Interview met Jinne Boer
‘Mijn grootste droom is meedoen aan King of the Air.’
Ozone-piloot Jinne Boer (22) behoort tot de nieuwe generatie big air-talenten die naam maken op het internationale toneel. Hij brak door met een sterke vijfde plaats bij zijn eerste GKA Big Air World Cup in Brazilië en staat bekend om zijn explosieve stijl en technische board-offs. Met de brandende ambitie om mee te doen aan King of the Air, geldt hij als een van de meest veelbelovende Nederlandse riders van dit moment.
Tekst Marcelino Lopez Beeld Kyle Cabano
Kun je ons meenemen naar je eerste kennismaking met kitesurfen?
‘Wat mij aantrok in de sport was het vliegen over het water en de oneindige hoeveelheid tricks die je kunt leren. Mijn ouders hebben mij hier op jonge leeftijd in meegenomen. Ik was daarvoor al fan van watersport. Eerst windsurfen, rond mijn zesde. Toen ik elf jaar oud was, was ik zwaar en sterk genoeg voor een kitesurflesje van mijn vader. In de tijd dat ik begon was freestyle nog de belangrijkste discipline, dus daar ben ik ook mee gestart. Na ontelbare handle passes merkte ik dat mijn interesse steeds meer richting big air ging.’

Was er een specifiek moment waarop je dacht: dit wil ik professioneel gaan doen?
‘Dat moment kwam eigenlijk al vrij snel. Ik deed vroeger ook aan ski-racen, dus die sportmentaliteit zat er al jong in. Toen ik stopte met skiën en me op kitesurfen ging richten, werd ik enorm gemotiveerd door de Red Bull King of the Air. Dat wilde ik ook. Dat vuurtje is nooit opgebrand en drijft me nog steeds.’
Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
‘Vrij smooth en gecontroleerd, of in ieder geval: dat is waar ik naar probeer te streven. Ik probeer zo min mogelijk te trappelen of uit controle te lijken. Alles moet er vloeiend uitzien. Daarnaast merk ik dat flow voor mij heel belangrijk is. Als één trick lekker gaat, dan volgen de tricks daarna vaak vanzelf. Maar als het begin van een sessie niet goed voelt, dan kan dat de rest van mijn sessie beïnvloeden en zit ik er minder lekker in. Voor mij is die flow dus echt bepalend om mijn stijl goed tot zijn recht te laten komen.’
In welke discipline binnen het kitesurfen voel jij je het meest thuis, en waarom?
‘Dat is big air, honderd procent. Ik denk dat er geen andere sport of discipline is die dezelfde kick geeft. Wat ik er zo vet aan vind, is dat de progressie eigenlijk oneindig is. Er is altijd wel een nieuwe trick of een extra toevoeging die je kunt doen. Daarnaast train ik veel met foil kites in lichtere wind om rotaties en board-offs te oefenen, en kan ik dat in harde wind volledig tot uiting brengen.’
Kun je iets vertellen over je huidige set-up en waarom die goed bij jouw manier van varen past?
‘Mijn hele set-up bestaat uit Ozone gear. Voor harde wind en kiteloops gebruik ik de Vortex. Dit is voor mij de ultieme big air kite vanwege de combinatie van snelheid, hangtime en hoogte. Die combinatie heb ik in geen enkele andere kite zo gevoeld. Deze kite presteert heel consistent, waardoor ik goed in mijn flow kan komen.
Voor lichtere wind vaar ik de Ozone Mach 1, een foilkite waarmee ik veel hangtime kan genereren in minder wind. Tussen ongeveer 10 en 25 knopen gebruik ik de Mach 1 en vanaf 25 knopen stap ik over op de Vortex. Qua board vaar ik de Code V5 en voor wetsuits en harnas gebruik ik Manera-spul.’
Hoe belangrijk is materiaalkeuze voor jouw prestaties?
‘Superbelangrijk. De afgelopen jaren is het niveau in big air enorm gestegen en zonder topmateriaal red je het simpelweg niet meer. Daarnaast speelt veiligheid een grote rol. Ik hang vaak op 20 meter hoogte of hoger, dus ik moet volledig kunnen vertrouwen op mijn gear. Goed materiaal helpt niet alleen bij prestaties, maar ook bij veiligheid. Ik vind het belangrijk dat gear altijd goed presteert.’

