Kona Hei Hei CR 2021 – Getest
Hoewel Kona bij ons nog te boek staat als dat rebelse merkje uit Canada, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een serieuze en grote speler in de fietsmarkt. Wel duidelijk gericht op de offroad, een hardcore racefiets kom je bij het inmiddels deels Amerikaanse bedrijf niet tegen. De knipoog en hoge fun factor van het merk zijn wel gebleven, een Kona blijft een leuke fiets om op te rijden, vanwege het speelse karakter en een vertrouwenwekkende geometrie. Wij gingen op pad met de inmiddels al bijna dertig jaar bestaande Kona Hei Hei, Kona’s XC-bike gemaakt voor snelle rondjes. Wel met een glimlach.
Tegenwoordig is de Hei Hei een zogeheten downcountry-bike. Mocht je deze term nog niet voorbij hebben zien komen. Een downcountry-bike is een fiets met een progressieve geometrie, maximaal 120 millimeter veerweg en veelal een licht gewicht. Een XC-bak met een feesthoedje op, zeg maar.
Kona was jaren terug met de Hei Hei zijn tijd al ver vooruit. Nadat de van origine hardtail naar een full-suspension bike was getransformeerd ontstond een van de eerst snelle XC-fietsen die ook nog eens heel leuk was om te rijden. Inmiddels is het merk een van de spelers met een ruim aanbod van capabele downcountry-bikes. Waarmee het zowel hard omhoog als vol vertrouwen dalen is.
Het testmodel
Wij testen de Kona Hei Hei CR, het middenmodel qua opbouw. Het frame is geheel van carbon, net zoals het geval is bij de duurdere broer CR DL (DeLuxe). Mocht al dat nieuwerwetse glasvezelgedoe niet jouw ding zijn, ook de aluminium variant is nog gewoon te koop.
Het groene frame van onze testbike oogt sportief en capabel en lijkt op het eerste gezicht meer op een trail- dan op een XC-bike. Ten opzichte van het vorige model is de demper nu horizontaal geplaatst. Iets wat je tevens terugziet bij de andere Kona’s in de line-up. En dit is prettig. Want dankzij de kleine knik onder in de zitbuis is het nu mogelijk twee bidons mee te nemen. Een voordeel, aangezien deze bike gemaakt is om lange dagen op door te brengen.
Nadeel van deze constructie is wel dat de kabels niet helemaal door het frame lopen. Ze komen net bij het draaipunt boven de bottombracket uit het frame. Vanuit hier loopt de remkabel buitenlangs naar de achterrem, de versnellingskabel loopt de achtervork weer in.
Het geheel levert een fraai plaatje op. Niet in de laatste plaats dankzij de bijzondere kleur die afhankelijk van het aanwezige licht een tint donkerder of lichter oogt.
De achterveringconstructie kreeg de naam Fuse mee en is een single pivot met in dit geval 120 millimeter veerweg. Zoals we bij steeds meer van dit type fietsen zien, zorgt de flex van het carbon in de staande achterbrug ervoor dat er geen scharnierpunt meer nodig is nabij de achteras. Dit vermindert zowel gewicht als slijtage. Door de heftige afgeplatte vorm is het duidelijk dat het de bedoeling is dat deze enkel op en neer flext en niet zijwaarts. Qua geometrie zien we de bekende en goed werkende formule: korte achterbrug + luie balhoofdhoek + lange reach = rijplezier met vertrouwen. De Hei Hei CR wordt geleverd in vier maten, S, M, L en XL.
Qua opbouw doet de Hei Hei CR het met degelijke onderdelen die zichzelf hebben bewezen. Niet de lichtste, niet de zwaarste. De demper in het frame is een Fox Float DPS Evol Performance en voorop houdt een Fox 34 Float SC Performance de wacht. Schakelen gebeurt met een mix van Shimano’s XT en SLX en de dropper is weer van Fox. De cockpit komt uit de eigen stal van Kona en de banden zijn van Maxxis, WTB-wielen met DT-naven doen het geheel rollen.
Op pad
Het hele pakketje oogt prachtig. De zit is sportief en zeker niet extreem progressief. Bij het wegrijden schiet de bike niet direct uit de startblokken, zoals bij sommige hardcore XC-racers het geval is, maar hij moet een beetje op gang komen. Als deze gang er eenmaal is, kost het maar weinig moeite om deze aan te houden. Volgens ons heeft dit te maken met de relatief zware wielset, ondanks dat er “light” prijkt op de velg. Maar ook de rest van Hei Hei CR is geen lichtgewicht te noemen, zeker niet voor het XC-label dat het met zich meedraagt. De wielen zijn wel van robuuste kwaliteit, ze maken dat er flink wat te winnen valt met een upgrade naar een lichtere set. Vermoedelijk krijg je hier tevens een nog meer dynamische fiets voor terug.
