Koga Pace B10, robuuste allrounder – review
De Koga Pace B10, een robuuste allrounder! Alhoewel Koga al enige tijd deel uitmaakt van de Accell Group, de mondiaal opererende onderneming waar onder andere ook de merken Batavus en Sparta onder vallen, is het Friese merk er altijd in geslaagd om z’n eigen identiteit te bewaren. De Koga Pace B10 is daar een goed voorbeeld van. Zeer goede afwerking, hoogwaardige componenten en fijne rijeigenschappen. En – want ieder voordeel heeft z’n nadeel – een stevige prijs.

De eerste indruk van de Koga Pace B10? Robuust, zeer robuust. Dikke ballonbanden op extra brede velgen, een solide voorvork, een extra grote remschijf op het voorwiel en een gespierd frame. Overdreven? Niet als je weet dat Koga op basis van hetzelfde frame ook een speedpedelec levert, de Pace B20. En aangezien die tot 45 kilometer per uur kan, moeten alle onderdelen veel sterker zijn dan op een gewone e-bike. Kopers van de Pace B10 doen hier hun voordeel mee, want dankzij deze kruisbestuiving is ook hun 25 kilometer per uur-versie bovengemiddeld stevig.
De rijeigenschappen van de Pace B10 overtuigen. Dankzij z’n stijve frame en dito wielen stuurt deze robuuste Fries super strak. Met dik zestig in het uur een heuvel af? Met twee vingers in de neus. Maar dankzij de volumineuze banden resulteert deze stijfheid niet in een hard, oncomfortabel rijgevoel. Integendeel, als je de banden op een relatief lage luchtdruk rijdt, strijken ze de meeste oneffenheden in de ondergrond moeiteloos glad. Luchtvering in optima forma. Terwijl die dikke banden toch relatief licht rollen.

Traploze versnellingsnaaf
Natuurlijk is de Koga Pace B10 meer dan een stijve fiets met dikke banden. Voor de trapondersteuning en het schakelgebeuren is Koga te rade gegaan bij Bosch en Enviolo. Die eerste kent iedereen wel, dat tweede merk is wellicht minder bekend. Daarom even wat achtergrond: Enviolo maakt versnellingsnaven voor e-bikes die zich niet alleen onderscheiden omdat ze traploos zijn, maar ook vanwege hun zeer grote versnellingsbereik tot 380 procent. Daarnaast is deze naaf, zo is onze ervaring, buitengewoon degelijk en betrouwbaar, zéker als je zoals Koga kiest voor bediening door middel van een draaihendel op het stuur.
Maar ook op andere punten gaat Koga voor maximale bedrijfszekerheid en minimaal onderhoud; tussen de motor en de achternaaf zit geen ketting gespannen, maar een aandrijfriem van Gates. Zo’n met carbon versterkte riem heeft niet alleen een veel langere levensduur dan een ketting, hij is ook nog eens stil en onderhoudsarm. Smeren is niet nodig, zo nu en dan afspoelen met water volstaat. En omdat smeren niet nodig is, kan ook je broek niet vies worden.

Betrouwbaar Bosch
Over de trapondersteuning zullen we minder uitweiden. De Bosch CX-motor heeft zich inmiddels lang en breed bewezen. Een hoog koppel, een soepel, organische ondersteuning en, in het geval van de Koga Pace B10, een fraaie Kiox-display. Nadelen? Ondanks dat motoren van Bosch de laatste jaren steeds minder geluid zijn gaan maken, zijn ze helaas nog steeds niet fluisterstil.
En dan is er nog de accu. Die heeft een inhoud van 500 wattuur en kan vanwege de integratie in het frame niet worden vervangen door een groter exemplaar. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de actieradius. Aan de andere kant, zo’n ramp is die accu nu ook weer niet, want hoe meer capaciteit, hoe duurder de accu en hoe zwaarder de fiets. En zit je écht verlegen om een groter bereik, dan kan iedere Koga-dealer een extra accu op de onderbuis monteren. De bedrading daarvoor is al getrokken. Theoretisch zou je de Koga Pace B10 dus kunnen voorzien van nog eens 500 wattuur extra!

Fijne vakantiefiets
In de praktijk kom je ook met 500 wattuur ver genoeg. In de heuvels en bergen van Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië hebben we probleemloos dagtochten van rond de 75 kilometer gemaakt. Dat geeft gelijk aan dat de Koga Pace B10 veel meer in z’n mars heeft dan ritjes door de polder. Het is een fijne vakantiefiets. Zware tassen eraan? Geen probleem voor deze afgetrainde allrounder. Stukjes gravelweg of onverhard bospad? De PaceB10 lust ze rauw!
In dat kader wel een opmerking over de zitpositie. Onze testrijder Simone heeft op een Koga Pace B10 in de maat S gereden. Vanwege de hoge, semi-geïntegreerde stuurpen en het flink omhoog gebogen stuur, zitten de handvatten op die framemaat in de standaard configuratie erg hoog. Té hoog als je heuvels moet beklimmen. We hebben daarom het omhoog gebogen stuur gewisseld voor een recht exemplaar, dat bovendien breder is. Dat levert een iets meer naar voren gebogen zitpositie op die merkbaar beter klimt en tegelijkertijd nog ontspannen en comfortabel genoeg voelt.

Conclusie
Als je 4.799 euro voor een e-bike vraagt, wek je hoge verwachtingen. Gelukkig maakt Koga die met de Koga Pace B10 waar. Frame, motor, transmissie, uitrusting, rijeigenschappen; het staat allemaal op eenhoog niveau. Heb je dat niveau ook echt nodig? Natuurlijk niet. Vergelijk het met auto’s. Met een Dacia kom je ook op je werk, daar heb je echt geen Audi, BMW of Mercedes voor nodig. Zo is het ook met deze Koga. Als je alleen maar een boodschappenfiets met trapondersteuning zoekt, dan is de Koga Pace B10 dus eigenlijk teveel van het goede. Gebruik je een e-bike om dagelijks naar je werk te rijden, dan komt deze Koga al veel meer tot z’n recht. En wil je met je e-bike óók nog op vakantie kunnen gaan, dan is het eigenlijk de ideale e-bike. Voor meer informatie over de Koga Pace B10 kun je terecht op de website van het merk.
Plus- en minpunten
+ Stabiliteit en comfort
+ Onderhoudsarme en schone aandrijfriem
+ Traploze versnellingsnaaf
– Motorgeluid
– Stiknaden van zadel nemen water op
– Hoog stuur op framemaat S


Prijs en specificaties van de Koga Pace B10
Prijs € 4.799,-
Gewicht 26,10 kg
Frame smooth-welded aluminium
Vork aluminium
Motor Bosch Performance CX, 250 W/85 Nm
Accu Bosch PowerTube, 500 Wh
Display Bosch Kiox
Versnellingen Enviolo Trekking-versnellingsnaaf, traploos
Remmen Shimano MT400 hydraulische schijfremmen
Velgen/naven Rodi Tryp, 30 mm/Koga (voor) en Enviolo
Banden Schwalbe Super Moto-X, 62-584
Stuurpen Koga, verstelbaar
Stuur Koga
Handvatten Koga
Zadelpen Koga
Zadel Koga Sports
Verlichting voor B&M IQ-XS, 70 Lux
Verlichting achter B&M Toplight 2C plus
Info koga.com
Bekijk deze fiets hier bij onze producten.
Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Dit artikel komt uit het magazine Electrified E-Bike Magazine #1 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Word abonnee van Electrified E-bike Magazine.