Jamie Overbeek: Op Weg naar de Top van Big Air
Jamie Overbeek (18) staat momenteel tweede op wereldranglijst van de Big Air discipline. Indrukwekkend voor een jongen uit het Gelderse Ulft dat niet bepaald bekend staat om water en wind. Na een tijdje sponsorloos te zijn geweest, maakte Jamie afgelopen september een statement door met kersverse F-One-spulletjes het podium van de Cold Hawaii Games in Denemarken te beklimmen. F-one mag trots zijn op hun nieuwste aanwinst.
Hoe gaat het met je?
Jamie Overbeek – ‘Het gaat uitstekend. Na een tijdje zonder materiaalsponsor door het leven te zijn gegaan en verschillende spullen te hebben geprobeerd heb, ben ik nu weer deel van een team. Ik kreeg de kans om me aan te sluiten bij een team dat op dezelfde golflengte zit als ik en doelen nastreeft die aansluiten bij de mijne.’
Je hebt het nu over F-One. Hoe bewust is die keuze geweest? Want als het gaat om big air is F-One niet het eerste merk waar je aan zou denken.
Jamie Overbeek – ‘De keuze was heel bewust en dat had juist maken met de nieuwe ambities van F-One om terug te komen in de big air discipline. Maar wat mij echt overhaalde is de samenwerking tussen F-One en Ralf Grösel van Brainchild. Ik vind het heel interessant wat Ralf doet, en bij F-One hadden ze duidelijk hetzelfde idee, dus alleen dat al matchte perfect. Voor mij was dat doorslaggevend om met F-One te gaan praten.’
‘Ik werk inmiddels al vanaf juni met Ralf samen aan een nieuwe big air kite. Ralf is uiteraard verantwoordelijk voor het design; mijn aandeel is het testen en tunen van de kite en Ralf de juiste feedback geven voor optimalisatie. Het is inderdaad de bedoeling dat de kite specifiek aan mijn behoefte voldoet maar tegelijkertijd ook een commercieel product wordt waarbij de rider de kite kan tunen naar zijn eigen wensen.’
Blijf je ook nog met matraskites varen?
Jamie Overbeek – ‘Haha, zeker. Zweven is ongeëvenaard met een matraskite. Ik ben ook bezig met de nieuwe F-one ram air foils op dit moment. Ook op dat gebied word ik betrokken bij de nieuwe ontwikkelingen. Voor mij blijft de combinatie van lei’s en ram air foils essentieel voor mijn training. Er zal dus nog regelmatig content van mij voorbij komen van big air sessies met ram air foils.’
En hoe zit het met je board: maak je die ook samen met iemand? Krijg je je eigen pro model?
Jamie Overbeek – ‘Ik heb contact met het hele design team van F-One en die hebben nu ook een eerste serie van vijf sample-boards gemaakt. Allemaal op basis van mijn feedback en wensen. Met een van deze samples heb ik de afgelopen Cold Hawaii-competitie gevaren. Daar miste ik op een haar na de eerste plek. Die nieuwe spullen werken dus prima.’
Ja je hebt die overwinning net gemist. Frusterend?
Jamie Overbeek – ‘Ja, het was zeker close. Verliezen hoort erbij. Ik stond voor op trickscores maar in de ‘overall impressie’ scoorde Lorenzo iets beter. Ik verwacht dat de top riders elkaar telkens weer zullen tegenkomen. De ene keer pakt die rider de winst, de volgende keer een ander. Het blijft een jurysport en met een algemene impressiescore die 25 procent van je totaalscore bepaalt weet je het nooit. Toch was ik blij dat ik al de eerste keer met mijn nieuwe gear het podium op kon stappen. Dat was voor mij het bewijs dat ik een goede keus heb gemaakt.’
Waarin onderscheidt jouw huidige materiaal zich?
Jamie Overbeek – De Brainchild pro welding techniek geeft het lichtste en stijfste canopy-materiaal op de markt. Dat voel je direct. En ook de ontwerpkennis en benadering van Ralf maakt het verschil. Ralf begrijpt de feedback van een rider en kan dit vertalen naar een goed product. Ook denk ik dat de werkwijze die F-One nu hanteert door een samenwerking aan te gaan met een topdesigner en een toprider een nieuwe benadering van productontwikkeling is die bepalend wordt voor het succes van een merk.’
Hoe gaan de deelnemers om met elkaar? Is het een vriendenclub of is er veel haat en nijd?
Jamie Overbeek – ‘Het is topsport, maar iedereen respecteert elkaar en de sfeer onderling is lekker losjes. De meeste riders zijn ook gewoon bevriend met elkaar. We komen elkaar tenslotte al jaren telkens tegen op de grote events en we zien elkaar ook nog eens op trainingsmissies. Maar tijdens je heat is de ander gewoon je concurrent en dan moet je 100 procent voor de win gaan.’
Iets wat veel lezers zich afvragen: hoe kom je zo hoog? Wat is je geheim? Je kite lager houden en langzaam terugsturen? Je board lang edgen?
