Kiran Badloe over de Olympische Spelen 2020
In Tokio deed Kiran Badloe een jaartje later dan gepland precies wat iedereen van hem verwachtte: hij pakte de allerlaatste olympische gouden plak op de RS:X, en deed dat in stijl. Olympische observaties van The Last Airbender.
The Last Airbender
‘Voor vertrek naar Japan had ik een kleine Q&A op mijn Instagram gezet om te vragen of mensen nog goede ideeën hadden voor een olympische haircut. Ik zag de Avatar met blauwe pijl voorbijkomen en vond het wel kicken. Ik heb nog snel even blauwe en blonde haarverf gekocht om tijdens de voorbereiding al een laagje blond te maken, de dag voor de wedstrijd hebben we de pijl erin gezet. ‘Daarna is het bizar viral gegaan. De beste marketingstunt die ik ooit heb gehad. De media-aandacht was niet normaal. Grote sportpagina’s op Instagram als The Olympics en ESPN Global deelden het, er kwamen allerlei memes, en ook de creator van de cartoon ‘repostte’ het naar zijn fan community. In een dag had ik er vijfduizend volgers bij. Het was niet bedoeld als marketingstunt, maar het pakte wel zo uit.’
Lichtweer
‘Na de eerste dag stond ik derde. Echt zorgen heb ik me niet gemaakt. Dat komt misschien ook omdat ik de laatste race die dag wist te winnen, dan sluit je af met een goed gevoel. Maar ik moet ook heel eerlijk zijn: als we de hele week die lichte wind hadden gehad dan was het lastiger geworden. Dan heb je ineens wat specialisten die daar heel goed mee uit de voeten kunnen en makkelijker varen dan ik doe. Tegelijk wist ik dat als we een beetje een mix zouden krijgen met verschillende omstandigheden – nog minder, of juist wat meer wind – ik in de top 5 zou blijven varen, en zij snel naar achteren zouden zakken. Daar hield ik me aan vast.’
‘The Camboni Incident’
‘In race 5 kreeg ik een diskwalificatie aan mijn broek van de Italiaan Mattia Camboni. Ik had mijn overstag net afgerond, hij was aan het pompen en accelereren om dichterbij te komen. Hij schreeuwde wat, maar naar mijn idee was ik al klaar met overstag gaan toen hij aankwam en moest uitwijken, dan zit ik in mijn recht.
‘Het was een situatie die alle kanten op kon, maar achteraf gezien heb ik daar een risico genomen dat helemaal niet nodig was. We lagen op dat moment 2 en 3, en daarachter zat verder niemand. Ik had heel makkelijk even kunnen wachten en achter hem overstag kunnen gaan; ik nam een risico en dat pakte verkeerd uit.’
Death stare
‘De dag na die DSQ was een rustdag, en toen we daarna weer gingen varen begon het net een beetje te waaien. Ik heb het de Italiaan vanaf dat moment bewust lastig gemaakt. Ik wist: nu kan ik hem hebben, dit zijn mijn omstandigheden, hier ga ik gewoon harder dan iedereen. Voor de start voer ik naar hem toe en heb ik heel cynisch ‘good luck mate’ tegen hem gezegd, met zo’n boze death stare naar hem toe. Volgens mij werd hij daar wel ongemakkelijk van. ‘Ik heb hem daarna telkens opgezocht bij de start. Niet dat ik echt een ander plan maakte om hem in de weg te zitten, maar ik dacht wel: als hij op de goede plek gaat starten wil ik naast hem liggen, en niet drie boards ertussen hebben. Dan weet hij dat ik hem kan pakken, en stuur ik hem vervolgens de verkeerde kant op.
‘Ik heb nog even getwijfeld of ik dat wel moest doen, maar aan de andere kant: als je gaat protesteren om iemand punten te geven om zo het gat groter te maken, kan ik het voor mezelf wel verantwoorden om dit soort spelletjes te
spelen. Dat hoort ook gewoon bij zo’n groot evenement. Hard tegen hard, op elke manier.’
Marginal planing
‘De races daarna begon het lekker te waaien. Het was van die hele draaierige wind, vlagerig, heel erg up en down. Best wel wat lichte wind ook, echt marginal planing. Dat zijn omstandigheden die mij heel goed liggen, dat pielen gaat bij mij heel goed. Ik ging echt als een speer.’
Doriannetje
‘We hadden voor de laatste race door dat we de winst al konden pakken, maar dan moesten er bij de concurrenten nog wel veel punten vallen. Ik moest hem winnen, de Fransman Thomas Goyard moest derde worden en Camboni moest nog een groter gat laten vallen. Toen heb ik ook weer heel bewust bij de start naast hem gelegen, hem er gelijk uitegpikt; hij ging een kant op waar helemaal geen wind meer stond, dus hij werd goed naar achter gezet. Ik wist dat ik nu maximaal moest profiteren. Dat ging heel goed, ik voer mijn eigen race en won. Thomas werd derde, waardoor het verschil voor de medal race 19 punten was. Theoretisch gezien had hij nog kans om te winnen, maar dan moest er wel iets geks gebeuren.’
