23-06-2016 - Nieuws, Wielrenblad

Road to Rio: Ontwikkelingen bij KOGA

KOGA heeft voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro nieuw baanmateriaal ontwikkeld voor de KNWU-selectie. Voor de duuronderdelen is een geheel nieuw frame ontwikkeld: de KOGA TeeTeeTrack. De KOGA Kimera frameset voor de sprinters is verbeterd door het gewicht te verlagen en de stijfheid te verhogen.

De ontwikkeling van de nieuwe TeeTeeTrack is sterk beïnvloed door de werelduurrecordpoging van Thomas Dekker in 2015. Speciaal voor hem werd de KOGA TeeTee tijdritfiets aangepast voor de baan. Testen wezen uit dat de aerodynamische waarden erg goed waren, waarna besloten werd om een volledig nieuw frame te ontwikkelen voor de duuronderdelen op de baan. De CdA waarde (“weerstandsoppervlak”) van de TeeTeeTrack daalde van 0,204 naar 0,198. Bij een snelheid van 60 km/h betekent dit dat de renner 3% minder vermogen hoeft te leveren.

Voor de sprinters in het Nederlands team is de Kimera Track verder geoptimaliseerd. De UCI regels zijn sinds de Olympische Spelen van 2008 onveranderd. Daarmee was er voor KOGA geen aanleiding om een volledig nieuw frame te ontwikkelen. De Kimera blinkt immers nog steeds uit door zijn ultieme stijfheid, het belangrijkste criterium voor een sprintframe. De vorm (3:1 regel) en geometrie van deze frameset zijn dan ook onveranderd, maar KOGA heeft wel een nieuwe lay-up van de carbonvezels toegepast waarmee het gewicht van het frame gereduceerd is met 7%.

Bovendien heeft KOGA een geheel nieuwe voorvork ontwikkeld waarmee het gewicht van de voorvork met 13% gereduceerd is en de stijfheid met 28% is toegenomen. Met deze gewichtsreductie is het nu mogelijk geworden om Kimera baanfietsen op te bouwen met een gewicht van 6,8 kg, het minimaal toegestane gewicht volgens de UCI regels. Voor meer ontwikkelingen kun je terecht op de website van Koga.

 van