18-11-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

Kona Honzo ESD, extra slack dude – Review

De titel van dit artikel is tevens de naam van de Kona Honzo ESD, een hardtail met flink wat trail-aspiraties. De Honzo gaat als model inmiddels flink wat jaren mee en liet al eerder zien dat je met de juiste geometrie ook prima zonder achtervering kan. Met de ESD doet Kona hier nog een schepje bovenop door een nog meer slacke geometrie toe te passen, wat de bike nog meer capaciteiten zou moeten geven. Maar wanneer wordt het te veel? Pascal Wesseling zocht het uit en ging op pad met deze Honzo.

Voor wie de Kona Honzo niet kent, een kleine introductie. De Honzo is een hardtail met een progressieve geometrie, gelijk aan die van de reguliere trailbikes, welke veelal zijn voorzien van achtervering. De juiste balans van de Honzo resulteert ineen hardtail die zeer capabel afdaalt, maar dan zonder de extra kosten en het onderhoud van een full-suspensionbike. De afgelopen jaren is de progressieve geometrie van de Honzo meegegroeid met de ontwikkelingen van langer, slacker en lager in mountainbikeland. De geteste ESD-versie is een soort speciale variant met een nog slacker ontwerp en dat maakt hem nog geschikter voor steilere, technischere afdalingen.

Wat zit erop de Kona Honzo ESD?

Het paars-gele frame trekt direct de aandacht en het feit dat deze van staal is gemaakt geeft een beetje tegengas in tijden van “alles carbon”. De doeltreffende en eenvoudige lijnen maken het een no-nonsense bike om te zien, hier geen interne kabelgeleiding via het balhoofd of ingenieuze opbergruimte in het frame, wat je ziet is wat je krijgt. En met een balhoofdhoek van 63 graden, 490 millimeter reach (in maat Large), een lage bottom-bracket, korte achtervork en een steile zitbuis is het snel duidelijk waar deze bike voor is ontworpen: afdalen.

Dit wordt bevestigd door de keuze van onderdelen, voorop de Kona Honzo ESD vind je een Marzocchi Bomber Z1-vork met 150 millimeter veerweg, welke is voorzien van dezelfde Grip-demper als in de eenvoudigere versie van de Fox 38, het moederbedrijf van Marzocchi. Deze vork biedt voldoende ruimte aan bredere banden, welke ook prima passen in de achtervork van het frame. Het frame is hier en daar verstevigd en op andere plekken juist weer butted, om gewicht te besparen en de genoemde bredere banden te faciliteren. De dropouts achterop zijn aan te passen, zo zou je de geometrie nog iets kunnen tunen of de ESD in singlespeed kunnen rijden. Of ga helemaal los en monteer een 27,5 inch wiel met plus-band, het kan allemaal.

De kabels van de Kona Honzo ESD zijn buiten het frame gemonteerd via fraaie lusjes. Makkelijk te onderhouden en het geeft de bike samen met het slanke stalen frame een klassieke look. Op de onderbuis zitten twee nokjes voor een bidonhouder, aan de onderzijde van deze buis vind je er nog twee. Mocht je die willen gebruiken, kies dan wel een bidon met beschermkap, aangezien deze plek zich in de directe aanvliegroute van modder bevindt. Ook qua keuze van remmen is het inzetbereik van de ESD terug te zien, de vier piston-remmen van Shimano–met 203 en 180 millimeter schijven-zorgen voor voldoende remkracht ook op de meest intense afdalingen. Een SLX-groepset en 30-tands RaceFace voorblad geven samen met de 10-51-tandscassette voldoendekeus in verzet, opvallend is de keuze voor een XT-shifter in plaats van eentje van SLX. Het voordeel van de XT ten opzichte van de SLX is de mogelijkheid om met een klik twee kransjes op te schakelen, een subtiele maar welkome upgrade. Dan de wielen. De velgen, Race Face AR 30 met 30 millimeter interne breedte, beschikken over een decentraal velgbed. Je moet wat priegelen om ze tubeless te krijgen. Contactpunten met de grond zijn een Maxxis Assegai voorop en een DHR II achterop, verrassend genoeg in een EXO-uitvoering, wat gezien het inzetbereik van deze bike iets aan de magere kant is.

