11-10-2019 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Lapierre Zesty AM 4.0. getest

Getest de Lapierre Zesty AM 4.0, voor elk wat wils

Na vijf jaar was het wel tijd voor een update van de Lapierre Zesty, de allmountain trailmachine van Lapierre. Samen met meervoudig kampioen en downhill-expert Nicolas Vouilloz zijn ze teruggegaan naar de teken-tafel. Bijzonder aan de update is dat ze deze Lapierre Zesty 4.0 hebben samengevoegd met de op enduro gerichte Spicy. Ofwel, one frame to rule them all. Yep, je leest het goed, het frame van zowel de Lapierre Zesty 4.0 als de Lapierre Spicy is precies hetzelfde. Vanaf het frame kun je je keuzes maken. Lapierre biedt diverse uitvoeringen, variërend van aluminium en een 140 millimeter 29’er tot een 170 millimeter 27,5 inch bike uitgevoerd in carbon. De geometrie van de aluminium-uitvoering en de carbon-uitvoering is identiek, waar nog wel verschil in zit is de LP Box. De LP Box is een opbergruimte in de onderbuis en zit verstopt achter de onderbuisbeschermer. Je kunt het gebruiken om een reserveband en tools in mee te dragen. Je vindt deze opbergruimte enkel op de carbon frames.

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review 5

‘Non, rien de rien…’, klinkt er uit onze Franstalige Spotify-lijst. Edith Piaf vergezelt ons tijdens de lunch, terwijl wij een stokbroodje met brie naar binnen werken. Het is nog iets te vroeg om de verse jus d’orange in te ruilen voor een chardonnay, maar met deze ingrediënten komen we voldoende in de stemming, want we verwachten Frans bezoek. Als de voordeurbel gaat en we ‘merci’ hebben gezegd tegen de bezorger is het tijd om onze gast voor de komende weken en deze review te begroeten. ‘Bonjour Lapierre Zesty AM 4.0.’

Nadat je hebt besloten welke materiaal-uitvoering je voorkeur heeft, kun je bekijken waar je de bike voor gaat gebruiken. De keuze van gewicht, dempers en voorvork bepalen het karakter van deze Lapierre Zesty 4.0. Ondanks dat nog steeds hetzelfde frame wordt gebruikt, ontstaan in dit proces wel de verschillende namen Zesty en Spicy, waarbij je ziet dat de lichtere Zesty’s meer zijn toegespitst op trappen; luchtdempers, minder veerweg en een steilere geometrie waarbij de Spicy’s juist meer veerweg hebben met een slackere geometrie die ze geschikter maakt voor de afdalingen.

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review

Bij alle modellen kun je kiezen uit zowel 27,5 inch als 29 inch wielen. De afstelling bij de verschillende wielmaten kun je verder finetunen met de flipchip nabij de demper en via de balhoofdset die twee posities kent. Ook hebben alle 29’er voorvorken intern de mogelijkheid om de veerweg met 10 millimeter te limiteren. Hoewel Lapierre het niet aanraadt, zou je met een extra set dempers, voorvorken en wielen dus vier(!) bikes ineen kunnen hebben, allemaal gebouwd op hetzelfde frame. C’est pas mal!

Lapierre levert deze Lapierre Zesty 4.0 en/of Spicy in diverse set-ups. De all-mountain Lapierre Zesty 4.0 heeft zowel voor als achter 150 millimeter op 27,5 inch wielen en 140 millimeter wanneer je voor de 29’er optie gaat. De Spicy op 27,5 inch wielen komt met maar liefst 170 millimeter veerweg en de 29’er heeft 160 millimeter veerweg. Vanuit de fabriek krijgen
de maten small en medium standaard 27,5 inch wielen en de grotere maten 29 inch wielen, maar aangezien alles uitwisselbaar is kun je naar eigen wens tunen.

Het FIT-programma gaat dieper in op de verschillende maten van de toekomstige rijders, waarbij elke maat ook onder andere eigen cranklengtes, kettingbladen, dropperpostlengtes en handvatdiameters krijgt.

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review 6

Genoeg over het gehele gamma van Lapierre, wij gingen voor deze test een mooie periode op pad met de all-mountain variant Zesty AM 4. Wat ons direct opvalt is de ‘knik’ in de bovenbuis, wat er strak uitziet. We rijden een L-model, wat inhoudt dat hij met 29 inch banden geleverd wordt. Het frame is van aluminium. Mocht je voor carbon willen gaan, dan ben je aangewezen op de 5.0- en de 8.0-versie.