Werk je veel aan techniek op het water, of zit progressie voor jou meer in gevoel en ervaring?
‘Progressie wordt moeilijker naarmate je verder komt, omdat tricks steeds complexer worden. Voor mij zit de vooruitgang vooral in uren maken op het water en echt gericht aan techniek werken. Vooral met foil kites kan ik veel trainen in lichtere wind. Gevoel en ervaring komen daar vanzelf bij, maar de basis is echt techniek en herhaling.’
In welke omstandigheden kom jij het beste tot je recht?
‘Voor big air en kiteloops zijn voor mij de beste omstandigheden tussen de 35 en 40 knopen. Als het harder waait, merk ik dat ik door mijn gewicht sneller lijnspanning verlies en minder controle heb. Daarom ben ik ook actief bezig om wat zwaarder en sterker te worden door veel bezig te zijn in de sportschool en meer te eten, zodat ik ook in hardere wind beter kan presteren.’

Heb je favoriete spots waar je steeds naar terugkeert?
‘Mijn favoriete spots zijn Tarifa en Kaapstad. In Tarifa heb je vaak aflandige wind met golven die zorgen voor veel lijnspanning en verticale hoogte, ideaal om tricks te trainen. In Kaapstad zijn de golven groter en kun je echt ultieme sessies hebben. Als alles perfect is, kies ik voor Kaapstad, maar beide spots blijven favoriet.’
Wat maakt volgens jou het verschil tussen een ‘goede’ en een ‘perfecte’ sessie?
‘Een goede sessie is wanneer ik lekker in mijn flow zit en de omstandigheden goed zijn. Een perfecte sessie heb je maar een paar keer per jaar. Dan komen alle factoren samen: harde wind én hoge golven. Als ik dan ook nog een nieuwe trick land, is het gevoel echt onverslaanbaar.’
Waar heb je de afgelopen jaren de meeste progressie geboekt?
‘In Tarifa heb ik de meeste progressie gemaakt. Tijdens een trip afgelopen jaar van drie weken met dagelijkse levante wind heb ik echt veel kunnen trainen. In die periode heb ik ongeveer vijf nieuwe tricks geland. Helaas eindigde die trip met een zware crash waarbij ik mijn ribben brak en toen 3 maanden niet het water op kon, maar het blijft de periode waarin ik het meest gegroeid ben.

Hoe ga je om met momenten waarop progressie uitblijft?
‘Dat vind ik lastig. Ik ben altijd bezig met vooruitgang en ik vind het frustrerend als dat niet lukt of als ik zelfs een stapje achteruit ga. Je moet nou eenmaal aan je skills blijven werken om op niveau te blijven. Wat me helpt is dat ik weet dat dit fases zijn. Er komen altijd weer momenten waarin je groeit en je niveau terugpakt of zelfs verbetert.’
Speelt mentale voorbereiding een rol in jouw sessies of wedstrijden?
‘Zeker. Voor elke wedstrijd ben ik extreem gefocust. Ik ben vaak zenuwachtig, maar ik heb geleerd dat die spanning mij juist helpt om beter te presteren. In plaats van ertegen te vechten, gebruik ik het als een soort energie.’
Heb je wel eens te maken gehad met blessures?
‘Ja, ik weet niet of je daaraan kunt ontkomen. Op dit niveau moet je ook af en toe risico nemen. Recent heb ik mijn rib gebroken na een harde crash in Tarifa. Het was de laatste dag van mijn trip en ik had nog één dubbele loop nodig voor mijn entry-video voor King of the Air. Ik had al lang geen dubbele loops meer gedaan, maar ik was extreem gedreven om mee te kunnen doen. Doubles zijn sowieso niet écht mijn ding, dus ik had dit nog weinig gedaan. Toen ging ik zonder al te veel na te denken voor een double loop late backroll. Omdat ik zo gewend ben om deze trick met een enkele loop te doen, stopte ik te vroeg met trekken aan mijn bar, waardoor ik de kite flink onderstuurde. Ik ben toen van 15 meter hoogte op mijn rib geklapt. Wat ik geleerd heb is om altijd mijn koppie erbij te houden, zelfs op dit soort momenten. Ik ga nog zeker risicovolle tricks inzetten, maar zal vanaf nu wel altijd mijn stappenplan blijven gebruiken.’
Hoe pak je herstel en training aan buiten het water?
‘Als ik niet op het water sta, probeer ik veel in de sportschool te trainen. Maar tijdens intensieve periodes, zoals in Tarifa, heeft mijn lichaam vooral rust nodig. Dan focus ik op herstel, stretchen en foamrollen. Ik moet zeggen dat ik dit af en toe vergeet en dan merk ik dat de volgende dag ook zeker. Als mijn lichaam te vermoeid is, merk ik dat ik dan ook geen progressie meer maak. Goed luisteren naar mijn lichaam is daarin essentieel.’

