19-10-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Isaac Boson – Review

De oer-Hollandse Isaac Boson gaat al wat jaartjes mee en wordt regelmatig verder bijgeschaafd. Deze nieuwste versie is dan ook een goed doordachte fiets die helemaal bij de tijd is en die je op weinig foutjes kunt betrappen. Misschien wel helemaal geen foutjes? Ronald van der Boon ging ermee op pad. 

D’r op en d’r over

Het frame met voorvork laat mooie strakke lijnen zien. De voorgaande Boson was nog vrij klassiek vormgegeven, maar inmiddels vinden we de karakteristieke verlaagde achterbrug, die tegenwoordig bijna standaard is op aerodynamische frames, ook op de Boson. Prachtige aerodynamisch gevormde buizen lopen mooi in elkaar over. Het door Isaac ontwikkelde carbon Airflow-stuur, in samenwerking met het Isaac Full integrated System (IFS), geeft de voorzijde een prachtige, minimalistische look met ergonomisch verantwoorde vormen. Het Isaac Airflow carbon stuur is verkrijgbaar in stuurbreedtes van 400 en 420 millimeter en stuurpenlengtes van 90 tot 130 millimeter. De stuurpen-hoek kan alleen niet gekozen worden, deze is vast. De goed uitgedachte details en hoogwaardige afwerking maken de fiets een lust voor het oog. Het frame is gemaakt van Advanced Carbon Tech Dual 30 vezels, dit moet zorgen voor voldoende stijfheid en tegelijk ook demping op een oneffen wegdek. 

De elektrische bekabeling loopt vanuit het stuur door de onderbuis van het frame naar de voor- en achterderailleur. De junction box is weggewerkt in de rechterkant van het stuur. En de batterij voor de Di2 is keurig weggewerkt in de door Isaac ontwikkelde aerodynamische zadelpen. Zo is deze makkelijk te bereiken via de geïntegreerde zadelpenklem. De achterrem-leiding loopt eveneens via de onderbuis. De voorrem loopt tegenwoordig direct door de stuurbuis van de voorvork. Beide verlaten mooi afgewerkt het frame en de voorvork, wat resulteert in een zo aerodynamisch mogelijk uiterlijk en effect. 

Koperkleur

De kleur bevalt ons uitstekend en staat in de catalogus genoemd als Quartz Red. Wij vinden het meer weghebben van een diepe koperkleur, maar spraakmakend is het zeker. Ook de decals op het frame zijn keurig afgewerkt in de twee basiskleuren. 

Ons testmodel is uitgerust met een mooie Shimano Ultegra Di2 11 speed R8050-groepset. Schakelen verloopt vloeiend, zoals je dat van Shimano Di2 verwacht. Met een kettingbladvertanding van 50-34 en een 11-28 cassette kan je bijna alles aan. Als wielset is de Fore Four CRD TLR gemonteerd. Een moderne set wielen geschikt voor tubeless banden. Helaas mochten wij daar niet van proeven, want de testfiets is uitgevoerd met binnenbanden. De velgen zijn met twintig millimeter interne breedte en 26,5 millimeter buitenbreedte gemaakt volgens de huidige brede standaard. In combinatie met de velghoogte van 38 millimeter een prima keus voor een endurance-alleskunner. De gekozen naven zijn degelijke DT Swiss 350-exemplaren met het karakteristieke DT-geluid. Nooit te luid, maar zeker hoorbaar. Ter afwerking van de fiets is er een Isaac Sphere-zadel geplaatst op de aerodynamische zadelpen. 

Rijden

Opvallend is de relaxte zit van de Boson, daarover is niet gelogen. Met deze ergonomisch verantwoorde houding houden we het zeker langer vol. Het frame voelt stijf en gebalanceerd aan. Het stuurgedrag is direct, zonder dat het nerveus wordt. En het gewicht van de totale fiets komt op 7,49 kilogram, wat zeer netjes is. Klimmen met deze fiets is dan ook een genot. 

Om het comfort van de frameset te testen zoeken we naar elke mogelijkheid om het gladde asfalt te verlaten en wat ruigere ondergronden te vinden. En inderdaad, of we nu gravel of klinkerstraten voorgeschoteld krijgen, de balans is duidelijk aanwezig. De dempende elementen die in het carbon frame op specifieke plekken zijn aangebracht doen hun werk.

Bijkomend voordeel van de interne bekabeling, mits goed uitgevoerd en gemonteerd, is de afwezigheid van rammelende kabels. Niks is zo vervelend terwijl je over de kasseien dendert als wanneer er iets rammelt aan je fiets. Bij de Boson is dat prima in orde en keurig uitgevoerd. De Boson is uitgerust met 25 millimeter Schwalbe One-banden, maar het frame biedt voldoende ruimte voor 28 of 30 millimeter tubeless banden. Bovendien zijn de velgen daar ook voor gemaakt. Bredere (tubeless) banden zullen van de Boson absoluut een nog meer comfortabele fiets maken en perfect passen bij zijn endurance-karakter. Is dat misschien dat ene foutje dat de Boson nog maakt? 

Tekst en foto’s door Ronald van der Boon

Tech Specs
  • Frame Boson Quartz Red (maat L) 
  • Vork 1,5″-1,5″ 
  • Trapas Pressfit 86.5×41 
  • Voorvork Boson Quartz Red 
  • Shifters Shimano Ultegra Di2 R8050 
  • Remmen Shimano Ultegra Di2 R8050 
  • Stuur Isaac Airflow Carbon 440 mm 
  • Stuurpen Isaac Airflow Carbon 110 mm 
  • Zadel Isaac Sphere 
  • Zadelpen Isaac Aero 
  • Wielen Fold Four CRD TLR 38mm 
  • Banden Schwalbe one 25 mm 
  • Crankset Shimano Ultegra R8000 50-34t 172.5 mm 
  • Achterderailleur Shimano Ultegra Di2 R8050 
  • Voorderailleur Shimano Ultegra Di2 R8050 
  • Cassette Shimano Ultegra R8000 11-28t 
  • Gewicht 7.49 kg 
  • Info isaac-cycle.com 
  • Prijs € 4.899,- 

Deze review staat in het gepubliceerde magazine: Wielrenblad #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad!

 van