Koga Pace B10

De Koga Pace B10, een robuuste allrounder! Alhoewel Koga al enige tijd deel uitmaakt van de Accell Group, de mondiaal opererende onderneming waar onder andere ook de merken Batavus en Sparta onder vallen, is het Friese merk er altijd in geslaagd om z’n eigen identiteit te bewaren. De Koga Pace B10 is daar een goed voorbeeld van. Zeer goede afwerking, hoogwaardige componenten en fijne rijeigenschappen. En – want ieder voordeel heeft z’n nadeel – een stevige prijs.

Adviesprijs

€ 5.199,00

Expert review

Koga Pace B10, robuuste alleskunner – review

De eerste indruk van de Koga Pace B10? Robuust, zeer robuust. Dikke ballonbanden op extra brede velgen, een solide voorvork, een extra grote remschijf op het voorwiel en een gespierd frame. Overdreven? Niet als je weet dat Koga op basis van hetzelfde frame ook een speedpedelec levert, de Pace B20. En duurzaam kunnen tot 45 kilometer per uur zijn alle onderdelen veel sterker dan op een gewone e-bike. Kopers van de Koga Pace B10 doen hier hun voordeel mee, want dankzij deze kruisbestuiving is ook hun 25 kilometer per uur-versie bovengemiddeld stevig.

De rijeigenschappen van de Koga Pace B10 krachtig. Dankzij z’n krachtig frame en dito wielen stuurt deze robuuste Fries super strak. Met dik zestig in het uur een heuvel af? Met twee vingers in de neus. Maar dankzij de volumineuze banden resulteert deze stijfheid niet in een hard, oncomfortabel rijgevoel. Integendeel, als je de banden op een relatief lage luchtdruk rijdt, strijken ze de meeste oneffenheden in de ondergrond. Luchtvering in optima forma. Terwijl die dikke banden toch relatief licht rollen.


Traploze versnellingsnaaf

Natuurlijk is de Koga Pace B10 meer dan een krachtige fiets met dikke banden. Voor de trapondersteuning en het schakelbeuren is Koga te rade gegaan bij Bosch en Enviolo. Het eerste kent iedereen wel, dat tweede merk is mogelijk minder bekend. Daarom zelfs wat achtergrond: Enviolo maakt versnellingsnaven voor e-bikes die zich niet alleen onderscheidend omdat ze traploos zijn, maar ook vanwege hun zeer grote versnellingsbereik tot 380 procent. Daarnaast is deze naaf, zo is onze ervaring, buitengewoon solide en betrouwbaar, zéker als je zoals Koga kiest voor bediening door middel van een draaihendel op het stuur.

Maar ook op andere punten gaat de Koga Pace B10 voor maximale bedrijfszekerheid en minimaal onderhoud; tussen de motor en de achternaaf zit geen ketting ontspannen, maar een aandrijfriem van Gates. Zo’n met koolstofversterkte riem heeft niet alleen een veel succesvolle resultaten dan een ketting, hij is ook nog eens stil en onderhoudsarm. Smeren is niet nodig, zo nu en dan afspoelen met watervolstaat. En omdat smeren niet nodig is, kan ook je broek niet vies worden.

Betrouwbaar Bosch

Over de trapondersteuning zullen we minder uitweiden. De Bosch CX-motor heeft zich inmiddels lang en breed bewezen. Een hoog koppel, een soepele, organische ondersteuning en, in het geval van de Koga Pace B10, een fraai Kiox-display. Nadelen? Ondanks dat motoren van Bosch de laatste jaren steeds minder geluid gaan maken, zijn ze helaas nog steeds niet fluisterstil.

En dan is er geen accu. Die heeft een inhoud van 500 wattuur en kan omdat de integratie in het frame niet vervangen wordt door een groter exemplaar. Dat heeft natuurlijke consequenties voor de actieradius. Aan de andere kant, zo’n oprit is de accu nu ook weer niet, wil hoe meer capaciteit, hoe duurder de accu en hoe krachtig de fiets. Als je echt verlegen bent om een ​​groter bereik, dan kan elke Koga-dealer een extra accu op de onderbuis samenstellen. De bedrading is vooraf al getrokken. Theoretisch zou je de Koga Pace B10 dus kunnen voorzien van nog eens 500 wattuur extra!


Fijne vakantiefiets

In de praktijk kom je ook met 500 wattuur ver genoeg. In de heuvels en bergen van Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië hebben we probleemloos dagtochten van rond de 75 kilometer gemaakt. Dat geeft gelijk aan dat de Koga Pace B10 veel meer in z’n mars heeft dan ritjes door de polder. Het is een fijne vakantiefiets. Zware tassen aanpassen? Geen probleem voor deze afgetrainde allrounder. Stukjes grindweg of onverhard bospad? De PaceB10 lust ze rauw!