De trails op

De Kona Honzo ESD klimt prima, maar verwacht geen XC-hardtail waarmee je de heuvels op zoeft. Hoewel de ontbrekende beweging van de achterbrug resulteert ineen directe aandrijving, houdt het zwaardere gewicht je aan het werk. De drivetrain biedt genoeg keuze om echt laag te kunnen schakelen en op eigen tempo omhoog te gaan. De zitbuis is met 77,5 graden echt steil, hiermee kun je in de klim het lichaam goed recht boven de pedalen positioneren, wel is het even zoeken waar je je gewicht plaatst, om te voorkomen dat je de bike op zijn achterwiel trekt. Op de vlakkere stukken is het een gek gevoel omdat… je echt bijna recht boven je trapas zit.  Tijdens het klimmen is de kenmerkende gouden compressieknop van de voorvork makkelijk te bereiken, zodat je energieverlies kan minimaliseren. Eenmaal boven gaat de vering natuurlijk weer open en geniet je van het pluche gevoel van de vork. De Bomber is zoals gezegd stevig, fors en actief genoeg en geeft voldoende vertrouwen. Hij blijft bij kleine impact redelijk hoog in zijn veerweg en komt echt tot leven wanneer je ‘m het terrein voert waarvoor ie is gemaakt, toch wel de steilere en technische afdalingen of jumps. Dit zorgt samen met de geometrie en een lage bottom-bracket voor een zeer stabiele bike waarmee het goed afdalen is op de serieus steile afdalingen. Maar hij doet het ook heerlijk in de bikeparkjes. De bike heeft wel duidelijk wat snelheid nodig om tot leven te komen, of je dit nu middels spierkracht op vlakkere stukken doet of met behulp van de zwaartekracht in heuvelachtige gebieden.

De korte maar instelbare chainstain geeft een creatieve en technisch onderlegde rijder veel mogelijkheden de bike te finetunen; een korte chainstay-afstand maakt de ESD net wat speelser terwijl een iets langere afstand ‘m juist weer wat meer “flowy” maakt. De onderuitgezakte voorkant zorgt ervoor dat het voorwiel een flink eind voor je uit steekt, wat resulteert in veel vertrouwen op de trails, zeker wanneer het wat technischer of steiler wordt. Bij hogere snelheden en over ruw terrein merk je natuurlijk op den duur het ontbreken van achtervering, hoe ver je dit kunt pushen is voornamelijk afhankelijk van je eigen kunnen. De Kona Honzo ESD rijdt speels en vergeeft je dankzij zijn stalen frame zelfs nog wat foutjes, terwijl aan de voorzijde de 35 millimeter cockpit stijf en direct aanvoelt.

De wielen zijn misschien wel een upgrade waard in de Lage Landen, een lichtere en stijvere wielset zouden de bike wat lichtvoetiger doen aanvoelen. De banden bieden voldoende grip, zeker op droge ondergrond. De EXO-casing is wat aan de magere kant, het ontbreken van achtervering kan samen met een inschattingsfout soms leiden tot flink wat impact op de banden en wielen en dan is wat extra protectie welkom.

Conclusie

De Kona Honzo ESD laat zien dat je zeker geen fully nodig hebt om heftige trails te rijden. De bike is goed ontworpen en de gekozen onderdelen dragen allemaal bij aan het karakter vaneen capabele bike. Gezien de aanschafprijs van ruim 3.000 euro zouden we een iets betere afmontage verwachten, maar het stalen frame zorgt voor een fraaie basis die je met de tijd kan personaliseren. Hoewel je na een beklimmingwaarschijnlijk niet als eerste boven staat biedt de bike heel veel en speels trail plezier. Dus ‘teveel’ is de geometrie van de Kona Honzo ESD zeker niet, wel mag het duidelijk zijn dat deze bike een duidelijk inzetbereik heeft.

Specificaties Kona Honzo ESD

Frame: Kona Cromoly Butted
Vering: Marzocchi Bomber Z1 GripDemper150 mm
Versnellingssysteem: Shimano SLX-drivetrain + XT-shifter 1×12
Remmen: Shimano Deore 203 mm (voor), 180 mm (achter)
Wielen: Race Face AR 30 met SLX-naven
Stuur/Stuurpen: Race Face Aeffect R 35
Zadelpen: TranzX DropperBanden: Maxxis Assegai EXO TR 3C (voor) en Maxxis Minion DHR II EXO TR(achter)
Maten: S, M, L, XL
Gewicht: 14,6 kg (maat Medium)
Prijs: € 3.299,-

Meer te weten komen over Kona? Check deze link


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van