De zithouding is erg ontspannen en comfortabel, deze nodigt ons direct uit tot het rijden van langere tochten. Zeker bij marathonrijders zal deze machine in de smaak vallen. De achterdemper slaat pas aan wanneer het echt nodig is en werkt ook tijdens het klimmen mee, hij gaat niet “bobben”, maar vangt enkel de nodige obstakels op. Sterker nog, op technisch steilere beklimmingen blijft de Hei Hei echt lang tractie houden. Enkel wanneer we over het asfalt omhoog fietsen zetten we de demper op lock-out. Wat trouwens niet helemaal een lock-out is, de demper blijft ook in die stand een klein beetje inveren, wat wij als zeer positief hebben ervaren. Ook noemenswaardig: het standaard WTB-zadel sluit goed aan bij het rijden van langere tochten, het zit uitermate comfortabel.
Vertrouwen
Na het klimmen komt de afdaling, toch hetgeen waar we onze zinnen op hebben gezet. De fiets geeft vertrouwen en de demping is zo uitgerust dat je tussen de wielen lijkt te rijden, met demper en voorvork als verdedigingslinie. De fiets blijft zijwaarts extreem stijf, wat over de wat meer grove paden bijna iets te stijf aanvoelt. Op dergelijke momenten worden we even herinnerd aan het feit dat dit een XC-fiets is, geen all-mountainbike.
“Op dereglijke momenten worden we even herinnerd aan het feit dat dit een XC-fiets is, geen all-mountainbike.”
Naarmate je snelheid omhoog gaat en het terrein technischer wordt zul je uiteraard zelf ook meer input moeten leveren, maar de Kona geeft je wel het gevoel je hierbij te helpen. Ook hier geven de wielen de Hei Hei een beetje een log gevoel wanneer er om snelle lijnwissels wordt gevraagd, echter de positieve kant hiervan is dat ie op hogere snelheid mooi stabiel blijft. Dankzij de geometrie zijn krappe bochten trouwens ook heel fijn te rijden.
Van de meegeleverde Maxxis Rekon-banden zijn we slechts half gecharmeerd, enkel achterop is deze volgens ons op zijn plek. Voor zouden we liever iets zien wat meer grip geeft, wat agressieve zij-nopjes bijvoorbeeld. Het 35 millimeter stuur kan voor sommige rijders wat stijf aanvoelen, zeker in combinatie met de vrij minimale grips. Een 31,8 millimeters stuur of een set grips met wat extra ergonomie kan de polsen wat meer ontspanning geven, mocht dit spelen.
Testrijder Carlijn
“Ik was verbaasd over mijn eigen woorden…”
‘Gezien mijn rugklachten was ik benieuwd naar de voordelen van een full-suspension bike ten opzichte van mijn hardtail. Hoewel ik een behoudende rijder ben, merkte ik dat ik steeds meer de randjes aan het opzoeken was, de Hei Hei gaf mij het vertrouwen dat het wel goed zou komen. Gedurende de testperiode is dit vertrouwen enkel maar gegroeid, zowel fysiek als mentaal durf ik gecontroleerd harder te rijden. Deze hogere controle en snelheid daagde ook uit om speelser te rijden, hetgeen mijn rijstijl zeker ten goede is gekomen. Mijn kers op de taart was na een beklimming op de top, net voor de afdaling waar ik een paar andere rijders voor liet gaan onder het mom van: laten we even wachten tot ze wat verder vooruit zijn, dan kunnen we tenminste even echt gas geven. Ik was verbaasd over mijn eigen woorden…
Wat mij betreft is de Hei Hei een zeer geschikte bike voor zowel de parcoursen in Nederland alsook een mooie Alpentocht.’
Kona Hei Hei CR
Vork: Fox 34 Float SC Performance, 120mm
Demper: Fox Float DPS Evol Performance
Drivetrain: Shimano XT/SLX 12spd
Remmen: Shimano SLX
Dropper: Fox Transfer 31.6mm
Wielset: WTB KOM Light Team i27 TCS i.c.m. DT Swiss 370 naven
Banden: Maxxis Rekon EXO TR 3C DUAL 2.25”
Stuurpen: Kona XC/BC 35 Stem
Stuur: Kona XC/BC 35 Bar
Handvatten: Kona Key Grip
Zadel: WTB SL8
Zadelpen: Fox Transfer 31.6mm
Prijs: €4.399,-
Bekijk de Kona Hei Hei CR 2021 op de Kona website voor meer informatie en specs!
Tekst: Harm Spoelstra | Carlijn de Jonge. Foto’s: Gijs Ferkranus
Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk opRidersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!