22-03-2018 - Mountainbiken, Nieuws

Getest: Kona Rove Bike

Een review van een roadbike in de Up/Down?! Zelfs een van de andere redacteuren was enigszins verbaasd, om het maar mild uit te drukken. Maar de Kona die we getest hebben past onmogelijk in het hokje roadbike, het is veel meer dan alleen een roadbike, zoveel meer dat er een nieuw hokje voor nodig is: New Road Bike. Dat dit een groot hokje moet worden is eigenlijk meteen duidelijk als je de fiets ziet: 650b-wielen met 47 millimeter banden, sloping frame, dikke carbon vork met heel veel clearance, discs, flare bar enzovoort. Je zal begrijpen dat wij dan ook erg nieuwsgierig waren naar deze Kona Rove in het programma van Kona.

Al in 2013 presenteerde Kona de eerste Rove, een “ultimate cyclocross/ gravel-grinding/commuting machine”, zoals ze het zelf toentertijd omschreven. De stalen fiets met 700c wielen was zijn tijd vooruit en had inderdaad een groot inzetbereik. Voor 2018 heeft het Canadese merk de Rove-serie uitgebreid met een aantal nieuwe modellen voorzien van de toevoeging NRB. Wat als een projectomschrijving begon is uiteindelijk ook de naam geworden. Grappig is dat ze bij Kona eigenlijk ook nog steeds niet weten waar NRB precies voor staat; New Rove Bike, New Road Bike, New Rugged Bike, Non Road Bike? Best slim, zo valt de fiets dus nóóit in een hokje te plaatsen. Daarom zijn we maar gewoon gaan rijden.

De afgelopen tijd hebben we een Kona Rove NRB Deluxe van Kona te leen gehad. Dit model zit tussen de standaard NRB en de luxe LTDuitvoering in. Om te kijken wat de fiets allemaal in z’n mars heeft, hebben we deze op verschillend terrein getest. Als eerste natuurlijk gewoon op de weg, vlak en in de bergen. Om vervolgens steeds iets verder van het mooie gladde asfalt te gaan. Over kinderkopjes, naar gras, gravel en zand.

kona rove gravelbike test

Frame & vork

De Kona Rove Deluxe-uitvoering heeft een aluminium frame. De sloping bovenbuis, interne shifterkabels, flatmount discs en thru-axle geven de fiets een hele cleane look. Dit wordt versterkt door de tapered headtube die naadloos aansluit op de carbon vork in dezelfde Matt Metallic Sand-kleur. Het frame zit verder vol mooie details: de bottom bracket bestaat uit twee gesmede (forged) delen waaraan de seatstays gelast zijn. Dit slimme stukje engineering zorgt voor een stijve bracket en maximale tire clearance.

Voor de avonturiers is het frame verder uitgerust met nokjes voor een drager en maar liefst drie bidonhouders. Maar ook aan de slechtweerrijders is gedacht met nokjes voor spatborden. Door de ruime achtervork is het mogelijk om naast de standaard 650b-wielen ook 700c-wielen met maximaal 40 millimeter banden te monteren.

De tapered carbon vork heeft Kona ontwikkeld voor de Kona Rove en Kona Jake (cyclocrosser). Dit betekent dat de vork net als het frame geschikt is voor zowel 650b- als 700c-wielen. Verder zitten aan de binnenzijde van de vorkpoten nokjes voor spatborden verstopt en zit de remkabel met een klein klemmetje netjes vast. Er is bewust gekozen om de kabel extern te laten lopen voor makkelijk onderhoud en rammelvrij rijden. Aan dit soort details zie je dat de productontwikkelaars bij Kona ook fietsen en sleutelen.

Wielen en banden

Waar we bij de mountainbikes de plus-wielmaat al een aantal jaren kennen is dit voor de roadbikers echt iets nieuws. Hier wennen ze langzaam aan het idee van dikke banden, heel voorzichtig worden kleine stapjes gezet: van 23 naar 25 en soms zelfs al 28 millimeter(!). Maar bij Kona zijn ze niet zo bang voor een maatje meer, de eerste Kona Rove serie werd in 2013 al met 35 millimeter banden uitgerust en nu gaan ze een flinke stap verder. De basis voor de NBR-serie is de WTB Horizon Road Plus TCS 650x47c-band. Deze skinwall-band is wat we als mtb’ers omschrijven als een slick, geen profiel te bekennen. Prima voor op de weg, is onze eerste gedachte, maar dat zal wel glibberen en glijden worden zodra de fiets offroad gestuurd wordt. Hier is het toch schijn bedriegt.

