KONA LIBRE 2019 review

KONA LIBRE 2019 gravelbikegetest in Madeira. Kona is begonnen als mountainbikemerk, heeft vervolgens een reputatie opgebouwd in het cyclocrossen – mede doordat één van de eigenaren toenmalig Canadees kampioen werd – en heeft ook enige tijd een aantal wielrenfietsen in de collectie gehad. Ondertussen lanceerden ze hun eerste crossover bike, de Rove, lang voordat gravelbiken een discipline was. De Rove bleek een groot succes. Op het gebied van wielrenfietsen hadden ze geen zin op te boksen tegen de gevestigde merken en dus concentreerden ze zich op het crossoversegment, oftewel: op datgene waar ze goed in zijn.

VRIJ EN ONBEVREESD

KONA LIBRE 2019 review

Om de positie van de Kona Libre 2019 in de collectie van Kona te begrijpen voor deze review moet je iets meer weten over hun andere offroad dropbar bikes: de Rove en de Sutra. Eerst was er alleen de Rove, een fiets die uit de blender komt wanneer je er een mountainbike, racefiets en cyclocrosser in stopt. Voor Kona was dit een doorslaand succes. Toen werd de Sutra aan dat crossoversegment toegevoegd, die wat weg heeft van een mountainbike: een nononsens stalen fiets met ruimte voor 700CC wielen (lees: 29”) met dikkere (mountainbike) banden. Supercomfortabel, degelijk en populair onder wereldfietsers. Door de komst van de Sutra evolueerde de Rove richting een wegfiets voor gladdere ondergronden en toen kwam daar ineens een plekje in het midden vrij. En wel voor een high-end carbon off-road dropbar bike die je kan inzetten voor gravel- en bikepackingritten, races en soortgelijke avonturen.

Lees hier de test van de Kona Rove.

Als je een wielrenner vraagt om vijf fietsmerken op te noemen, heb je dikke kans dat Kona daar niet één van is. Welnu: Kona is een merk uit het Amerikaanse Bellingham, het draait al sinds de jaren 80 mee en staat er bekend om alles op zijn eigen – tikkeltje tegendraadse manier te doen. Wij houden wel van merken die tegen de stroom in bewegen en togen dus graag naar Madeira voor de introductie van hun nieuwe gravelbike: de Kona Libre 2019.

UNIEKE KENMERKEN

Qua geometrie, zoals de lengte van de achterbrug en de balhoofd- en zitbuishoek, zit de Kona Libre 2019 precies tussen de Rove en de Sutra in. De fiets heeft een gigantische hoeveelheid bevestigingspunten voor bidonhouders, pompjes of bento boxes (bovenbuistasjes). Binnen het frame kan je drie bidonhouders plaatsen, onder de schuine buis is er plek voor nog een fles en op de bovenbuis past nog een tasje of een vijfde bidon. Alsof dat niet genoeg is, kan je op de vork ook nog twee flessen of anything-cages plaatsen. Voor een rondje op de hei zijn zeven flessen natuurlijk absurd, maar de mogelijkheid om zo flexibel te zijn met wat je hoe aan je fiets monteert op meerdaagse tochten is geniaal. Bovendien zijn zowel het frame als de vork voorzien van bevestigingspunten voor randonneur-rekjes en spatborden. Omdat gravelbikers vaak meer rechtop zitten en om meer ruimte in het frame te creëren voor bijvoorbeeld frametassen, is ervoor gekozen het balhoofd iets op te rekken en de standover height hoger te maken.

KONA LIBRE 2019 review

Al honderd miljoen jaar bepaalt de lengte van de zitbuis de maat van een racefiets. Bij de Kona Libre 2019 gaat deze vlieger helaas niet op: de zitbuis is expres korter gehouden om de mogelijkheid te bieden voor zadelpennen die vanaf het stuur verstelbaar zijn (het frame is ook voorzien van interne kabelgeleiding hiervoor). Lariekoek voor de meeste fietsers, maar Kona heeft deze trend gesignaleerd en wil je in ieder geval de mogelijkheid bieden zo’n dropper post te monteren. Conservatief als ik ben, begon ik met mijn 178 centimeter lengte op een 55 centimeter frame, maar uiteindelijk was de 51 het muiltje wat mij paste. Kortom, de maatvoering dient bij dit frame anders geinterpreteerd te worden dan je gewend bent. Op Kona’s website staat een goede maattabel.

