11-10-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Kona Sutra ULTD – Review

De Sutra ULTD is een van de meest extreme gravelbikes op de markt. Eigenlijk is het een mountainbike met dropbars. Bij Wielrenblad is onze MTB-kennis vooral theoretisch, maar we zijn toch wel benieuwd hoe het rijdt, zo’n monster van een fiets. Daarom gaven we hem aan Ingrid Holstege, een mountainbikester in hart en nieren. Vanuit haar woonplaats Leersum gaf ze de Sutra ULTD de sporen en we vroegen haar hoe het beviel. 

Bad-ass dropbar-fiets

Deze Sutra ULTD (unlimited) is een doorontwikkeling van de Sutra LTD (limited), een doorontwikkeling van de oorspronkelijke Kona Sutra uit 2005. Die laatste, nog steeds te koop, is Kona’s klassieke stalen tourfiets, of randonneur, of trekkingbike. In elk geval een fiets om de wereld mee rond te gaan, maar wel met dropbars. Een vroege gravelbike dus! Met de Sutra LTD bracht Kona een cross-over tussen de Sutra en een MTB. De Sutra ULTD schuift nog wat meer op naar full-on MTB: balhoofd en voorvork hebben wat luiere hoeken, de zitbuis is juist steiler en de bovenbuis loopt schuiner. Het frame is ook wat langer, waardoor de stuurpen (nog) korter kan zijn, eigenlijk een moderne MTB dus. De bandenmaat is 29×2,25 inch en er is zelfs een dropperpost aanwezig. Wat rijeigenschappen betreft zou de ULTD dus vooral (nog) speelser dan de LTD moeten zijn. 

Het aantal bevestigingspunten is van heel veel naar extreem veel gegaan, alleen al op de bovenbuis kun je drie bidons of tasjes vastschroeven. Ook de ULTD is bedoeld om als ultieme bikepack-machine te worden ingezet. De groepset is Srams Rival 1, met een 36-tands crankstel en een 11-42 cassette. Het doel van Kona was om de meest bad-ass dropbar-fiets mogelijk te bouwen. Het Gloss Prism Rust-Purple lakwerk valt bij ons in elk geval helemaal in de smaak, maar voor de rest belden we even met Ingrid. 

Wat vond je van de Sutra ULTD? 

‘Ik vond het een hele toffe fiets, dat begon al met de looks. Hij ziet er te gek uit en ik had direct zin om erop te fietsen!’ 

Wat heb je er zoal mee gedaan? 

‘MTB-trails die redelijk toegankelijk waren, Woudenberg en Den Treek bijvoorbeeld. Die zijn niet zo wortelig, dus je hebt geen vering nodig. Ze zijn wel lekker flowy, daar deed ie het echt te gek. Hij ging echt als een speer over de trails, echt snel voor zo’n relatief zware, stalen fiets. Ik kon goed tempo houden en hij bood veel grip. Hij voelde lekker solide en planted aan.’ 

Hoe ging het op meer vlakke stukken? Het is ook een soort van gravelbike immers. 

‘Op asfalt was het echt verschrikkelijk, maar asfalt vind ik sowieso niet leuk. Zelfs op een stuk wind mee moest ik echt ploeteren. De forse banden zijn vrij zwaar en dat breekt je op de weg op, denk ik. Op de trails heb je juist voordeel van al dat rubber!’ 

Hoe verhoudt hij zich tot een echte MTB? 

‘Vergeleken met de MTB vond ik hem best agressief. Op de MTB ben ik vooral lekker aan het spelen op zo’n parcours, maar op de Sutra ULTD voelde ik me best wel een boswielrenner, zeg maar. Maar dan wel een ruige, omdat de fiets best ruig is. Eigenlijk vond ik dit best een leuke afwisseling, wat meer je best doen, zeg maar.’ 

Wat vond je van de dropperpost? 

‘De dropper heb ik niet gebruikt en die snap ik ook niet echt. Ik zou echt niet weten waarvoor of op welk stuk ik die had moeten inzetten. Aangezien je toch geen vering hebt, ga je sowieso niet over zulk grof terrein. Die vond ik dus een beetje overbodig, maar wellicht is het in een andere omgeving wel fijn om te hebben. In de Alpen komt hij vast van pas, maar dan zal je ook wel vering missen.’ 

Wat is je conclusie? 

‘Het is een fijne fiets met opvallende goede grip. Ik heb er veel lol mee gehad, zeker wel. Hij is misschien niet echt bedoeld om alleen mee te mountainbiken en dat heb ik er wel voornamelijk mee gedaan. Over zijn gravelcapaciteiten kan ik dan ook niet zo veel zeggen, maar als MTB doet ie het opvallend goed!’ 

Tech Specs
  • Frame: Kona Cromoly ButtedDisc 
  • Voorvork: Kona Project Two Cromoly Disc Touring 
  • Shifters: SRAM Rival 1 HRD 
  • Remmen: SRAM Rival 1 Flat mount 
  • Remschijf voor: SRAM Centerline 160mm 
  • Remschijf achter: SRAM Centerline 160mm 
  • Stuur: Kona Road 
  • Stuurpen: Kona Road Deluxe 
  • Zadel: WTB Volt 
  • Zadelpen: TranzX Dropper +RAD Internal 31.6mm 
  • Velgen: WTB KOM Light Team i27 TCS 2.0 
  • Naven: Formula 100/142x12mm 
  • Banden: Maxxis Recon Race EXO TR 29×2.25″ 
  • Crankset: SRAM NX 36t X-Sync 
  • Achterderailleur: SRAM Rival 1 
  • Cassette: SRAM PG1130 11-42t 11spd 
  • Gewicht: +/- 12 kg (excl. pedalen)  
  • Prijs: € 2.599,- 

Ontdek meer over de Kona Sutra ULTD op Konaworld.com.

Tekst door Jan Koelmans

Foto’s door Gijs Ferkranus


Deze review staat in het gepubliceerde magazine: Wielrenblad #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad!

 van