrie. Ik leerde al op jonge leeftijd zeilen en deze sport heeft me mijn hele leven gefascineerd. De ontwikkelingen en prestatieverbeteringen in de zeilsport zijn echt innovatief en vormen voor mij de benchmark als het gaat om wind-aangedreven vaartuigen.’
Hoe zou je jouw relatie met concurrerende merken en ontwerpers omschrijven?
Peter Stiewe – ‘Goed. Weinig haat en nijd. We komen elkaar vaak tegen in fabrieken of op evenementen, en we delen allemaal dezelfde passie binnen onze kleine industrie, dus we hebben veel gemeen. Met andere merken is er vaak ook een gevoel van verbondenheid, en we delen onze visies over de huidige ontwikkelingen. Maar de omgeving is in de loop der jaren veel veranderd. Bij Eleveight zijn we een familiebedrijf zonder investeerders of extern kapitaal. We komen uit de community, en ons netwerk en onze relaties zijn daarop gebaseerd. In de afgelopen jaren zien we echter steeds meer investeringsmaatschappijen traditionele watersportbedrijven overnemen. Dat is op zich niet per se slecht, maar wanneer winst het enige doel is, verdwijnen sommige kernwaarden en de passie.’
Je bent al lange tijd ontwerper—wat zijn de grootste veranderingen in de manier waarop je werkt?
Peter Stiewe – ‘Net als in veel andere beroepen is de manier waarop we werken veranderd door technologie. Toen ik begon met het ontwerpen van kites gebruikten we andere programma’s en was de communicatie heel anders. Het internet stond nog in de kinderschoenen en was lang niet zo ontwikkeld als nu. Toch is er ook veel hetzelfde. In mijn vak moet ik nog steeds met mijn hoofd werken om ideeën te bedenken. De software en verschillende communicatieplatforms zijn geweldige hulpmiddelen en zijn in de loop der tijd veel beter geworden, maar het testen en implementeren blijft hetzelfde. Een goed product is nog steeds gebaseerd op goede ideeën, veel testen en een efficiënt team.’
Hoe belangrijk is het opkomende veld van kunstmatige intelligentie in jouw ontwerpproces?
Peter Stiewe – ‘Op dit moment speelt dat nog geen grote rol voor mij. Misschien ben ik nog niet 100 procent op de hoogte van alle mogelijkheden, maar als kunstmatige intelligentie kan helpen om betere kites te maken, dan zou ik graag leren hoe ik deze nieuwe technologie kan gebruiken.’
Met welke riders werk je het liefst samen, en waarom?
Peter Stiewe – ‘In het algemeen waardeer ik alle feedback, zolang die constructief en specifiek is. We hebben een klein team, en bij sommige rijders zie ik graag hoe ze met prototypes rijden. Freestyle-kiter Arthur Guillebert is een goed voorbeeld. Hij kan de Eeveight-spullen echt testen in extreme omstandigheden. Zijn feedback over kleine details helpt me enorm.’
‘In principe is alle feedback belangrijk voor het proces. Vooral ons netwerk speelt een grote rol in het geven van algemene feedback en het signaleren van de laatste trends. De rijstijl verandert door de jaren heen, en onze producten moeten deze voorkeuren weerspiegelen. We moeten hierin filteren om de essentie te vinden, maar dit is cruciaal aan het begin van het ontwikkelingsproces. Verder in het proces test ik zelf alle producten en werk ik met een geselecteerde groep rijders. Hierbij is het niveau van de rijder niet altijd het belangrijkste. Ik wil graag een freeride kite laten testen door een freerider, maar ook door een pro-rijder. Beide soorten feedback geven me een beter overzicht en helpen in het ontwerpproces.
Wat is jouw mening over producttesten in magazines? Sommige ontwerpers hebben er niet veel vertrouwen in. Hoe kijk jij ertegenaan?
Peter Stiewe – ‘Tests zijn erg belangrijk voor klanten om een goede vergelijking te kunnen maken. Het beste is natuurlijk om zelf kites te testen voordat je iets koopt, maar dat is niet altijd mogelijk voor sommige rijders. Magazines zijn dan een goed alternatief. Het probleem is dat tests soms verwarrend en misleidend kunnen zijn, en vaak gebaseerd zijn op adverteerders. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet gemakkelijk is om kites of wings te testen en ze te vergelijken. Veel factoren moeten hetzelfde zijn, zoals windkracht, omstandigheden en temperatuur. Als met deze factoren rekening wordt gehouden en het testteam duidelijke instructies krijgt en test binnen vergelijkbare productcategorieën, dan zou het resultaat redelijk objectief moeten zijn. Uiteindelijk is een test altijd subjectief, maar het kan de klant wel helpen in de goede richting te wijzen bij het maken van een aankoopbeslissing.’
Hoe zie je wings en kites zich in de nabije toekomst ontwikkelen? Verwacht je revolutionaire veranderingen?
Peter Stiewe – ‘Moeilijk te zeggen. Met nieuwe materialen hebben we al een doorbraak bereikt op het gebied van prestaties en duurzaamheid in de kite-sector. Kites zullen waarschijnlijk in de toekomst nog lichter worden. Het meeste potentieel zie ik nu in de wing-markt. Deze sport is nog erg jong en we zien veel ontwikkelingen in allerlei richtingen. Ik kan me voorstellen dat er meer revolutionaire veranderingen komen, vooral in het ontwerp van foils en boards. Dat is het mooie van mijn werk: er zit geen einde aan. Er valt altijd iets te verbeteren.’
Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook! Vergeet ook niet de nieuwste editie van Access Kiteboard Magazine 2024 te bestellen. Benieuwd naar boeiende en interessante blogberichten over kitesurfen? Klik hier! Wilt u ook graag abonnee worden van onze Access Kiteboard magazine? Klik dan hier