De Kona Libre 2019 komt in twee afmontages. De versie met een 2×11-Shimano-verzet en tamelijk gladde 650Bx47mm-banden is, gek genoeg, meer gericht op gebruik op de weg. Door de iets lagere trapas stuurt ie namelijk iets directer. De DL-versie (De Luxe) komt met meer genopte 700CCx45mm-banden, waardoor hij meer bodemvrijheid heeft en hij wat meer geschikt is voor offroad. Mocht je meer een zelfbouwer zijn, dan kan je ook voor een framekit gaan. Afhankelijk van de componenten die je kiest zal het eindresultaat ergens tussen een agressieve offroad of meer op snelheid gerichte onroad bike uitkomen. Het gewicht is laag voor zo’n ruige fiets, Kona geeft geen gewicht op maar officieus weegt hij zo’n 8,5 kilogram.

KONA LIBRE 2019 review

KONA’S INVALSHOEK

Mooi allemaal, die specificaties, maar hoe rijdt dat ding nu eigenlijk? Is de missie geslaagd? Het antwoord: redacteur Michiel vindt de fiets te gek en heeft zelfs al een bestelling geplaatst, maar daarvoor is het wel handig om zijn invalshoek toe te lichten. Michiel is vooral een mountainbiker en doet slechts een kwart van zijn ritten op de wielrenfiets. Hij scheert zijn benen niet, vind 28 millimeter-banden smal, vindt voorderailleurs rare dingen, pompt zijn banden nooit op tot 8 bar en heeft zichzelf meerdere malen afgevraagd waarom de UCI er in godsnaam tien jaar over doet om schijfremmen überhaupt te overwegen. Innovatie gaat hem nooit snel genoeg en hij verkiest progressiviteit boven conservatisme. Zijn ultieme rit in Nederland is een rondje van honderd kilometer, zoveel mogelijk over onverharde paden, aan elkaar gelinkt door asfalt. Dit is waar de Kona Libre 2019 voor gemaakt is. Het frame dempt trillingen als geen ander, maar voelt heel responsief wanneer je het gas opengooit. Hij blinkt uit op onverharde stukken maar valt zeker niet tegen op ‘standaard’ wielrenterrein: de weg. De fiets is zeker een testrit waard wanneer je je oriënteert op een gravelbike en het concept ‘gravel’ vanuit Kona’s invalshoek wilt benaderen. De Kona Libre 2019 is een mountainbiker’s gravelbike.

  • frame Kona Race Light Carbon
  • voorvork Kona Verso Full Carbon Flat Mount Disc
  • shifters SRAM Force 1
  • remmen SRAM Centerline 160mm
  • stuur Kona Road
  • stuurpen Kona Road Deluxe
  • zadel WTB SL8 Pro
  • zadelpen Kona Thumb w/Offset 31.6mm
  • naven Easton EA 70AX
  • velgen Easton EA 70AX
  • banden WTB Riddler TCS 700x45c
  • crankset SRAM Force 1 X-Sync
  • achterderailleur SRAM Force 1
  • cassette SRAM XG1150 10-42t
  • info www.konaworld.com
  • prijs € 3.999,-
KONA LIBRE 2019 review

FIETSEN OP MADEIRA

Madeira is dat eenzame eilandje in de Atlantische oceaan dat bij Portugal hoort, rechts onder de Azoren, ten Noorden van de Canarische eilanden. Wat ons betreft is het een van de mooiste plekjes van Europa. Een vulkaan die vanaf de diepzeebodem oprijst tot pieken van bijna 2000 meter. Dan bevind je je in een jungle, dan weer op een vulkaan, ze noemen het niet voor niets het Hawaii van Europa. Wat een natuurgeweld. Puur om te wielrennen zou ik het niet aanraden, omdat de wegen wel heel erg steil kunnen zijn, maar met een gids is het een ideale plek om te gravellen. We hebben met name paden gevolgd die, parallel aan de hoogtelijnen, meegolfden met het landschap. Tevens hebben we een dag de boot gepakt naar Porto Santos, een van de andere twee bewoonde eilanden van de archipel. Na een schitterende dag fietsen en mooie gravelpaden aan elkaar rijgen, zijn we aan het einde van de dag met het vliegtuig weer terug naar Madeira gevlogen. Wat een avontuur en wat een perfecte omgeving om de Kona Libre 2019 uit te proberen.

HOE VIND JE DE BESTE PADEN?

Neem contact op met Joe, de altijd lachende gids van Bikology. Hij kan je ook helpen met het vinden van een verblijf. Meer info: bikology.pt

HOE KOM JE ER?

Transavia vliegt een paar keer per week rechtstreeks. Voor 45 euro (enkele reis) kan je fiets mee. De vlucht duurt een kleine vier uur. TAP vliegt er dagelijks heen met een stopover in Lissabon of Porto. De vliegtijd is dan twee keer twee uur.

KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira
KONA LIBRE 2019 review on Madeira

Meer lezen? 

De volledige test of review van de Kona Libre  lees je ook in Wielrenblad #5 2018. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Kona Libre kun je ook terecht op de website van KONA.

 van