Medal race
‘Om het goud echt veilig te stellen moest ik de medal race goed starten, goed finishen, niet gediskwalificeerd worden én mocht ik geen officials beledigen. Als ik dit nog uit handen zou geven was ik gewoon echt stom. Ik had eerst nog het idee om het in stijl af te sluiten, alles op alles te zetten om die race te winnen. Maar al heel snel kwam ik met Aaron tot de conclusie: waarom zouden we dat doen? Je gaat onnodig risico nemen om iets uit handen te geven wat je al bijna hebt. De conclusie was: rustig starten – desnoods tien of twintig seconden later – achter de groep aan dobberen en de finish over met goud.’
Karma
‘Ik hoorde de jury aftellen, en hoorde dus ook dat de Italiaan en de Pool vals waren gestart. Ik heb bij veel mensen het woord ‘karma’ voorbij horen komen. Ik vind het karma dat de Italiaan niet heeft gewonnen, en dat ik het goud heb gepakt. Maar dat hij het podium niet haalde was wel extreem. Hij is iemand die gaat voor de winst, hij is heel dit jaar tweede geworden. Dit was wel een hele erge berg karma die zijn kant op kwam.’
Planerend naar de finish
‘Ik had besloten me niet te veel in de strijd te mengen in de medal race, de rest van het veld mocht het onderling uitvechten. De laatste downwind dacht ik: dit is mijn laatste downwind op de RS:X, ik ga niet naar beneden pompen en dobberen. Al moet ik er hard voor werken, ik ga planerend naar de finish. Zo ben ik dat hele clubje nog voorbij gevaren en van de zevende naar de tweede plaats gegaan.’
Rockstar
‘Ik had me een voorstelling gemaakt van hoe het zou zijn als ik goud zou winnen, maar zoveel gekte als dit had ik niet verwacht. Terug in Nederland voelde ik me twee weken lang echt een soort rockstar. Overal moest ik komen opdraven, er waren rijen kinderen die met me op de foto wilden en handtekeningen wilden. Echt chaos, maar wel leuk. Het is goed geweest voor het windsurfen, en voor mij dat ik bekend aan het worden ben.’
Lekker varen
‘Inmiddels is alle hype weer wat afgenomen. Ik word hier en daar herkend, maar ik sta thuis nog gewoon de afwas te doen. Het gaat gewoon weer zoals het altijd al ging, maar het hele leuke is dat we die RS:X niet meer hoeven aan te raken. Waar ik voorheen na zo’n groot event echt een break nodig had en even niks wilde doen, heb ik dat nu niet, omdat ik iets ga doen wat ik normaal voor de lol doe. Ik ga de eerste periode op de iQFoil ook niet trainen – dan klinkt het meteen weer heel officieel – maar gewoon lekker varen.’
Lilian de Geus eindigde in Tokio op een voor haar teleurstellende vijfde plaats. Een bittere pil, al kan ze met trots terugkijken op de afgelopen jaren.
‘Ik ging naar Tokio voor een medaille en dat is niet gelukt. Helaas. Zelf zie ik het niet als ‘weer niet’. Rio, waar ik als vierde eindigde, was gewoon heel anders. Toen was ik niet een van de topfavorieten, ik ging daar echt als jonkie heen. Ik had nog nooit een evenement gewonnen. Nu ging ik er anders in. Met veel meer ervaring en drie wereldtitels. Dat het dan niet lukt dat doet pijn, meer pijn dan in Rio.
‘Waarom het niet lukte? Daar hebben we, mijn coach Jacco en ik, de laatste dagen in Japan al veel over gepraat. Wat zeker is, is dat de voorbereiding anders was. Tegelijkertijd wisten we dat van tevoren. Was het de tyfoon en de daarbij komende lastige onvoorspelbare omstandigheden? De komende tijd zullen we gebruiken om dat verder te analyseren.
‘Gelukkig was mijn weg naar Tokio toe supermooi, mede dankzij het team dat ik om mee heen had. De Olympische Spelen hadden de kers op onze taart moeten zijn, dat is niet gelukt. Maar die taart is er nog steeds, ik ben nog steeds drie keer wereldkampioen. Dat is niet weg, sterker nog, het is een hele mooie weg hiernaartoe geweest.’
Voor meer Windsurf nieuws, windsurfen, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu Windsurf magazine en wordt abonnee van Motion #2 en volg ons op Facebook en Instagram!