Impressie

De eerste trail waarop we de Lapierre Zesty 4.0 testen is die van Oostvoorne. Off-topic: wat is dat een dikke trail geworden, zonder al teveel hoogtemeters hebben ze hier een zeer uitdagende route weten te creëren die leuk is voor beginners en gevorderden. Waar waren we? Hoewel we 29’er rijden voelt de bike niet erg groot aan. Zoals bij de meeste 29’ers rolt deze Zesty soepel en snel over het parcours, waarbij de Maxxis High Roller II voor en de Maxxis Minion achter prima werk verrichten. Oostvoorne biedt verschillende ‘technical trail features’ en we proberen ze allemaal uit om te zien hoe de Zesty hiermee omgaat. Hierbij speelt naast de bike uiteraard ook het niveau van de rijder een grote rol. Bij kleine drops rolt hij makkelijk door en doet de vering prima zijn werk. Rockgardens met weinig hoogteverschil tussen de stenen verschalkt hij moeiteloos. De wat grotere drops en rockgardens voelen wel iets minder comfortabel aan op de voorvork. Op de skinnies heeft de bike weinig moeite met het in balans blijven. Het springen over kleine jumps gaat een beetje moeizaam, wat te maken kan hebben met het gewicht van de bike, 15,1 kilogram schoon aan de haak. Al met al een capabele bike die wel raad weet met de nodige obstakels op het parcours. Hoewel de bike wat overgekwalificeerd is voor de Nederlandse trails blijft het een snelle en actieve fiets.

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review 3

Zuid-Limburg

Om de Lapierre Zesty 4.0 ook wat hoogtemeters te laten maken reizen we af naar Zuid-Limburg, waar we testen hoe de bike zich houdt tijdens het klimmen en afdalen. Op de vaste routes van Epen, Margraten en Sint-Geertruid bevinden zich enkele klimmen waar je voor Nederlandse begrippen wat langer mee bezig bent. Mede dankzij de SRAM Eagle Boost 12 Speed komen we op de meeste gemakkelijk bovenaan. In de afdalingen zorgt de achtervering ervoor dat je bike kleiner aanvoelt dan hij is, dit komt doordat de suspension van voor naar achteren beweegt, waardoor je bike makkelijk omhoog komt. Dit geeft meer plezier tijdens het rijden! Na zo’n zes verschillende routes gereden te hebben voor de review kunnen we concluderen dat onze Franse gast zich prima staande weet te houden op de Nederlandse routes. Je merkt wel dat hij te robuust is voor sommige ‘brave’ trails en dat hij meer tot zijn recht komt op de plekken waar Nederland op het buitenland lijkt. En niet te vergeten zal hij zich op plekken met echte bergen en wat serieuzers trails helemaal thuis voelen. De prijs is redelijk scherp als je bedenkt wat je ervoor krijgt en wat de verschillende mogelijkheden zijn.

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review 2

Net zoals met sommige wijnen en kazen het geval is, moesten wij ook wel even wennen aan de Zesty. Maar we sluiten af met de woorden van mevrouw Piaf: ‘Non, je ne regrette rien…’

Op pad met je bike? Vergeet ‘m niet te verzekeren. Check bike2insure.nl

  • Lapierre Zesty AM 4.0
  • Frame : Zesty AM Fit Supreme 5, 150mm travel (27.5), 140mm travel (29),
  • Vork : Rockshox Revelation RC Motion Control 150mm (27.5), 140mm (29)
  • Demper : Rockshox Deluxe RT Trunnion
  • Drivetrain : SRAM NX Eagle
  • Zadelpen : LP dropper by JD
  • Remmen : SRAM Guide T
  • Wielen : Lapierre By Formula
  • Banden : Maxxis High Roller II – Minion DHR
  • Prijs : € 2699

Meer lezen? De volledige test of review van de Lapierre Zesty AM 4.0 lees je ook in UP/DOWN #3 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je UP/DOWN of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Lapierre Zesty AM 4.0 kun je ook terecht op de website van Lapierre. Volg ons op op Facebook en Instagram!

Lapierre Zesty AM 4.0. getest en review 1

 van