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit wanneer je thuis bent en niet op het water staat?
‘Als ik thuis ben, ga ik vaak naar de sportschool en probeer ik daarnaast ook gewoon leuke dingen te doen. Ik heb een vriendin en een vriendengroep waarmee ik graag tijd doorbreng. Die balans vind ik belangrijk.’
Wat drijft jou om steeds weer te blijven pushen binnen het kitesurfen?
‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een lastige vind. In het begin waren het vooral de wedstrijden die me pushten, maar er zijn er nu minder en de kans om geselecteerd te worden is daardoor kleiner. Ik zit er vaak net tegenaan, met meerdere keren eerste reserve. Soms frustrerend, omdat ik weet dat mijn niveau en mijn entry video goed genoeg zijn. Toch blijft King of the Air mijn grootste motivatie en blijf ik geloven dat het gaat lukken. Daarnaast motiveert content maken me steeds meer. Niet alleen de beste tricks laten zien, maar ook persoonlijkere dingen delen. De weg naar deze wedstrijden brengt veel voorbereiding en avonturen met vrienden met zich mee. Superleuk om daar meer van te laten zien via kleine vlogs op mijn Instagram.’
Hoe combineer je je sport met werk, studie of andere verplichtingen?
‘Een studie of vaste baan combineren met topsport binnen het kitesurfen op dit niveau is in de praktijk niet echt haalbaar. Nadat ik mijn MBO 4 Sport en Bewegen heb afgerond, heb ik ervoor gekozen om me volledig op kitesurfen te richten. Ik werk daarnaast wel online op mijn laptop en als ik thuis ben werk ik met mijn vader op evenementen. Op die manier kan ik flexibel werken en mijn sport blijven combineren met alles wat deze levensstijl van me vraagt, zoals reizen.’
Heb je een moment of trip die je bij zal blijven?
‘Te veel om op te noemen. Ik heb in de afgelopen jaren zoveel mooie dingen meegemaakt. Eén moment dat me echt bijblijft is mijn eerste wereldkampioenschap in Brazilië, waar ik vijfde werd. Dat was mijn eerste keer op dat niveau en ik had totaal niet verwacht dat ik zo ver zou komen. Daarnaast zijn er ook minder goede momenten geweest. In de beginjaren waren we nog jong en maakten we soms onvolwassen keuzes. Zo hebben we een keer in Brazilië een pick-up vast laten zitten in een riviertje, waardoor hij onder water liep en we de rest van de trip alles met taxi’s moesten doen. Op dat moment was dat natuurlijk echt een ramp, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. Ik kan nog wel meer van dat soort momenten opnoemen, maar laten we het daar maar niet meer over hebben, haha. Ik heb er in ieder geval van geleerd, zullen we maar zeggen.

Zie je jezelf meer richting competitie, media/content of juist freeriden bewegen?
‘Ik denk dat competitie en zelf content maken sterk met elkaar verbonden zijn. Als ik me focus op competitie, komt daar automatisch goede content uit voort. Dat is ook echt de richting waar ik me op wil focussen. Daarnaast wil ik een goede balans vinden tussen content voor de echte kite-liefhebbers en content die ook aanspreekt voor een breder publiek, zodat ik mijn bereik verder kan vergroten.’
Hoe kijk je naar de toekomst van het kitesurfen in het algemeen?
‘Positief. Ik heb nog nooit iemand gezien die met kiten begint en het uiteindelijk niet leuk meer vindt. Daardoor heb ik het gevoel dat er alleen maar meer mensen de sport in komen en dat ze het ook blijven doen. Dat zorgt er naar mijn idee voor dat de sport alleen maar verder zal groeien. Daarnaast heb ik soms wel mijn twijfels over de toekomst van competities. Dit jaar zie ik bijvoorbeeld dat er minder big air-wedstrijden zijn dan vorig jaar. Daardoor is het lastig om te zeggen welke kant dat op gaat. Ik hoop natuurlijk dat dit alleen maar vol gas gaat groeien.’
Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook! Benieuwd naar boeiende en interessante blogberichten over kitesurfen? Klik hier! Wilt u ook graag abonnee worden van onze Access Kiteboard magazine? Klik dan hier.