Jamie Overbeek – ‘Bij mij heeft het vooral te maken met de edging techniek die ik heb ontwikkeld door jarenlang met ram air foilkites te varen. Het verschil met een lei-kite is dat een ram air veel meer pull ontwikkeld en lang in de lucht blijft gaan: die kracht moet je kunnen wegdrukken met je board. Ik vaar inderdaad met mijn kite lager in het windvenster dan andere riders. Op die manier kan ik maximale snelheid opbouwen terwijl ik mijn edge niet verlies. Pas tijdens mijn preload en pop, waarbij ik mijn board iets meer upwind zet, stuur ik mijn kite omhoog en sheet ik in. Als de timing perfect is klopt alles en wordt je gelanceerd tot grote hoogte.’
Weet je van te voren welke spong je gaat doen of maak je die beslissing ad hoc in de lucht?
Jamie Overbeek – ‘In een competitie-setting werk je meestal een schema af van tricks die je vooraf gepland hebt. Het belangrijkste is om eerst drie solide scores op het scorebord te hebben, daarna check je met je team hoe je er op dat moment voor staat en wat je moet doen om je positie te versterken. Soms pak je een extra windvlaag en kun je van je gameplan afwijken en een trick doen die nog beter is of extra rotaties en distance toevoegen aan een trick-combinatie. Het ligt er ook aan op welke wijze er scores worden gegeven. Als er een algemene impressie- of variatiescore wordt gegeven moet je daar wel rekening mee houden. Dat is met name bij een aantal Red Bull events het geval. In een training-setting kun je veel vrijer varen en ook normaal gesproken meer risico nemen met bijvoorbeeld tricks of combinaties die je nog niet consistent landt. Daar vaar ik dus wat intuïtiever en spontaner.’
Hoe bang ben je om hard te vallen?
Jamie Overbeek – ‘Daar denk ik eigenlijk nauwelijks aan. Angst is een slechte raadgever. Ik heb een paar heftige crashes gehad, gelukkig zonder ernstig of blijvend letsel. Daar moet je je wel overheen kunnen zetten, anders remt die angst je performance en ontwikkeling. Waar ik vooral mee bezig ben is het voorkomen van crashes. Aan de ene kant door veel te trainen en te zorgen dat tricks in mijn systeem zitten en ik daardoor geen fouten maak. Aan de andere kant door te zorgen dat mijn gear in topshape is en dat materiaal-falen niet de oorzaak kan zijn van een crash.’
Hoe zie je de toekomst van big air?
Jamie Overbeek – ‘Ik denk dat er genoeg ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen. Twee factoren zijn hierbij bepalend: de skill level en de drive van de rider. De andere factor is de gear waarmee we varen. Met nieuwe materialen en nieuwe constructiemethoden kunnen de grenzen van de performance opnieuw worden verlegd. Hoogte en airtime zullen bepalend zijn voor nog meer variatie in trick-combinaties. Verder denk ik dat er telkens trends zullen zijn. Dubbele loops werden een tijdje heel hoog gewaardeerd omdat ze nieuw waren, nu zien we ook dat de single loop-combinaties weer gewaardeerd worden. Zelf denk ik dat er een goede balans moet zijn tussen dubbel en single loops zodat de meest complete rider kan winnen. Topriders voeren vooral uit wat de juryleden graag willen zien. Die bepalen dus hoe het verloop van wedstrijden zal gaan. Ik vind dat er wel meer mag worden nagedacht over alternatieve wedstrijd-formats die zowel voor de riders als voor het publiek aantrekkelijker zijn. Ik persoonlijk zou het gaaf vinden om ook airstyle weer in een competitie-format aan het publiek te tonen. Dit is makkelijker te organiseren, en vaker, omdat er gewoonweg minder wind voor nodig is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de hydrofoil big air discipline. Daar kunnen inmiddels de meeste tricks ook worden uitgevoerd die de twintip riders laten zien. Daar zit veel potentie die nu te weinig wordt benut door wedstrijdorganisaties.’
Doe je ook aan golfrijden eigenlijk?
Jamie Overbeek – ‘Nee, niet echt. Als je ergens de beste in wilt zijn, moet je keuzes maken. Je kunt niet alles tegelijk doen want dan word je een middenmoter die nergens echt goed in is. Voor mij ligt de focus op twintip big air met t als nevenactiviteit hydrofoil big air. Om goed te kunnen golfrijden moet je bovendien de gelegenheid hebben om regelmatig in goede condities te kunnen trainen. Die geschikte condities hebben we in Nederland niet of nauwelijks. En als ik in het buitenland ben focus ik me op mijn hoofddiscipline: twintip. Daar focus ik me dus volledig op want als het aan mij draai ik nog heel wat jaartjes mee in de top. ik heb zo’n beetje het mooiste leven dat ik me kan voorstellen.’
Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook! Vergeet ook niet de nieuwste editie van Access Kiteboard Magazine 2024 te bestellen. Benieuwd naar boeiende en interessante blogberichten over kitesurfen? Klik hier! Wilt u ook graag abonnee worden van onze Access Kiteboard magazine? Klik dan hier