De truc is de bandenspanning. De banden zijn tubeless gemonteerd op WTB Asym i23 TCS-velgen. Dit betekent dat er met een flink lage bandenspanning gereden kan worden. En dan plooien de banden zich heel goed om alle oneffenheden. Het is even zoeken naar de optimale druk. Te hoog en de grip is ver te zoeken. Te laag en de banden gaan rollen in de bochten. Na wat ritjes experimenteren blijkt deze te liggen rond de 35 psi (2,4 bar). Een paar psi meer voor op de weg en wat minder voor wanneer er veel grip nodig is.

Drivetrain

De Deluxe NRB is uitgevoerd met een Shimano 2×11-aandrijving bestaande uit een mix van 105 en Ultegra. Dit schakelt netjes en soepel, er is hier dan ook vrij weinig op aan te merken. Met de 34/50t uitgevoerde crankset is het schakelbereik zeer groot, maar we vinden het toch een klein beetje jammer dat er geen 1×11-groep op gemonteerd zit. De eenvoud en duurzaamheid van een “one-by” aandrijving heeft toch echt onze voorkeur voor ons als mountainbikers. Er is gelukkig wel een uitvoering met alleen een achterderailleur in NRB-serie. Dit is de LTD-versie, het topmodel met een stalen Reynolds 853-frame, heeft een Sram Force 1×11-groep. Echt een fiets voor geeks.

kona rove rijimpressie test en review

Remmen en cockpit

Schijfremmen zijn op de mtb natuurlijk allang niet meer weg te denken. Ook op de gravel- en adventurebikes is dit ondertussen gelukkig het geval. De Shimano-remmen met 160 millimeter schijven hebben flink wat remkracht en zijn goed te doseren. Alleen aan het ontwerp van de hendel zouden ze nog wel wat mogen doen. Door het grote oliereservoir oogt de hendel een tikkie lomp. Gelukkig zie je er weinig van als je op de fiets zit en je ze vast hebt. Een ander minpuntje is dat de blokken in de RT54-calipers wat speling hebben. Als je stilstaat met de remmen ingeknepen lijkt het alsof er wat speling op het balhoofd zit, maar dit zijn dus de blokken.

Het stuur op de Kona Rove is lekker breed en heeft naar buiten lopende uiteinden. Ook hieraan zie je weer dat dit geen gewone roadbike is. De flare van het stuur zorgt voor een comfortabele en natuurlijke houding. Met de handen op de remgrepen gaan de ellebogen automatisch iets naar buiten. Dit is misschien niet zo aerodynamisch, maar het geeft wel veel controle en stabiliteit offroad. Daarnaast, als je meer aero wilt rijden, dan zijn er natuurlijk gewoon de drops. Beneden in de beugels zit je prima voor het betere stoempwerk tegen de wind in.

Rijimpressies Kona Rove

Op de weg merk je direct het extra comfort dat de plus-banden geven. Alle kleine oneffenheden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Stoepjes en drempels zijn geen obstakels meer, maar worden mini-jumps. Aan het comfort wen je vrij snel, maar wat blijft opvallen is hoe fris je nog bent na een flinke tocht over slechtere wegen en gravelpaden. Samen met de comfortabele houding maakt het dit een fiets voor lange avontuurlijke tochten.

Deze Rove heeft ook ergens wel wat weg van de eerste mountainbikes. Toeval is dan ook niet dat we de trails waar toen op gereden werd nu gravel noemen.

Kona Rove impressie

Conclusie Kona Rove

Met de nieuwe Kona Rove NRB heeft Kona een unieke, veelzijdige fiets aan hun productprogramma toegevoegd. Een die zich (gelukkig) niet in een hokje laat plaatsen. Als we dan toch een poging moeten doen om te omschrijven voor wie de fiets interessant is: voor de mtb’er die op zoek is naar een speelse roadbike, voor de roadbiker die ook wel eens van de weg af wil, voor de avonturier die een snelle comfortabele bikepacking-bike zoekt of de commuter die zich niet door een buitje laat afschrikken.

Meer informatie over de Kona Rove is te vinden op de website van Kona. De Kona Rove is verkrijgbaar vanaf €2299,- .


Dit artikel is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #5 2017. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.

 van