ISAAC TORUS – Expert review
Het van oorsprong Deense maar inmiddels Nederlandse Isaac is eindelijk met een gravelracer gekomen. Isaac Torus is dicht bij de oorsprong van het gravelracen gebleven en dat leverde een heerlijke gooi- en smijtfiets op, die bovendien zeer geschikt is voor Nederlandse omstandigheden.
Isaac heeft dit begin jaar zijn eerste gravelbike geïntroduceerd de Torus. Dat was hoog tijd, want je zou kunnen stellen dat de koek inmiddels verdeeld is. Er kan inmiddels gekozen worden uit een grote hoeveelheid gravelbikes, elk met hun eigen specifieke karakter. Sommige hebben extra techniek in hun frame om trillingen te dempen en zodoende het comfort te verhogen; er zijn modellen van carbon, van aluminium en ook staal heeft in dit segment een enorme comeback gemaakt. Gravel is inmiddels een verzamelnaam geworden voor alle fietsen met dropbars en ruimte voor banden groter dan 28 millimeter. Hierdoor zijn de verschillen in rijeigenschappen binnen deze categorie enorm. De oervader van de gravelbike, de cyclocrosser, is eigenlijk een racefiets met een verhoogd bottom bracket, om beter over obstakels te kunnen rijden of springen en ruimte voor (iets) dikkere banden. Veel gravelbikes, met name die uit geboorteland Amerika, zijn inmiddels ver van dat concept afgedwaald met enorme banden, lage trapassen en een ‘luie’ geometrie, om lange dagen stabiel en comfortabel te kunnen gravel grinden. Juist bij een gravelbike is het dus erg belangrijk een fiets te kiezen die past bij je wensen en behoeften.
Het is interessant om te zien op welke manier Isaac het concept gravelbike is aangevlogen. Als de fiets uit de doos komt zijn we meteen onder de indruk. Isaac heeft hun bekende zwart-wit thema losgelaten, de Torus heeft een ingetogen grijs-metallic kleur die hem prachtig staat. We zien een full-carbon frame met een tamelijk unieke buisvorm: de buizen zijn erg breed en horizontaal afgeplat. Hierdoor ziet de fiets er van de zijkant bezien uiterst slank en elegant uit, met klassiek ogende hoeken, zonder duidelijk zichtbare belettering. Van bovenaf is het frame juist stoer en robuust, met op de brede buizen in grote letters de merk- en typenaam. Voor de rest heeft het frame geen scharnieren, trillingsdempers of andere poespas. Inderdaad: net als een crossfiets. Ook de geometrie doet daaraan denken: een relatief hoog bottom bracket en een korte balhoofdbuis geven een sportieve zithouding. De liggende achtervork is juist weer wat langer, om de fiets stabiel rijgedrag te geven. De vormen maken dat het frame er racy uitziet, wat zeker bijdraagt aan de visuele aantrekkingskracht. De DT Swiss C1800 wielen zijn een degelijke optie zonder al te zwaar te zijn en de 23mm interne velgbreedte past goed bij de clearance voor 42 millimeter banden, want brede banden komen extra goed tot hun recht op brede velgen. De verdere afmontage is geheel uit eigen huis; niets op aan te merken. De fiets gaat mee tijdens een reportage over gravellen in Oostenrijk en tijdens die trip raken we dan ook niet uitgepraat over de looks van de Isaac Torus.
Dat geldt overigens niet alleen voor zijn looks, want er wordt gevochten om wie hem mag berijden. De Torus blijkt een pretnummer bij uitstek. Het blijkt een echte gooi- en smijtfiets te zijn en je zou er prima een crosswedstrijd mee kunnen starten. Het frame weegt een nette 1160 gram en de SRAM Force 1X-groep past perfect bij de Isaac Torus. De gemonteerde 10-42 cassette zorgt in combinatie met het 42t-kettingblad en het lage gewicht dat de fiets klimt als een berggeit. De Isaac Torus Comfort is nergens overduidelijk ingebouwd, maar de voor-en achtervork zijn mooi slank gebouwd, dus enige trillingsabsorptie zal zeker plaatsvinden. Uiteindelijk zijn het de banden die het meeste comfort geven; in dit geval 42 millimeter Challenge Gravel Grinders. Die vormen eigenlijk het enige punt waar we niet enthousiast over zijn, want hoewel ze prettig soepel rollen, schieten ze in Oostenrijk tekort. De noppen zijn fors, maar zitten ver aan de buitenkant, en op het cruciale moment van insturen rij je nog praktisch rechtop en is het glibberen geblazen. In Nederland zal de band vooral lekker snel zijn op (ver)harde stukken en toch wat grip bieden als je wegzakt in de blubber, dus voor een Nederlandse fiets is de band een minder gekke keuze. Het forse luchtvolume in combinatie met tubeless montage is wel een schot in de roos in de Oostenrijkse bergen.
Isaac debuteert zodoende met een gravelracer die dicht bij de crossroots van de sport is gebleven. Dat blijkt ook uit de afwezigheid van nokjes en schroefogen voor rekjes en sparborden. In de praktijk zul je met een gravelracer ook eerder voor frametassen dan bagagerekjes kiezen, dus een gemis is dat niet. Het zou eerlijk gezegd ook misstaan op het prachtig afgewerkte frame. Tot slot: de Isaac Torus is ook leverbaar met 650B-wielen en kan dan 2,1 inch banden kwijt. Als je gravelbike vooral een gravelracer moet zijn, zit je met de Torus gebakken. Trouwens: Isaac levert sinds kort ook de aluminium Hadron met een meer ontspannen inborst, als dat je stijl is.
Specificaties Isaac Torus
- Frame: Advanced Carbon Tech Triad 40
- Groepset: SRAM Force 1 x 11 DB
- Trapas: Press Fit BB86,5
- Stuur/stuurpen: Isaac Pro
- Zadel: Isaac Premium
- Zadelpen: Isaac Carbon 30,9 mm wielen DT Swiss C1800 Spline 23 DB
- Banden: Challenge Gravel Grinder 700x42C
- Crankset: 42t
- Cassette: 10t-42t
- Gewicht: 8,5 kilo (maat 57, exclusief pedalen)
- Info: isaac-cycle.com
- Prijs: € 3.299,-
Meer informatie? Klik dan hier.
Meer lezen? De volledige review van de Isaac Torus lees je ook in Wielrenblad #4 2019. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen.