30-07-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

ISAAC MESON DISC

Onlangs introduceerde Isaac de vernieuwde Isaac Meson Disc, een disc-only aeroracer die in de hier getoonde configuratie op een haar na 7000 euro kost. Gemaakt om wedstrijden te winnen, maar hoe hardcore is de Meson precies? En wat krijg je voor je geld? We namen hem voor je onder de loep.

De Isaac Meson Disc is het gloednieuwe aero-paradepaard van het Nederlandse Isaac. En dat zie je eraan af: de Isaac is een verschijning die indruk maakt. Allereerst de kleur: Isaac is afgestapt van het bekende zwart-wit thema dat jarenlang hun handtekening was en dat is wat ons betreft een uitstekende keuze geweest. De Meson ziet er fantastisch uit in dit Glossy Olive Grey, zeker in combinatie met de glimmende, donkergekleurde Dura Ace-onderdelen. Ook de indrukwekkende Head Vanquish 6-wielset draagt bij aan de serieuze, high-end uitstraling van de Meson. Het enige dat licht lijkt te detoneren is de stuurpen: dit is een (door Controltech gemaakte) oplossing om de remkabels binnendoor te kunnen voeren, voor extra aerodynamica. Deze vereist echter een externe balhoofdlagerverstelling, waardoor de visuele aansluiting op het frame niet optimaal is. Daarentegen draagt de afwezigheid van zichtbare kabels veel bij aan de cleane uitstraling van de Meson. En wat bijzonder is: ook als je voor een mechanisch versnellingssysteem kiest, lopen rem- en schakelkabels onzichtbaar door de stuurpen. De aansluiting van de vork op het frame van de Isaac Meson Disc is zeer geslaagd, vooral de manier waarop de vork over lijkt te gaan in de schuine buis is knap gedaan. Die schuine buis is opvallend breed en driehoekig, met een platte achterkant. Aan de onderzijde, tussen de A en de C van het Isaac-logo, zit een uitsparing voor het voorwiel, net als in de staande buis voor het achterwiel. Aan de achterzijde is de staande achtervork laag aangezet, voor extra stijfheid in de achterste triangel van het frame. De zadelpenborging is netjes geïntegreerd aan de voorzijde en de vorken zijn voorzien van 12 millimeter steekassen.

De zadelpen is zoals gebruikelijk bij Isaac uit eigen huis, het aluminium stuur wordt weder- om geleverd door Controltech. Op dit prijsniveau zou een carbon stuur niet misstaan, maar de vorm van dit stuur is wel erg prettig. De afgeplatte bovenkanten buigen licht naar je toe en het heeft een comfortabele drop. Ook prettig: de beugels zijn lekker lang, zodat je kan variëren in je houding als je het stuur onderin vast hebt, waarvoor de Meson natuurlijk gemaakt is.

De testfiets in maat 55 heeft een effectieve bovenbuislengte van 56 centimeter, dat is perfect voor ons dus we voel ons meteen thuis op de fiets. De houding is niet opvallend diep of gestrekt, qua zitpositie kun je de Isaac Meson Disc een ‘normale’ racefiets noemen. Dat rijden met de Meson geen straf is zal niemand verbazen. De fiets rijdt en stuurt messcherp, zo scherp dat het met de 60 millimeter hoge velgen soms even goed uitkijken is. De Meson heeft een ‘ouder- wets’ steile balhoofdhoek van 73,3 graden en reageert dus snel op input, zowel van de berijder als van de wind. Van richting veranderen is dus geen enkel probleem, zoals het een echte koersfiets betaamt.

ISAAC MESON DISC review

Onze testfiets is afgemonteerd met soepele Vredestein Senso Superiore-bandjes en rolt daarmee heerlijk door. Overigens zouden wij kiezen voor bredere banden dan de gemonteerde 25 millimeter-versies. De externe breedte van de velgen is 30 millimeter, de Vredesteins zetten door de interne velgbreedte van 21 milli- meter uit tot 28 millimeter op onze schuifmaat. Daarmee is de velg dus breder dan de band, waardoor je er zomaar een lelijke kras op maakt als je langs een stoeprand rijdt. HED zelf raadt 23-28 millimeter aan voor optimale aerodynamische prestaties.

De bouw van het frame, met een enorm bottom bracket en brede liggende achtervork doet vermoeden dat het met de krachtoverdracht wel goed zit en zo voelt de fiets ook aan: elke trap is raak. Wat wel opvalt is dat de Isaac Meson Disc fietst zo- als je van een high-end racer verwacht, hij voelt niet plankhard aan en is behoorlijk lichtvoetig: als je niet naar beneden kijkt zou je niet vermoeden dat je op een aeroracer zit. Dat is een groot voordeel, want het betekent dat je voor de aero-eigenschappen van de Meson geen noemenswaardige prijs betaalt op het gebied van comfort en gewicht, zoals voorheen de afweging was bij aeroracers. De Meson is op de site van Isaac naar wens te configureren. Kortom, de nieuwe Meson is helemaal bij de tijd en valt op door zijn allround rijeigenschappen, cleane looks en mooi geproportioneerde vormen. En geen nood: als deze Dura Ace afmontage buiten je budget valt, kun je op de site van Isaac de Meson naar wens samenstellen vanaf 3.299 euro voor de complete fiets.

  • frame Advanced Carbon Tech Triad 40
  • shifters Shimano Dura Ace
  • remmen Shimano Dura Ace hydraulische schrijfremmen
  • stuur Isaac PCS Meson 42cm
  • stuurpen Isaac PCS by Controltech
  • zadel Isaac Premium
  • zadelpen Isaac Premium
  • wielen Hed Vanquish 6
  • banden Vredestein Senso Superiore 25mm
  • crankset Shimano Dura Ace R9170 52-36
  • achterderailleur Dura Ace R9170, GS medium cage
  • cassette  Dura Ace R9170, 11-28t
  • gewicht 7,4 kilo excl. pedalen
  • info isaac-cycle.com
  • prijs € 6.999,-

Dit artikel komt uit Wielrenblad #2 van 2019 .  Op de hoogte blijven van al het wielernieuws? Abonneer je dan snel op Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van