In dat kader wel een opmerking over de zitpositie. Onze testrijder Simone heeft op een Koga Pace B10 in de maat S gereden. Vanwege de hoge, semi-geïntegreerde stuurpen en het flink omhoog gebogen stuur, zitten de handvatten op de framemaat in de standaardconfiguratie erg hoog. Té hoog als je heuvels moeten beklimmen. We hebben daarom het omhoog gebogen stuur gewisseld voor een recht exemplaar, dat horizontale breder is. Dat levert een iets meer naar voren gebogen zitpositie op die merkbaar beter klimt en duurt nog ontspannen en comfortabel genoeg voelt.


Conclusie

Als je 4.799 euro voor een e-bike vraagt, wek je hoge verwachtingen. Gelukkig maakt Koga die met de Koga Pace B10 waar. Frame, motor, transmissie, uitrusting, rijeigenschappen; het staat allemaal op eenhoog niveau. Heb je dat niveau ook echt nodig? Natuurlijk niet. Vergelijk het met auto’s. Met een Dacia kom je ook op je werk, daar heb je echt geen Audi, BMW of Mercedes voor nodig. Zo is het ook met deze Koga. Als je alleen maar een boodschappenfiets met trapondersteuning zoekt, dan is de Koga Pace B10 dus eigenlijk teveel van het goede. Gebruik je een e-bike om dagelijks naar je werk te rijden, dan komt deze Koga al veel meer tot z’n recht. En wil je met je e-bike óók nog op vakantie kunnen gaan, dan is het eigenlijk de ideale e-bike. Voor meer informatie over de Koga Pace B10 kun je terecht op de website van het merk. En voor meer over Koga op deze website.


Plus- en minpunten

+ Stabiliteit en comfort
+ Onderhoudsarme en schone aandrijfriem
+ Traploze versnellingsnaaf
– Motorgeluid
– Stiknaden van zadel nemen water op
– Hoog stuur op framemaat S


Specificaties

Instap Hoog, Midden
Beschikbare kleuren Grijs, Zwart
Type E-Bike Elektrische stadsfiets
Advies prijs € 5.199,00
Merk Koga
Frame materiaal Aluminium
Positie motor Middenmotor
Motormerk Bosch
Motor Performance CX Line
Vermogen (Watt) 250
Koppel (Nm) 85
Type remmen Hydraulische schijfremmen
Remsysteem Shimano MT400 hydraulische schijfremmen
Type aandrijving Riem
Ketting Gates CDX Riemaandrijving
Type versnelling Traploos
Versnellingen Enviolo Trekking-versnellingsnaaf, traploos
Accupositie Op frame
Accu capaciteit (Wh) 500
Geveerde voorvork Nee
vork Aluminium
Geveerde zadelpen Ja
Zadelpen Koga
Zadel Koga Sports
Gewicht 26.00
Stuur Koga
Voorband Schwalbe Super Moto-X, 62-584
Achterband Schwalbe Super Moto-X, 62-584
Verlichting voor B&M IQ-XS, 70 Lux
Verlichting achter B&M Toplight 2C plus
Bagage drager Ja
Meer specificaties

Prijzen

€ 5.199,00

Wat zegt het merk?

De KOGA PACE B10 is een gedurfde e-bike die geavanceerde technologie combineert met perfecte integratie van de accu en kabelloop. Uitgerust met de nieuwste en krachtigste Bosch middenmotor, 62mm banden voor controle en een stille Gates CDX-riemaandrijving voor directe energieomzetting naar snelheid. Het Bosch Kiox display biedt geavanceerde technologie, en de dual battery optie via de MRS-rail maakt het eenvoudig om een extra accu toe te voegen voor een langere afstand.


Belangrijke kenmerken:

Aluminium skidplates voor optimale koeling en motorbescherming

Volledig geïntegreerde 500Wh accu in de onderbuis van het frame

Traploze, handgeschakelde Enviolo versnellingsnaaf

MRS-rail voor extra accu of accessoires (extra accu kost €999)

De PACE B10 behoort tot de PACE-serie, ontworpen voor sportieve en dynamische rijders die ultiem comfort zoeken. Het is een meesterlijk samenspel van design en technologie, aangedreven door de nieuwste technieken van Shimano en Bosch. De PACE-serie biedt verschillende modellen, waaronder de B10, die ideaal is voor stadsverkeer met zijn naafversnelling en riemaandrijving.

De PACE B10 is onderhoudsarm, sportief en geschikt voor woon-werkverkeer. Het heeft connectiviteit met het Bosch Smart System, een onderhoudsarme riemaandrijving, een 750Wh accu en een Bosch middenmotor. Voor extra actieradius kan een tweede accu worden toegevoegd via de MRS-rail.

Samenvattend biedt de KOGA PACE B10 een combinatie van stijl, sportiviteit, connectiviteit en technologische innovaties voor een plezierige en comfortabele rijervaring in stadsverkeer.

Voeg een review toe

Naam:
E-mail:
Review: